Bývalá koľajová vlečka do továrenského areálu Kablo na Nivách, Starý most a Pribinova ulica sú tri z miest v Bratislave, kde ešte vidno pozostatky starých koľají.
Tak ako stará Bratislava a socialistické továrne, aj tieto trate postupne miznú. Niektoré sa budú musieť odstrániť pri výstavbe nových zón.
Vodičov dlhé roky hnevajú koľaje križujúce ulicu Mlynské nivy. Dnes už nepoužívaná trať pokračuje do zóny Chalupkova a druhá vetva sa končí pri križovatke s Košickou. Michal Dekánek z občianskeho združenia mhd.sk hovorí, že trať pôvodne slúžila na prepojenie prístavu so železničnou stanicou Nivy, kde sa napájala na ostatnú vlakovú sieť.
Roky sa hovorí o tom, kto by mal trať odstrániť. Hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková povedala, že trate, ktoré v minulosti štát zrušil, sa odstránili a pozemky sa majetkovo vysporiadali. „Toto sa netýka bývalých vlečiek, ktorých vlastníkmi sú iné právnické alebo fyzické osoby,“ hovorí Pavliková. To znamená, že železnice nie sú za odstránenie vlečky zodpovedné.
Tatiana Kratochvílová zo sekcie dopravy magistrátu povedala, že mestu sa nepodarilo dopátrať, kto koľaje vlastní.
Pri výstavbe zóny Twin City na týchto miestach, kde súčasťou má byť nové dopravné riešenie, sa však s koľajami bude musieť niečo robiť. Továrenské haly Kabla, do ktorých vlečka ešte v 90. rokoch premávala, pred dvoma týždňami vyhodili do vzduchu.
Symbolom minulosti Bratislavy je Starý most. Vedie cezeň dvojitá trať, ktorá sa dnes končí na oboch stranách mosta trávnatým briežkom. Na petržalskej strane ešte vidno železničný stožiar.
Od roku 1914 do konca druhej svetovej vojny jazdili po moste do Viedne električky. Neskôr, do začiatku 60. rokov premávala električka do Petržalky.
Trať už roky pustne, most potrebuje rekonštrukciu. Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek povedal, že mesto tu už do budúcnosti s automobilovou prepravou neráta. Bude tadeto jazdiť petržalská rýchloelektrička.
Problematická je električková trať vedúca z Pribinovej ulice na Šafárikovo námestie. Dve križujúce sa koľaje boli súčasťou zaniknutej električkovej siete a stoja na mieste bývalej vozovne, ktorú zbúrali. Do budúcnosti sa ráta s novým dopravným riešením tohto územia v súvislosti s nábrežnou zónou Eurovea i rýchloelektričkou. Aj tieto koľaje preto zmiznú, na starosti to bude mať zrejme dopravný podnik.Linda Vasiľová
Z histórie
l Okrem vlakovej dopravy ťahanej koňmi sa v Bratislave začala koncom 19. storočia rozvíjať električková doprava. Podľa stránky sk.wikipedia.org sa prvá linka spojazdnila koncom augusta 1895 a jazdila od Hodžovho námestia po Nový most.
l O rok nato už bolo vo vtedajšom Prešporku niekoľko električkových liniek. Autobusy doplnili verejnú dopravu až na konci dvadsiatych rokov.
l Medzi železničné trate, ktoré ešte vidno alebo donedávna bolo vidno v uliciach mesta, patria podľa Michala Dekánka z občianskeho združenia mhd.sk vlečky k továrňam Ferona, BEZ na Račianskej a k bývalému bitúnku na Miletičovej pri električkovej zastávke Záhradnícka. Zachovali sa aj niektoré súčasti spojnice medzi stanicami Filiálka a Petržalka.
l Zvyšky električkových tratí vidno na Pribinovej, odkryli sa pri rekonštrukcii Hviezdoslavovho námestia, nájsť ich možno aj v okolí Sadu Janka Kráľa.
![]() Vlaková trať na Mlynských nivách sa bude musieť odstrániť pri rekonštrukcii, ktorá je nutná pri výstavbe novej zóny Twin City. FOTO SME – MILAN DAVID |
![]() Niektoré koľaje sa plánovali, ale nakoniec nepostavili. Na snímke je chodník pri Moste Lafranconi s pozostatkami zádlažby provizórnej električkovej trate, ktorá sa mala používať počas výstavby mosta v druhej polovici osemdesiatych rokov. Trať však tadiaľto nikdy neviedla. FOTO – MICHAL DEKÁNEK |
![]() Trať vedúca Starým mostom fungovala od roku 1914, už roky sa nepoužíva. Most teraz čaká rekonštrukcia. Na snímke je železničná trať, ktorá sa dodnes na moste zachovala. Ľudia prechádzajúci lávkou mosta vídavajú, ako sa jej súčasti uvoľňujú a padajú do Dunaja. FOTO – MICHAL DEKÁNEK |