Protipovodňová ochrana v meste už naberá reálne kontúry. Stavia sa na Prístavnej ulici medzi Mostom Apollo a Prístavným mostom.
„Sú tam stroje, ktoré injektujú podložie, utesňujú ho,“ povedal Peter Minárik zo Slovenského vodohospodárskeho podniku.
Je to prvý úsek, ktorý sa v októbri začal budovať na území mesta. Projektujú sa všetky ostatné úseky, spolu sa bude stavať na siedmich miestach od Prístavného mosta až po Devínsku Novú Ves.
Najčerstvejšia spomienka Bratislavčanov na povodeň je z roku 2002, hladina Dunaja vtedy na nábreží siahala do výšky takmer desiatich metrov. Chýbalo len pár centimetrov, aby sa voda vyliala.
Cyklotrasy na múre
Bariéra na Prístavnej, ktorá bude mesto chrániť pred tisícročnou vodou, by mala byť hotová na budúci rok.
Protipovodňový múr bude slúžiť vo viacerých úsekoch aj ako cyklotrasa – okrem Prístavnej ulice napríklad aj na Viedenskej ceste.
Múrik v Petržalke bude prevyšovať terén o jeden meter a bude dláždený tak, aby to vyhovovalo cyklistom i pamiatkarom.
Viedenská cesta
Podobne to bude aj na iných úsekoch, napríklad v Petržalke. Tu už projekt čaká na stavebné povolenie. „S Viedenskou cestou meškáme oproti plánu, do začiatku nového roka by sa mohlo začať stavať aj tu,“ hovorí Minárik. Problém bol so vstupmi na pozemky.
Súčasťou celého projektu je aj vybudovanie novej úrovne promenády bližšie pri rieke, podobne ako to je v Budapešti alebo Paríži.
Začalo sa Gabčíkovom
Stavba protipovodňovej ochrany mesta sa začala na jar medzi obcou Sap na Žitnom ostrove a Gabčíkovom. Práce tu už pokročili, tesniaca stena je hotová asi na 50 percent a tesnenie svahu hrádze asi na 80 percent.
Do konca roka 2009 by mala byť väčšina prác na protipovodňovej ochrane Bratislavy hotová. „Termín ukončenia je 17. február 2010, práce by teda spolu mali trvať 36 mesiacov,“ povedal Minárik. Asi pol roka bude ešte trvať skolaudovanie a finančné vyrovnanie stavieb.
Náklady na stavby dosiahnu 1,21 miliardy korún – 85 percent pôjde z fondov EÚ, desiatimi percentami prispeje štát a piatimi mesto.