SME

Zákon hnevá Bratislavu aj Košice

K protestom Bratislavy sa pridali aj Košice. Magistráty dvoch najväčších miest Slovenska sa búria proti tomu, aby stavebné úrady zo zákona patrili do právomoci mestských častí. Hovorí sa aj o politickom tlaku.

Bratislava i Košice sa boja, že keď stratia kontrolu nad stavebnými úradmi, každá mestská časť si bude robiť, čo chce. Jedným z projektov, ktoré vyrastú na pomedzí dvoch mestských častí Bratislavy, je Twin City na Mlynských nivách.Bratislava i Košice sa boja, že keď stratia kontrolu nad stavebnými úradmi, každá mestská časť si bude robiť, čo chce. Jedným z projektov, ktoré vyrastú na pomedzí dvoch mestských častí Bratislavy, je Twin City na Mlynských nivách. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Samosprávy Bratislavy a Košíc sú sklamané návrhom nového stavebného zákona. Nielenže neobsahuje očakávané nové páky proti čiernym stavebníkom – napríklad stavebnú políciu, ale ak ho schvália, môže spôsobiť chaos.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zákon totiž dáva mestským častiam moc nad stavebnými úradmi a to môže viesť k roz­drobenosti vo výstavbe a pri rozvoji miest.

Tvrdia to magistráty oboch najväčších miest, ktoré majú ako jediné na Slovensku dve úrovne samosprávy. Bratislava i Košice majú samostatne hospodáriace mestské časti, ale bez štatútu obce – tou je len mesto Bratislava a mesto Košice. Novela však hovorí, že „stavebnými úradmi sú obce a mestské časti“.

SkryťVypnúť reklamu

Nový stavebný zákon prešiel pripomienkovaním a je pripravený na rokovanie vlády. Parlament by mal o ňom rozhodnúť na budúci rok. Účinnosť má nadobudnúť 1. júla 2009.

Dva konce ulice

O stavebnej agende mali doteraz právo rozhodovať mestské zastupiteľstvá Bratislavy a Košíc. V štatúte agendu odovzdali mestským častiam, a ak neboli spokojné s prácou stavebných úradov, mohli si ju vziať späť. Teraz sa to má zmeniť.

„Môže sa stať, že stavebné úrady budú povoľovať aj to, čo by sa inak nepovoľovalo,“ hovorí parlamentný a komunálny poslanec za SDKÚ Martin Kuruc. Ulica, ktorá vedie dvoma mestskými časťami, tak môže mať dva nesúrodé konce.

Chaos môže vzniknúť aj pri veľkej výstavbe, ktorá sa dotýka viacerých mestských častí. Takou je napríklad nosný dopravný systém – rýchloelektrička, ktorá má preťať Petržalku a viesť do Starého Mesta, alebo plánovaná zóna Twin City na Nivách na pomedzí Ružinova a Starého Mesta.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade Twin City už teraz vidno rozdielne postoje – kým v Ružinove prijali urbanistickú štúdiu investora ako podklad pre rozhodovanie stavebného úradu, Starému Mestu štúdia nestačila. Výstavbu tam chcú podmieniť prípravou zonálneho územného plánu.

Kuruc hovorí, že bez dohľadu mesta hrozí obchádzanie územného plánu, ktorý sa schva­ľuje na mestskej úrovni. „Kto bude kontrolovať, či ho stavebné úrady rešpektujú?“

Keď sa zákon dostane do parlamentu, Kuruc chce sporné ustanovenie odstrániť pozmeňujúcim návrhom. Hovorca ministerstva výstavby Miroslav Bátovský však v kompetenci­ách nevidí problém. Naznačil, že samospráva má rovnaký mandát bez ohľadu na úroveň.

S vylúčením mesta

Vedenie Bratislavy sa okrem toho bojí, že zákon v tejto podobe vylúči mesto z akéhokoľvek rozhodovania o stavbách.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes stavby v Bratislave síce povoľujú stavebné úrady, ktoré fungujú v mestských častiach, ale od roku 2005 sú pre ne stanoviská magistrátu záväzné.

Ak teda mesto s nejakou stavbou nesúhlasí alebo má k nej výhrady, stavebný úrad to musí rešpektovať. Inak sa dopustí zneužitia právomoci a jeho rozhodnutie je súdne napadnuteľné.

Podľa Bratislavy je to nástroj, ktorým sa centrálne reguluje rozvoj mesta a zabezpečuje sa dodržiavanie územného plánu.

V Košiciach sú s centralizá­ciou ešte ďalej ako v Bratislave. Vlani sa počet stavebných úradov, ktorých bolo 22 ako mestských častí, znížil na jediný. Zmenu vraj dobre zvládli. „Prevzatím agendy došlo k úspore pracovných miest, profesionalizácii a zjednotili sa formuláre aj rozhodovací proces,“ povedala hovorkyňa košického magistrátu Jana Geročová. Preto sa Košice pridali k vyhláseniu Prezídia Únie miest a obcí Slovenska a odmietajú opätovné rozdrobenie právomocí.

Hlas starostov

Medzi komunálnymi politikmi sa hovorí o tlaku starostov mestských častí, ktorí kandidovali za strany vládnej koalície. Tí už tento rok presadili malú novelu zákona o Bratislave, ktorá umožňuje novému starostovi odvolať a vymenovať prednostu miestneho úradu.

Doteraz o tom rozhodovali poslanci. V Bratislave je pritom viacero starostov za vládne strany, ktorí sú v opozícii k predchádzajúcemu vedeniu mestskej časti.

Mestské časti už dlhé roky bojujú za väčšiu nezávislosť od mesta, a ak majú mať v kompetencii školy, matriky či stavebné úrady, tak chcú aj viac peňazí.

Ak zákon prejde

v tejto podobe, môže sa stať, že stavebné úrady budú povoľovať aj to, čo by sa inak nepovoľovalo.

Martin Kuruc, poslanec za SDKÚ

Úrady v Bratislave a v Košiciach

V Bratislave je 17 mestských častí, z toho päť najmenších nemá vlastný stavebný úrad. Petržalský úrad funguje aj pre Čunovo, Rusovce a Jarovce. Úrad v Devínskej Novej Vsi funguje aj pre Devín a Záhorskú Bystricu.

V Košiciach sa vlani počet stavebných úradov znížil z 22, ako je počet mestských častí, na jediný s piatimi pracoviskami. Sú v mestských častiach Staré Mesto, Západ, Juh, Dargovských hrdinov a Šaca. Tento systém sa podľa hovorkyne košického magistrátu Jany Geročovej osvedčil.

Podľa nového zákona by v oboch mestách vzniklo toľko stavebných úradov, koľko je mestských častí. Pritom pri príprave zákona sa hovorilo skôr o znížení počtu stavebných úradov na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 436
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 879
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 587
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 363
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 655
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 951
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 625
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 540
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


76
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


31
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


162
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


95
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 732
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 313
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 73 109
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 664
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 535
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 663
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 730
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 512
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu