SME
Nedeľa, 17. október, 2021 | Meniny má HedvigaKrížovkyKrížovky
VLAKY A ELEKTRIČKY BOLI V BRATISLAVE DLHO PREDTÝM, AKO JU ZAHLTILI AUTÁ. POZOSTATKY STARÝCH TRATÍ POSTUPNE MIZNÚ

V meste sú i koľaje, ktoré nikam nevedú

V rôznych častiach mesta možno ešte aj dnes nájsť nepoužívané vlečkyk továrňam, ale aj pozostatky starých električkových tratí.Sú symbolom historických premien Bratislavy.

V blízkosti rozostavanej nábrežnej zóny Eurovea na Pribinovej ulici sú nefunkčné električkové koľaje, ktoré vedú na Šafárikovo námestie. Sú na miestach bývalej vozovne, ktorá musela ustúpiť zástavbe a trať do nej sa stala zbytočnou. Definitívne zanikne, rV blízkosti rozostavanej nábrežnej zóny Eurovea na Pribinovej ulici sú nefunkčné električkové koľaje, ktoré vedú na Šafárikovo námestie. Sú na miestach bývalej vozovne, ktorá musela ustúpiť zástavbe a trať do nej sa stala zbytočnou. Definitívne zanikne, r (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

Bývalá koľajová vlečka do továrenského areálu Kablo na Nivách, Starý most a Pribinova ulica sú tri z miest v Bratislave, kde ešte vidno pozostatky starých koľají.

Tak ako stará Bratislava a socialistické továrne, aj tieto trate postupne miznú. Niektoré sa budú musieť odstrániť pri výstavbe nových zón.

Vodičov dlhé roky hnevajú koľaje križujúce ulicu Mlynské nivy. Dnes už nepoužívaná trať pokračuje do zóny Chalupkova a druhá vetva sa končí pri križovatke s Košickou. Michal Dekánek z občianskeho združenia mhd.sk hovorí, že trať pôvodne slúžila na prepojenie prístavu so železničnou stanicou Nivy, kde sa napájala na ostatnú vlakovú sieť.

Roky sa hovorí o tom, kto by mal trať odstrániť. Hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková povedala, že trate, ktoré v minulosti štát zrušil, sa odstránili a pozemky sa majetkovo vysporiadali. „Toto sa netýka býva­lých vlečiek, ktorých vlastníkmi sú iné právnické alebo fyzické osoby,“ hovorí Pavliková. To znamená, že železnice nie sú za odstránenie vlečky zodpovedné.

Tatiana Kratochvílová zo sekcie dopravy magistrátu povedala, že mestu sa nepodarilo dopátrať, kto koľaje vlastní.

Pri výstavbe zóny Twin City na týchto miestach, kde súčasťou má byť nové dopravné riešenie, sa však s koľajami bude musieť niečo robiť. Továrenské haly Kabla, do ktorých vlečka ešte v 90. rokoch premávala, pred dvoma týždňami vyhodili do vzduchu.

Symbolom minulosti Bratislavy je Starý most. Vedie cezeň dvojitá trať, ktorá sa dnes končí na oboch stranách mosta trávnatým briežkom. Na petržalskej strane ešte vidno železničný stožiar.

Od roku 1914 do konca druhej svetovej vojny jazdili po moste do Viedne električky. Neskôr, do začiatku 60. rokov premávala električka do Petržalky.

Trať už roky pustne, most potrebuje rekonštrukciu. Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek povedal, že mesto tu už do budúcnosti s automobilovou prepravou neráta. Bude tadeto jazdiť petržalská rýchloelektrička.

Problematická je električková trať vedúca z Pribinovej ulice na Šafárikovo námestie. Dve križujúce sa koľaje boli súčasťou zaniknutej električkovej siete a stoja na mieste bývalej vozovne, ktorú zbúrali. Do budúcnosti sa ráta s novým dopravným riešením tohto územia v súvislosti s nábrežnou zónou Eurovea i rýchloelektričkou. Aj tieto koľaje preto zmiznú, na starosti to bude mať zrejme dopravný podnik.Linda Vasiľová

Z histórie

l Okrem vlakovej dopravy ťahanej koňmi sa v Bratislave začala koncom 19. storočia rozvíjať električková doprava. Podľa stránky sk.wikipedia.org sa prvá linka spojazdnila koncom augusta 1895 a jazdila od Hodžovho námestia po Nový most.

l O rok nato už bolo vo vtedajšom Prešporku niekoľko električkových liniek. Autobusy doplnili verejnú dopravu až na konci dvadsiatych rokov.

l Medzi železničné trate, ktoré ešte vidno alebo donedávna bolo vidno v uli­ciach mesta, patria podľa Michala Dekánka z občianskeho združenia mhd.sk vlečky k továrňam Ferona, BEZ na Račianskej a k bývalému bitúnku na Miletičovej pri električkovej zastávke Záhradnícka. Zachovali sa aj niektoré súčasti spojnice medzi stanicami Filiálka a Petržalka.

l Zvyšky električkových tratí vidno na Pribinovej, odkryli sa pri rekonštrukcii Hviezdoslavovho námestia, nájsť ich možno aj v okolí Sadu Janka Kráľa.

Vlaková trať na Mlynských nivách sa bude musieť odstrániť pri rekonštrukcii, ktorá je nutná pri výstavbe novej zóny Twin City. FOTO SME – MILAN DAVID

Niektoré koľaje sa plánovali, ale nakoniec nepostavili. Na snímke je chodník pri Moste Lafranconi s pozostatkami zádlažby provizórnej električkovej trate, ktorá sa mala používať počas výstavby mosta v druhej polovici osemdesiatych rokov. Trať však tadiaľto nikdy neviedla. FOTO – MICHAL DEKÁNEK

Trať vedúca Starým mostom fungovala od roku 1914, už roky sa nepoužíva. Most teraz čaká rekonštrukcia. Na snímke je železničná trať, ktorá sa dodnes na moste zachovala. Ľudia prechádzajúci lávkou mosta vídavajú, ako sa jej súčasti uvoľňujú a padajú do Dunaja. FOTO – MICHAL DEKÁNEK

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  5. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  6. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 19 327
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 738
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 214
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 363
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 927
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 548
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 051
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 747
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 297
  10. Odišli, ale nezabúdame. Spomínajte s Korzárom 2 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  3. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  4. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  5. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  6. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  7. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  8. Matej Vagač: Hrozí nám druhá Drotárska aj na nábreží pri bývalom PKO?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 19 247
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 544
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 051
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 200
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 255
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 4 554
  7. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 379
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 301
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu