SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Priemyselné budovy nahradia výškové

Vzhľad priestoru v blízkosti Račianskej ulice v neďalekej budúcnosti zmení výstavba viacerých polyfunkčných komplexov. Vzniknú často na mieste bývalých priemyselných objektov.

V areáli bývalých elektrotechnických závodov má vzniknúť polyfunkčný obytný súbor Slovany. Jeho dve veže budú zatiaľ najvyššou stavbou v okolí Račianskej ulice, ich výška má presiahnuť 129 metrov.V areáli bývalých elektrotechnických závodov má vzniknúť polyfunkčný obytný súbor Slovany. Jeho dve veže budú zatiaľ najvyššou stavbou v okolí Račianskej ulice, ich výška má presiahnuť 129 metrov. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA – SLOVANY)

Okolie Račianskej ulice by sa do niekoľkých rokov malo podstatne zmeniť. Na mieste bývalých tovární vyrastú viaceré výškové budovy. K najväčším zámerom patrí výstavba polyfunkčného komplexu Slovany, v jeho blízkosti plánujú postaviť obytný súbor Nové Slovany.

Oproti „kukurici“ vzniká obytný komplex nazvaný Obydick. Nejasný je ešte budúci vzhľad filiálky – pod jej územím je plánovaná jedna zo staníc novej trate TEN-T. Nevie sa ani, čo má stáť na mieste bývalého mlyna a pekárne Jedľa.

Dve veže sú Slovany

Polyfunkčný obytný súbor Slovany má vzniknúť na ploche medzi ulicami Račianska, Kominárska a Škultétyho, v areáli bývalých lektrotechnických závodov.

Katarína Poláčková za developera Futuris Properties povedala, že dominantou majú byť dve 41-podlažné veže, spojené premostením na najvyšších troch podlažiach. Ich výška má presiahnuť 129 metrov. Plánujú tu 450 bytov a 800 parkovacích miest.

Byty majú byť na 3. až 41. nad­zemnom podlaží. Prvé bude vyhradené pre nákupy a relax. Na druhom majú vzniknúť kancelárske priestory. V premostení vo výške viac ako 110 metrov má byť vyhliadková reštaurácia.

Dopravný prístup naplánovali z Račianskej cez Kominársku a Škultétyho. Tie budú rozširovať. Súčasťou komplexu bude námestie Slovany s lavičkami a zeleňou. Stavať by sa malo od jari 2008 do sklonku roku 2010.

Nové Slovany

Obytný súbor Nové Slovany, ktorého navrhovateľom je spoločnosť šujan_stassel, má zaberať územie vymedzené ulicami Račianska, Škultétyho a areálom železničnej stanice filiálka. Ide o priestor bývalého skladového areálu Ferona. Zámer sa mal koncom minulého týždňa prebrať na verejnom prerokovaní. To sa zrušilo, pretože nikto z obyvateľov neprišiel.

Podľa novomestského miestneho úradu tu majú postaviť tri objekty – jeden so šiestimi a druhý s ôsmimi nadzemnými podlažiami, najvyšší bude mať 29 podlaží. Pod celým areálom má byť dvojpodlažná podzemná podnož. Celkovo tu má byť 188 bytov pre vyše 580 obyvateľov, 96 apartmánových jednotiek, priestory obchodu, služieb. V podzemnej garáži plánujú 433 parkovacích stojísk. Vjazd má byť zo Škultétyho ulice. Stavať sa má v rokoch 2009 až 2011.

Obydick oproti „kukurici“

V blízkosti zváračského ústavu oproti „kukurici“ má vyrásť 26-podlažný obytný komplex Obydick. Dom, ktorý má vyzerať ako jednoduchý identický hranol, bude neďaleko troch 13-podlažných obyt­ných vežiakov.

Pripravujú tu 165 bytov pre asi 415 obyvateľov. Počet miest v podzemných garážach má byť 223, vonku 16. Vo vstupnom podlaží má byť recepcia, reštaurácia a malé obchody. Jana Varinská za investora spoločnosť Zipp povedala, že komplex má byť hotový koncom roka 2009.

Nejasná filiálka a mlyn

Developeri J&T rozhodnú o charaktere filiálky, priestoru medzi Istropolisom a Račianskou ulicou. Pozemky však naďalej ostávajú vo vlastníctve Železníc Slovenskej republiky. Pod územím je plánovaná jedna zo staníc novej trate TEN-T.

Hovorca J&T Maroš Sýkora povedal, že limity pre výstavbu závisia od toho, ako bude vyzerať tunel, ktorý tu má ústiť. Funkcia by sa mala prispôsobiť vzniku dopravného uzla. Malo by ísť o obchody a služby.

Nové Mesto zatiaľ nevie, čo bude na mieste bývalého mlyna a pekárne Jedľa. Povedala to novomestská hovorkyňa Valéria Reháčková. Miestny úrad už koncom augusta firme Jet Slovakia, ktorá zastupuje spoločnosť Wigro Trade Center, vydal povolenie na búracie práce.

Problém Kablo

Viaceré staré industriálne bu­­dovy ustupujú novej výstavbe. Príkladom je areál Kablo, na ktorého mieste má vzniknúť komplex Twin City. Zbúrali tu už niekoľko budov, ktoré pamiatkari, hoci neoficiálne, označovali ako hodnotné.

„Žiadna z asanovaných budov nikdy nebola zapísaná v zozname historických pamiatok,“ povedala hovorkyňa investora HB Reavis Group Želmíra Rácová. V sobotu sa pracovalo na demolovaní ďalšieho objektu.

Aktivisti a niektorí staromestskí poslanci sa obávali, že ide o budovu, ktorú chcelo Staré Mesto navrhnúť do zoznamu pamiatok. Poslankyňa Soňa Parnická požiadala mestskú políciu, aby prekontrolovala, či má stavebník povolenie.

Hovorca mestskej polície Peter Pleva povedal, že hliadke sa nepodarilo spojiť so zodpovedným vedúcim stavby. „Strážna služba na neho nemala kontakt.“ Hliadka našla len tabuľu, že ide o povolenú stavbu.

Rácová povedala, že mali asanačné povolenie i povolenie pa­miatkarov. Čiastočne už asanovali aj Feiglerovu kotolňu, mala narušenú statiku.

Centrum kultúry

V zahraničí je o záchranu takýchto objektov veľký záujem, menia sa na kultúrne centrá alebo sa využívajú na lofty – veľkorozmerné byty. Pamiatkari vidia príčinu búracieho trendu u nás v neinformovanosti o tom, čo sa s takýmito stavbami dá urobiť. K ich likvidácii prispieva aj fakt, že obnova je technicky i finančne náročná.

K priestorom, ktoré našli nové využitie, patrí napríklad Design Factory, ktorá vznikla z bývalej montážnej haly na Bottovej, alebo bývalý bitúnok na Miletičovej.

Fabriky so šťastným koncom

Prerábať priemyselné budovy na kultúrne priestory je dnes celosvetový trend.

Veľká Británia, Francúzsko, Nemecko, Česko. Staré priemyselné budovy menia svoju funkciu všade na svete.

Jednou z najznámejších je národné múzeum moderného umenia Tate Modern v Londýne. Predtým tu bola elektráreň. Budove roky hrozil zánik, záujem stavať mali viacerí developeri, v roku 1993 už stavebná firma vyhĺbila pri nej dieru. K záchrane budovy vo veľkej miere nakoniec prispela BBC.

Vo Francúzsku sú najznámejšie Maison Folie v priemyselnej oblasti Lille.

Z fabriky vo Wazemmes je kultúrna manufaktúra s obrovskou spoločenskou sálou a štúdiami. Ďalšia je v Roubaix, vznikla z bývalej továrne na kontrolu kvality bavlny. Zaujímavosťou je exotická flóra na streche. Na terase sa totiž náhodne ujali semiačka cudzokrajných rastlín, ktoré sa zachytili na prevážaných vláknach.

Jedným z pozitívnych príkladov sú aj niekdajšie oceliarne v Duisburgu v Nemecku, tie sa premenili na múzeum pre rodiny s deťmi. „Kulturfabrik“ nájdeme aj v Rakúsku v Hainburgu. Z tabakovej manufaktúry je výstavné a spoločenské centrum.

Fabriky sa však nemenia len na kultúrne priestory – novú funkciu získava aj pivovar v pražských Holešovi­ciach. Stavia sa tu obytný komplex, kancelárie, reštaurácia a hotel. (dot)

Bývalá pradiareň vo francúz­skom Wazemmes.

FOTO–WWW.ARCHI–STRASBOURG.COM

Novomestský miestny úrad vydal búracie povolenie na mlyn a pekáreň Jedľa. Ešte sa nevie, čo tam vznikne.

SME – PAVOL FUNTÁL

proti „kukurici“ vyrasie 26-podlažný Obydick, investor Zipp už začal s kladením základovej dosky.

SME – PAVOL FUNTÁL
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 14 153
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 326
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 247
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 947
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 937
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 515
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 853
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 510
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 328
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 117
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 058
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 005
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 770
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  8. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 750
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu