SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky
MESTO CHCE ZVÝŠIŤ DAŇ ZA UBYTOVANIE A ZA LETNÉ TERASY MIMO CENTRA

Poslanci určia výšku daní

Mestskí poslanci dnes majú na programe rozpočet, deľbu peňazí a miestne dane. Daň z nehnuteľností sa meniť nebude, zato hotelierov a majiteľov reštaurácií nové sadzby nepotešia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Hotelierov čaká na budúci rok zmena. Kým doteraz platili za jedného ubytovaného na jednu noc daň 30 korún, po novom ich čaká 50-korunová sadz­ba. O tom, či to tak bude, majú dnes rozhodnúť mestskí poslanci.

Zmena má nastať aj v kategórii tých, ktorí sú od dane oslobodení: doteraz to boli seniori nad 65 rokov, po novom majú byť oslobodení už len hostia nad 70 rokov.

Sadzba dane za ubytovanie sa naposledy zvyšovala v roku 2004. Mesto zdôvodňuje zvýšenie tým, že v ďalších rokoch sa daň upravovať nedá. Na budúci rok platí moratórium pred zavedením eura, rok 2010 je zas volebný.

Letné terasy sa odstupňujú

Zmeny mesto navrhuje aj v systéme dane za užívanie verejných priestranstiev, ktoré má v správe mesto. Ide o všetky cesty I. a II. triedy a mnohé väčšie námestia.

Meniť sa majú nielen sadzby, ale aj ich štruktúra. Daň za letné terasy má odstupňovať priestranstvá podľa toho, v ktorej sú mestskej časti. Sadzba za terasy v centre mesta pritom ostane zachovaná vo výške 30 korún za meter štvorcový a deň.

Veľké zvýšenie chce mesto presadiť pri zabratí verejných priestranstiev na reklamné účely a rozkopávky – v niektorých prípadoch navrhuje zvýšenie až o 300 percent.

Drobná zmena má nastať aj pri poplatku za odpady. Navrhuje sa úprava prepočítacieho koeficientu hmotnosti odpadu v najväčšej, čiže 1100-litrovej zbernej nádobe z 3,8 na 5.

Rozpočet a deľba daní

Dôležitým bodom programu je mestský rozpočet na rok 2008 s výhľadom na ďalšie dva roky. Bratislava by mala na budúci rok mať príjmy vo výške 6,7 miliardy a 7,6-miliardové výdavky. Schodok sa má vyrovnať prebytkom vo finančných operáciách, ktoré tvoria ďalšiu časť rozpočtu.

Debata sa očakáva pri deľbe dane z príjmov fyzických osôb medzi mesto a mestské časti, ktorú určuje štatút mesta. Starostovia mestských častí dohodli s námestníkom primátora deľbu dane v pomere 30 percent pre mestské časti a 70 percent pre mesto s tým, že mestské časti ešte dostanú polovicu z výnosu z dane z nehnuteľností. Tieto peniaze si potom delia mestské časti medzi sebou. Nie všetci starostovia boli s deľbou spokojní.


Návrhy sadzieb miestnych daní

letná terasa

– v centre 30 korún za meter štvorcový a deň

– v Starom Meste 20 korún

– v Novom Meste, Ružinove, Petržalke a Karlovej Vsi 20 korún

– v Dúbravke, Rači, Podunajských Biskupi­ciach a Vrakuni 15 korún

– v Devínskej Novej Vsi a Lamači 10 korún

– v Devíne, Záhorskej Bystrici, Vajnoroch, Jarovciach, Rusov­ciach a Čunove šesť korún


rozkopávka 30 korún


lešenie

– bez reklamy 60 korún

– lešenie s reklamou 150 korún


l umiestnenie

– stavebných a iných materiálov, predmetov a zariadení na dobu dlhšiu ako 12 hodín 20 korún


– palív na dobu dlhšiu ako 24 hodín 20 korún


– výkopu a zeminy na dobu dlhšiu ako 12 hodín 30 korún


reklama

– na Hlavnom, Kamennom námestí a Námestí SNP 180 korún


– inde 150 korún

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 267
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 605
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 572
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 185
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 044
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 746
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 568
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 423
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 411
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 286
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu