Podchody sú dnes miestom, kade chodci prebehnú s odporom, prípadne sa im snažia vyhnúť. Sú zdevastované alebo pôsobia nebezpečne.
Pritom niektoré z nich, napríklad na Trnavskom mýte alebo bývalom Mierovom námestí, boli kedysi rušné – ľudia tu nakupovali, sedeli na káve, dobre sa tu cítili.
Nájomca sa hľadá ťažko
Magistrát sa stará o 22 podchodov, z toho štyri sú uzavreté. Funkčných podchodov je okrem centra najviac v Petržalke a Ružinove, po dva sú v Dúbravke a v Karlovej Vsi a jeden v Lamači.
Náklady na ich údržbu sú mesačne asi 350-tisíc, prevádzka a opravy pohyblivých schodov stoja mesto ďalších 375-tisíc, povedala hovorkyňa magistrátu Mária Račková.
K tomu treba prirátať drobné stavebné úpravy za asi dva milióny ročne. V tom sú plánované opravy, ale i havárie.
„Mesto sa snaží viaceré podchody prenajať, predovšetkým na Trnavskom mýte. Zatiaľ sa to nepodarilo, pretože náklady na rekonštrukciu tohto podchodu sú vysoké a pre podnikateľov je takáto investícia málo efektívna,“ hovorí Račková.
Psychológia je dôležitá
Podchody v mestách sú prirodzeným dôsledkom tlaku automobilizácie, hovorí urbanista Bohumil Kováč. Na niektorých miestach sú v podstate ústupkom chodca, ktorý pôvodne ovládal povrch.
„Ignorovanie podchodov prebehovaním cez cestu je aj istou, aj keď riskantnou formou nesúhlasu chodca s jeho odsunom do podzemia.“
Podľa Kováča je to aj tým, že riešenie mnohých podchodov je prvoplánovo technické a nesprevádza ho architektonická kvalita, doplnená inými funkciami. Chodca sem nemá čo pritiahnuť.
Správanie chodcov ovplyvňuje aj psychológia – na povrchu majú pocit väčšej kontroly priestoru ako v podzemí.
Niekedy je podchod aj dôsledkom neschopnosti urbanistov prijať riešenie, ktoré by uprednostnilo chodcov – priechod, ktorý v jednom momente vylúči všetku motorovú dopravu a chodci môžu prejsť križovatkou aj po uhlopriečke. U nás sa chodí po obvode a čaká sa viackrát na svetlá.
Bariéry fungujú,
eskalátory nie
Problémom je podľa Kováča bezbariérovosť týchto priestorov. Strmé schody, ktoré sa nedajú prekonať s invalidným vozíkom a len ťažko s kočíkom, sa niekde doplnili pásmi umožňujúcimi výjazd, ale manipulácia je tam namáhavá.
Niekde sú pohyblivé schody, ale často nefungujú. V najväčšom pochode na Trnavskom mýte napríklad v čase našej návštevy uprostred pracovného dňa fungovali len dvoje pohyblivé schody.
![]() |
Podchod na Patrónke stavebne súvisí so zastávkami MHD. Táto architektúra pôsobí obludne. Mesto tu plánuje na tento rok generálnu opravu. Je tu antigrafitový náter.
FOTO SME – MILAN DAVID
Mesto v podzemí
Vo víziách urbanistov sa podzemie často chápe ako priestor s potenciálom. Mesto môže rásť nielen do výšky, ale aj do hĺbky. Urbanista Bohumil Kováč povedal, že v Holandsku investori stavajú podzemné priestory podľa inštrukcií mesta.
Podzemné haly predstaničných priestorov nadväzujúce na tunely vedúce k nástupištiam poznáme z väčšiny metropol s metrom. Nie všade sa však podzemný život ujal.
V parížskom metre napríklad ľudia sústavne pochodujú, všetko vrátane turniketov je nastavené na bleskový pohyb. V dlhých chodbách, ktoré vedú pod celým mestom a spájajú aj viacero staníc metra, sa nik nezastavuje.
(lin)
![]() |
Najväčší podchod je na Trnavskom mýte. Je tu deväť ramien pohyblivých schodov, ktoré nie vždy fungujú. Kedysi tu bolo množstvo obchodíkov, dnes fungujú len niektoré prevádzky. Umiestnenie ich bloku do stredu podchodu podľa urbanistu ruší prehľad v priestore a vytvára nepríjemné zákutia. Mesto pripravuje prenájom tohto priestoru, náklady na jeho rekonštrukciu sa odhadujú na investíciu 45 miliónov. Zatiaľ sa oň stará súkromná firma, čistí sa dvakrát denne na zmeny.
FOTO SME – MILAN DAVID
![]() |
Podchod pri Kozej ulici sa čistí dvakrát denne, napriek ochrannému náteru je popísaný. Investor stavby pri zabednenom východe ho má čiastočne zrekonštruovať.
FOTO SME – MILAN DAVID
![]() |
Časté kolízie chodcov s autami na križovatke Bajkalská – Prievozská sa pripisujú aj nechuti ľudí využívať tamojšie podchody.
FOTO SME – MILAN DAVID
Spoločnosť IPR Slovakia, ktorá vlastní budovu Astorie palace na Suchom mýte, robí aj rekonštrukciu podchodu na Hodžovom námestí. Opravy mali byť skončené do konca minulého roka. Práce však posledné obdobie viditeľne nenapredovali, dokončená nie je ani výmena eskalátorov. Podchod je už asi rok slabo osvetlený, zatvorený je východ ústiaci k Astorii. Stropy sú obnažené. V rámci rekonštrukcie tu má byť tiež obnovené osvetlenie, požiarna ochrana a toalety. FOTO SME – MILAN DAVID |