SME

Podchody ešte slúžia, ale aj odstrašujú

V Bratislave je 22 podcho­dov. Väčšina z nich vzniklav období stavby sídlisk a urbanizácie mesta.Dnes sú v zlom stave,hoci magistrát platí ich pravidelnú údržbu. Veľa chodcov sa im radšej vyhne.

Niekedy proti klaustrofobickému efektu podzemia pomôže dodanie denného svetla, ako to vidno v podchode na Dolnozemskej pri Ekonomickej univerzite. Tu pomáha antigrafitový náter, inak je však priestor totálne zdevastovaný. Hrdzavé kovové zastrešenie visí nNiekedy proti klaustrofobickému efektu podzemia pomôže dodanie denného svetla, ako to vidno v podchode na Dolnozemskej pri Ekonomickej univerzite. Tu pomáha antigrafitový náter, inak je však priestor totálne zdevastovaný. Hrdzavé kovové zastrešenie visí n (Zdroj: FOTO SME – MILAN DAVID)

Podchody sú dnes miestom, kade chodci prebehnú s odporom, prípadne sa im snažia vyhnúť. Sú zdevastované alebo pôsobia nebezpečne.

Pritom niektoré z nich, napríklad na Trnavskom mýte alebo bývalom Mierovom námestí, boli kedysi rušné – ľudia tu nakupovali, sedeli na káve, dobre sa tu cítili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nájomca sa hľadá ťažko

Magistrát sa stará o 22 podchodov, z toho štyri sú uzavreté. Funkčných podchodov je okrem centra najviac v Petržalke a Ružinove, po dva sú v Dúbravke a v Karlovej Vsi a jeden v Lamači.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na ich údržbu sú mesačne asi 350-tisíc, prevádzka a opravy pohybli­vých schodov stoja mesto ďal­ších 375-tisíc, povedala hovorkyňa magistrátu Mária Račková.

K tomu treba prirátať drobné stavebné úpravy za asi dva milióny ročne. V tom sú plánované opravy, ale i havárie.

„Mesto sa snaží viaceré podchody prenajať, predovšetkým na Trnavskom mýte. Zatiaľ sa to nepodarilo, pretože náklady na rekonštrukciu tohto podchodu sú vysoké a pre podnikateľov je takáto investícia málo efektívna,“ hovorí Račková.

Psychológia je dôležitá

Podchody v mestách sú prirodzeným dôsledkom tlaku automobilizácie, hovorí urbanista Bohumil Kováč. Na niektorých miestach sú v podstate ústupkom chodca, ktorý pôvodne ovládal povrch.

„Ignorovanie podchodov prebehovaním cez cestu je aj istou, aj keď riskantnou formou nesúhlasu chodca s jeho odsunom do podzemia.“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kováča je to aj tým, že riešenie mnohých podchodov je prvoplánovo technické a nesprevádza ho architektonická kvalita, doplnená inými funk­ciami. Chodca sem nemá čo pritiahnuť.

Správanie chodcov ovplyvňuje aj psychológia – na povrchu majú pocit väčšej kontroly priestoru ako v podzemí.

Niekedy je podchod aj dôsledkom neschopnosti urbanistov prijať riešenie, ktoré by uprednostnilo chodcov – priechod, ktorý v jednom momente vylúči všetku motorovú dopravu a chodci môžu prejsť križovatkou aj po uhlopriečke. U nás sa chodí po obvode a čaká sa viackrát na svetlá.

Bariéry fungujú,

eskalátory nie

Problémom je podľa Kováča bezbariérovosť týchto priestorov. Strmé schody, ktoré sa nedajú prekonať s invalidným vozíkom a len ťažko s kočíkom, sa niekde doplnili pásmi umožňujúcimi výjazd, ale manipulácia je tam namáhavá.

SkryťVypnúť reklamu

Niekde sú pohyblivé schody, ale často nefungujú. V najväčšom pochode na Trnavskom mýte napríklad v čase našej návštevy uprostred pracovného dňa fungovali len dvoje pohyblivé schody.


Podchod na Patrónke stavebne súvisí so zastávkami MHD. Táto architektúra pôsobí obludne. Mesto tu plánuje na tento rok gene­rálnu opravu. Je tu antigrafitový náter.

FOTO SME – MILAN DAVID

Mesto v podzemí

Vo víziách urbanistov sa podzemie často chápe ako priestor s potenciálom. Mesto môže rásť nielen do výšky, ale aj do hĺbky. Urbanista Bohumil Kováč povedal, že v Holandsku investori stavajú podzemné priestory podľa inštrukcií mesta.

Podzemné haly predstaničných priestorov nadväzujúce na tunely vedúce k nástupištiam poznáme z väčšiny metropol s metrom. Nie všade sa však podzemný život ujal.

V parížskom metre napríklad ľudia sústavne pochodujú, všetko vrátane turniketov je nastavené na bleskový pohyb. V dlhých chodbách, ktoré vedú pod celým mestom a spájajú aj viacero staníc metra, sa nik nezastavuje.

(lin)

Najväčší podchod je na Trnavskom mýte. Je tu deväť ramien pohyblivých schodov, ktoré nie vždy fungujú. Kedysi tu bolo množstvo obchodíkov, dnes fungujú len niektoré prevádzky. Umiestnenie ich bloku do stredu podchodu podľa urbanistu ruší prehľad v priestore a vytvára nepríjemné zákutia. Mesto pripravuje prenájom tohto priestoru, náklady na jeho rekonštrukciu sa odhadujú na investí­ciu 45 miliónov. Zatiaľ sa oň stará súkromná firma, čistí sa dvakrát denne na zmeny.


FOTO SME – MILAN DAVID

Podchod pri Kozej ulici sa čistí dvakrát denne, napriek ochran­nému náteru je popísaný. Investor stavby pri zabednenom výcho­de ho má čiastočne zrekonštruovať.

FOTO SME – MILAN DAVID

Časté kolízie chodcov s autami na križovatke Bajkalská – Prievoz­ská sa pripisujú aj nechuti ľudí využívať tamojšie podchody.

FOTO SME – MILAN DAVID

Spoločnosť IPR Slovakia, ktorá vlastní budovu Astorie palace na Suchom mýte, robí aj rekonštrukciu podchodu na Hodžovom ná­mestí. Opravy mali byť skončené do konca minulého roka. Práce však posledné obdobie viditeľne nenapredovali, dokončená nie je ani výmena eskalátorov. Podchod je už asi rok slabo osvetlený, zatvorený je východ ústiaci k Astorii. Stropy sú obnažené. V rámci rekonštrukcie tu má byť tiež obnovené osvetlenie, požiarna ochra­na a toalety.

FOTO SME – MILAN DAVID

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 402
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 18 333
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 683
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 242
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 198
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 594
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 885
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 381
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 382
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 739
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 372
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 668
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 966
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 726
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu