SME
Utorok, 26. október, 2021 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
PREBIEHANIE CEZ CESTU JE PODĽA URBANISTU PROTESTOM CHODCA PROTI JEHO ODSUNU DO PODZEMIA

Podchody ešte slúžia, ale aj odstrašujú

V Bratislave je 22 podcho­dov. Väčšina z nich vzniklav období stavby sídlisk a urbanizácie mesta.Dnes sú v zlom stave,hoci magistrát platí ich pravidelnú údržbu. Veľa chodcov sa im radšej vyhne.

Niekedy proti klaustrofobickému efektu podzemia pomôže dodanie denného svetla, ako to vidno v podchode na Dolnozemskej pri Ekonomickej univerzite. Tu pomáha antigrafitový náter, inak je však priestor totálne zdevastovaný. Hrdzavé kovové zastrešenie visí nNiekedy proti klaustrofobickému efektu podzemia pomôže dodanie denného svetla, ako to vidno v podchode na Dolnozemskej pri Ekonomickej univerzite. Tu pomáha antigrafitový náter, inak je však priestor totálne zdevastovaný. Hrdzavé kovové zastrešenie visí n (Zdroj: FOTO SME – MILAN DAVID)

Podchody sú dnes miestom, kade chodci prebehnú s odporom, prípadne sa im snažia vyhnúť. Sú zdevastované alebo pôsobia nebezpečne.

Pritom niektoré z nich, napríklad na Trnavskom mýte alebo bývalom Mierovom námestí, boli kedysi rušné – ľudia tu nakupovali, sedeli na káve, dobre sa tu cítili.

Nájomca sa hľadá ťažko

Magistrát sa stará o 22 podchodov, z toho štyri sú uzavreté. Funkčných podchodov je okrem centra najviac v Petržalke a Ružinove, po dva sú v Dúbravke a v Karlovej Vsi a jeden v Lamači.

Náklady na ich údržbu sú mesačne asi 350-tisíc, prevádzka a opravy pohybli­vých schodov stoja mesto ďal­ších 375-tisíc, povedala hovorkyňa magistrátu Mária Račková.

K tomu treba prirátať drobné stavebné úpravy za asi dva milióny ročne. V tom sú plánované opravy, ale i havárie.

„Mesto sa snaží viaceré podchody prenajať, predovšetkým na Trnavskom mýte. Zatiaľ sa to nepodarilo, pretože náklady na rekonštrukciu tohto podchodu sú vysoké a pre podnikateľov je takáto investícia málo efektívna,“ hovorí Račková.

Psychológia je dôležitá

Podchody v mestách sú prirodzeným dôsledkom tlaku automobilizácie, hovorí urbanista Bohumil Kováč. Na niektorých miestach sú v podstate ústupkom chodca, ktorý pôvodne ovládal povrch.

„Ignorovanie podchodov prebehovaním cez cestu je aj istou, aj keď riskantnou formou nesúhlasu chodca s jeho odsunom do podzemia.“

Podľa Kováča je to aj tým, že riešenie mnohých podchodov je prvoplánovo technické a nesprevádza ho architektonická kvalita, doplnená inými funk­ciami. Chodca sem nemá čo pritiahnuť.

Správanie chodcov ovplyvňuje aj psychológia – na povrchu majú pocit väčšej kontroly priestoru ako v podzemí.

Niekedy je podchod aj dôsledkom neschopnosti urbanistov prijať riešenie, ktoré by uprednostnilo chodcov – priechod, ktorý v jednom momente vylúči všetku motorovú dopravu a chodci môžu prejsť križovatkou aj po uhlopriečke. U nás sa chodí po obvode a čaká sa viackrát na svetlá.

Bariéry fungujú,

eskalátory nie

Problémom je podľa Kováča bezbariérovosť týchto priestorov. Strmé schody, ktoré sa nedajú prekonať s invalidným vozíkom a len ťažko s kočíkom, sa niekde doplnili pásmi umožňujúcimi výjazd, ale manipulácia je tam namáhavá.

Niekde sú pohyblivé schody, ale často nefungujú. V najväčšom pochode na Trnavskom mýte napríklad v čase našej návštevy uprostred pracovného dňa fungovali len dvoje pohyblivé schody.


Podchod na Patrónke stavebne súvisí so zastávkami MHD. Táto architektúra pôsobí obludne. Mesto tu plánuje na tento rok gene­rálnu opravu. Je tu antigrafitový náter.

FOTO SME – MILAN DAVID
Mesto v podzemí

Vo víziách urbanistov sa podzemie často chápe ako priestor s potenciálom. Mesto môže rásť nielen do výšky, ale aj do hĺbky. Urbanista Bohumil Kováč povedal, že v Holandsku investori stavajú podzemné priestory podľa inštrukcií mesta.

Podzemné haly predstaničných priestorov nadväzujúce na tunely vedúce k nástupištiam poznáme z väčšiny metropol s metrom. Nie všade sa však podzemný život ujal.

V parížskom metre napríklad ľudia sústavne pochodujú, všetko vrátane turniketov je nastavené na bleskový pohyb. V dlhých chodbách, ktoré vedú pod celým mestom a spájajú aj viacero staníc metra, sa nik nezastavuje.

(lin)

Najväčší podchod je na Trnavskom mýte. Je tu deväť ramien pohyblivých schodov, ktoré nie vždy fungujú. Kedysi tu bolo množstvo obchodíkov, dnes fungujú len niektoré prevádzky. Umiestnenie ich bloku do stredu podchodu podľa urbanistu ruší prehľad v priestore a vytvára nepríjemné zákutia. Mesto pripravuje prenájom tohto priestoru, náklady na jeho rekonštrukciu sa odhadujú na investí­ciu 45 miliónov. Zatiaľ sa oň stará súkromná firma, čistí sa dvakrát denne na zmeny.


FOTO SME – MILAN DAVID

Podchod pri Kozej ulici sa čistí dvakrát denne, napriek ochran­nému náteru je popísaný. Investor stavby pri zabednenom výcho­de ho má čiastočne zrekonštruovať.

FOTO SME – MILAN DAVID

Časté kolízie chodcov s autami na križovatke Bajkalská – Prievoz­ská sa pripisujú aj nechuti ľudí využívať tamojšie podchody.

FOTO SME – MILAN DAVID

Spoločnosť IPR Slovakia, ktorá vlastní budovu Astorie palace na Suchom mýte, robí aj rekonštrukciu podchodu na Hodžovom ná­mestí. Opravy mali byť skončené do konca minulého roka. Práce však posledné obdobie viditeľne nenapredovali, dokončená nie je ani výmena eskalátorov. Podchod je už asi rok slabo osvetlený, zatvorený je východ ústiaci k Astorii. Stropy sú obnažené. V rámci rekonštrukcie tu má byť tiež obnovené osvetlenie, požiarna ochra­na a toalety.

FOTO SME – MILAN DAVID
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  2. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  3. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  4. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  5. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  6. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  7. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  8. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  1. P3 stavia pri Lozorne novú halu
  2. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  3. Až dve tretiny Slovákov chcú mať všetky služby v jednom balíku
  4. A čokoládového Oscara získava – táto slovenská pralinka! Mňam!
  5. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  9. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  10. Jesenný školský zber papiera je v plnom prúde
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 9 390
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 372
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 014
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 378
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 213
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 695
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 235
  8. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 442
  9. Nechajte kryptomeny na Fumbi 2 391
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 387
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 562
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 13 444
  3. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 11 718
  4. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 454
  5. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 6 730
  6. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 296
  7. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 195
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 971
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu