SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky
O PREPOJENÍ ROZDELENÝCH ČASTÍ STARÉHO MESTA SA DISKUTUJE UŽ ROKY

Premostenie je zas aktuálne

Architektonická súťažna riešenie Vydrice opäť otvorila otázku premostenia Staromestskej.

Staromestská ulica vznikla za mestskými hradbami pri výstavbe Nového mosta.Staromestská ulica vznikla za mestskými hradbami pri výstavbe Nového mosta. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Myšlienka vytvoriť nad Staromestskou ulicou ešte jednu úroveň od rieky až po Prezidentský palác je opäť aktuálna. O prepojení dvoch rozdelených častí Starého Mesta sa diskutuje už roky, problém je aktuálny teraz aj vďaka nedávnej architektonickej súťaži na Vydricu.

Záujem investorov o premostenie potvrdil hlavný architekt Štefan Šlachta. Je to podľa neho problém, ktorý by malo mesto čo najskôr riešiť, ale koncepčne. „Komunikácia tvorí bariéru medzi dvoma časťami Starého Mesta.“

Oblasť pred Dómom by sa však nemala riešiť tunelom – postaviť tu dosku by bolo drahé a investori by si to mohli chcieť kompenzovať viacpodlažnou zástavbou. Vznikla by tak ešte väčšia bariéra, povedal hlavný architekt. Hovorí sa o vypísaní súťaže. „Lokalita by sa mala riešiť v celku až po Hodžovo námestie, nemá zmysel ju rozdeliť na časti,“ myslí si Šlachta.

Návrh na premostenie nedávno predložil Peter Bauer, jeden z autorov návrhu nového Národného divadla. Poslal ho do súťaže na riešenie Vydrice. Neprešiel, vzbudil však záujem a diskusiu.

„Riešenie Vydrice začína na Hodžovom námestí, pokračuje Staromestskou ulicou a musí zahŕňať vyústenie mosta a celé nábrežie na jednu aj druhú stranu. Výsledkom súťaže je riešenie vytrhnuté z kontextu,“ hovorí. „Keď sa urobí bypass pre záchranu, treba ho potom aj zašiť,“ povedal o Staromestskej.

Podľa neho je premostenie pozitívny problém, na úrovni Židovskej by totiž vznikla voľná plocha od Dómu až po Hodžovo námestie. Bauer tu navrhol pešiu zónu a málopodlažnú zástavbu s tým, že nad vyústením pri Dóme by bola plocha.

„Mohla by pripomínať staré Rybné námestie súčasnými architektonickými metódami. V rám­­ci tohto konceptu je možné uvažovať aj nad reanimáciou Feiglerových domov na hrane nábrežia a objektov na Zámockých schodoch.“

Stáť by mohla znova aj stará synagóga, zatiaľ s neznámou funkciou. Návrh by riešil aj umiestnenie trafostaníc či garáže. Riešenie dopravy by zostalo zachované, z mosta by komunikácia plynulo prechádzala do portálu, pripomínajúceho tunel.

„Mesto má povinnosť riešiť tieto problémy s ohľadom na vyšší princíp mravný a nie len ako obchodný prípad s očakávaným prospechom pre niekoho, a pre občanov a návštevníkov nič,“ hovorí. Lebo potom ten obraz mesta, ktorý vznikne, bude obraz zlý, ale pravdivý, dodáva.

História návrhov

Peter Bauer už premostenie v súbehu Kozej a Zochovej riešil pred troma rokmi, navrhol tu polyfunkčný objekt ponad cestu. K štúdii vytvoril návrh premostenia na Židovskej Rastislav Janák. Mali tu stáť málopodlažné domy blízke historizujúcej architektúre.

O premostenie a zastavanie prejavil minulý rok záujem investor Pressburger Boulevard, návrhy budov však nerešpektovali historický ráz. Návrh neprešiel.

Proti zastavaniu Staromestskej v minulosti bola časť verejnosti aj manželia Tomašákovci, projektanti televíznej veže na Kamzíku.

S Bauerovým projektom pri Kozej nesúhlasil bývalý mestský poslanec Marián Minarovič.

Naopak, za premostenie, ak sa urobí citlivo a v celej dĺžke až po Hodžovo námestie, sa vyjadrili mestskí pamiatkari.

(dot)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 007
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 334
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 553
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 314
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 646
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 418
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 110
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 937
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 829
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 494
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu