SME

Podchody ešte slúžia, ale aj odstrašujú

V Bratislave je 22 podcho­dov. Väčšina z nich vzniklav období stavby sídlisk a urbanizácie mesta.Dnes sú v zlom stave,hoci magistrát platí ich pravidelnú údržbu. Veľa chodcov sa im radšej vyhne.

Niekedy proti klaustrofobickému efektu podzemia pomôže dodanie denného svetla, ako to vidno v podchode na Dolnozemskej pri Ekonomickej univerzite. Tu pomáha antigrafitový náter, inak je však priestor totálne zdevastovaný. Hrdzavé kovové zastrešenie visí nNiekedy proti klaustrofobickému efektu podzemia pomôže dodanie denného svetla, ako to vidno v podchode na Dolnozemskej pri Ekonomickej univerzite. Tu pomáha antigrafitový náter, inak je však priestor totálne zdevastovaný. Hrdzavé kovové zastrešenie visí n (Zdroj: FOTO SME – MILAN DAVID)

Podchody sú dnes miestom, kade chodci prebehnú s odporom, prípadne sa im snažia vyhnúť. Sú zdevastované alebo pôsobia nebezpečne.

Pritom niektoré z nich, napríklad na Trnavskom mýte alebo bývalom Mierovom námestí, boli kedysi rušné – ľudia tu nakupovali, sedeli na káve, dobre sa tu cítili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nájomca sa hľadá ťažko

Magistrát sa stará o 22 podchodov, z toho štyri sú uzavreté. Funkčných podchodov je okrem centra najviac v Petržalke a Ružinove, po dva sú v Dúbravke a v Karlovej Vsi a jeden v Lamači.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na ich údržbu sú mesačne asi 350-tisíc, prevádzka a opravy pohybli­vých schodov stoja mesto ďal­ších 375-tisíc, povedala hovorkyňa magistrátu Mária Račková.

K tomu treba prirátať drobné stavebné úpravy za asi dva milióny ročne. V tom sú plánované opravy, ale i havárie.

„Mesto sa snaží viaceré podchody prenajať, predovšetkým na Trnavskom mýte. Zatiaľ sa to nepodarilo, pretože náklady na rekonštrukciu tohto podchodu sú vysoké a pre podnikateľov je takáto investícia málo efektívna,“ hovorí Račková.

Psychológia je dôležitá

Podchody v mestách sú prirodzeným dôsledkom tlaku automobilizácie, hovorí urbanista Bohumil Kováč. Na niektorých miestach sú v podstate ústupkom chodca, ktorý pôvodne ovládal povrch.

„Ignorovanie podchodov prebehovaním cez cestu je aj istou, aj keď riskantnou formou nesúhlasu chodca s jeho odsunom do podzemia.“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kováča je to aj tým, že riešenie mnohých podchodov je prvoplánovo technické a nesprevádza ho architektonická kvalita, doplnená inými funk­ciami. Chodca sem nemá čo pritiahnuť.

Správanie chodcov ovplyvňuje aj psychológia – na povrchu majú pocit väčšej kontroly priestoru ako v podzemí.

Niekedy je podchod aj dôsledkom neschopnosti urbanistov prijať riešenie, ktoré by uprednostnilo chodcov – priechod, ktorý v jednom momente vylúči všetku motorovú dopravu a chodci môžu prejsť križovatkou aj po uhlopriečke. U nás sa chodí po obvode a čaká sa viackrát na svetlá.

Bariéry fungujú,

eskalátory nie

Problémom je podľa Kováča bezbariérovosť týchto priestorov. Strmé schody, ktoré sa nedajú prekonať s invalidným vozíkom a len ťažko s kočíkom, sa niekde doplnili pásmi umožňujúcimi výjazd, ale manipulácia je tam namáhavá.

SkryťVypnúť reklamu

Niekde sú pohyblivé schody, ale často nefungujú. V najväčšom pochode na Trnavskom mýte napríklad v čase našej návštevy uprostred pracovného dňa fungovali len dvoje pohyblivé schody.


Podchod na Patrónke stavebne súvisí so zastávkami MHD. Táto architektúra pôsobí obludne. Mesto tu plánuje na tento rok gene­rálnu opravu. Je tu antigrafitový náter.

FOTO SME – MILAN DAVID

Mesto v podzemí

Vo víziách urbanistov sa podzemie často chápe ako priestor s potenciálom. Mesto môže rásť nielen do výšky, ale aj do hĺbky. Urbanista Bohumil Kováč povedal, že v Holandsku investori stavajú podzemné priestory podľa inštrukcií mesta.

Podzemné haly predstaničných priestorov nadväzujúce na tunely vedúce k nástupištiam poznáme z väčšiny metropol s metrom. Nie všade sa však podzemný život ujal.

V parížskom metre napríklad ľudia sústavne pochodujú, všetko vrátane turniketov je nastavené na bleskový pohyb. V dlhých chodbách, ktoré vedú pod celým mestom a spájajú aj viacero staníc metra, sa nik nezastavuje.

(lin)

Najväčší podchod je na Trnavskom mýte. Je tu deväť ramien pohyblivých schodov, ktoré nie vždy fungujú. Kedysi tu bolo množstvo obchodíkov, dnes fungujú len niektoré prevádzky. Umiestnenie ich bloku do stredu podchodu podľa urbanistu ruší prehľad v priestore a vytvára nepríjemné zákutia. Mesto pripravuje prenájom tohto priestoru, náklady na jeho rekonštrukciu sa odhadujú na investí­ciu 45 miliónov. Zatiaľ sa oň stará súkromná firma, čistí sa dvakrát denne na zmeny.


FOTO SME – MILAN DAVID

Podchod pri Kozej ulici sa čistí dvakrát denne, napriek ochran­nému náteru je popísaný. Investor stavby pri zabednenom výcho­de ho má čiastočne zrekonštruovať.

FOTO SME – MILAN DAVID

Časté kolízie chodcov s autami na križovatke Bajkalská – Prievoz­ská sa pripisujú aj nechuti ľudí využívať tamojšie podchody.

FOTO SME – MILAN DAVID

Spoločnosť IPR Slovakia, ktorá vlastní budovu Astorie palace na Suchom mýte, robí aj rekonštrukciu podchodu na Hodžovom ná­mestí. Opravy mali byť skončené do konca minulého roka. Práce však posledné obdobie viditeľne nenapredovali, dokončená nie je ani výmena eskalátorov. Podchod je už asi rok slabo osvetlený, zatvorený je východ ústiaci k Astorii. Stropy sú obnažené. V rámci rekonštrukcie tu má byť tiež obnovené osvetlenie, požiarna ochra­na a toalety.

FOTO SME – MILAN DAVID

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 9 974
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 751
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 851
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 441
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 163
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 086
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 987
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 1 632
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 640
  2. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 15 466
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 12 799
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 216
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 621
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 667
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 579
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 419
  1. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  2. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  3. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  5. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  6. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  7. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  8. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
SkryťZatvoriť reklamu