SME
Piatok, 2. december, 2022 | Meniny má Bibiána

Diaľnica do Viedne pomohla

Kamióny smerujúce cez Rakúsko už nebrzdia mestskú dopravuv Petržalke. Autobusovú dopravu nová diaľnica zatiaľ neovplyvní.

Otvorenie rakúskej diaľnice A6 odľahčilo dopravu v Bratislave. Zároveň tým nastal posun v príprave našej diaľnice D4, na ktorú sa nová rakúska trasa napája. Autobusovú dopravu do Rakúska zatiaľ nová diaľnica neovplynila.Otvorenie rakúskej diaľnice A6 odľahčilo dopravu v Bratislave. Zároveň tým nastal posun v príprave našej diaľnice D4, na ktorú sa nová rakúska trasa napája. Autobusovú dopravu do Rakúska zatiaľ nová diaľnica neovplynila. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Doprava na mestskej komunikácii Einsteinova sa výrazne zmenila. Minulý utorok rakúska strana spojazdnila diaľnicu A6, ktorá sa napája na zatiaľ jediný postavený úsek našej diaľnice D4. Stovky kamiónov, ktoré v pracovných dňoch smerovali cez hraničný priechod Berg do Rakúska, sú presmerované.

Po Patrónke sa tak ďalší uzol v Bratislave zbavil ťažkej dop­ravy. Tá so sebou prináša okrem brzdenia premávky aj nápor na vozovky – známe sú vyjazdené koľaje, ktoré mesto opravuje zo svojho rozpočtu, hoci z tranzitnej dopravy nemá príjem.

SkryťVypnúť reklamu

Nová diaľnica znamená úľavu aj pre obyvateľov rakúskych dedín na starej trase i pre bratislavských vodičov. „Nákladná doprava sa definitívne presunula na diaľnicu,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Vodičov kamiónov na to upozorňuje nové značenie, napríklad aj pri odbočke na Viedenskú. Teraz musia prejsť Petržalkou z D1 cez úsek Senecká – Mierová a pokračovať úsekom Prístavný most – Viedenská na priechod Jarovce – Kittsee. V uplynulých dňoch už kamióny na mestskej ceste skutočne nebolo vidieť.

Zápchy na diaľniciach trvajú

Problém so zápchami na diaľniciach sa však neodstránil, naopak. Národná diaľničná spoločnosť odhaduje, že už na budúci rok by sa mohla kapacita ťahu D1 Bratislava – Senec naplniť. Jánošík i ľudia z ministerstva dopravy sa zhodujú, že bude treba dostavať alternatívnu cestu – diaľnicu D4 od Jaroviec oblúkom okolo Bratislavy. Tu sa ešte hľadá definitívna trasa – štát chce čo najlacnejšiu, teda najkratšiu, obyvatelia pokoj­ných obcí v okolí hlavného mesta protestujú.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na výstavbu diaľnice D4, ktorá má mať niekoľko nových mostov a tunel popod Karpaty, sa odhadujú na vyše 30 miliárd korún. Aby mal okruh zmysel, bolo treba spojazdniť diaľnicu A6, s ktorou rakúska strana meškala. Na druhej strane sa má D4 napojiť na plánovanú rakúsku rýchlostnú cestu S8.

Ďalším krokom k riešeniu dopravy v okolí Bratislavy má byť rozšírenie diaľnice D1 po Senec na šesťpruhovú za odhadovaných 2,7 miliardy. S prvými prácami by sa malo začať v roku 2009, hotové by mali byť o dva roky neskôr.

To však neodstráni problém lievika na estakáde Senecká – Mierová a na Prístavnom moste, hovorí Jánošík. Tie sa totiž rozšíriť nedajú. Bude preto treba prehodnotiť organizáciu dop­ravy v meste – v okolí Prístavného mosta.

Autobusy po starom

SkryťVypnúť reklamu

Pomohol by aj odklon od individuálnej dopravy. Okrem dopravcu SAD, ktorý pravidelne jazdí autobusmi do Viedne, plánuje linku do Rakúska aj bratislavský magistrát. Má ísť o pravidelnú, ale zvlášť spoplatnenú linku MHD do Hainburgu, kam chodí veľa Slovákov za prácou aj rekreáciou. Rakúšania k nám zasa chodia na nákupy.

Nová rakúska diaľnica A6 zatiaľ neovplyní tieto plány. Hovorkyňa bratislavskej SAD Eva Vozárová povedala, že dopravca chystá zmeny, ale tie začnú platiť až po vstupe Slovenska do schengenského priestoru v decembri.

Dopravný podnik Bratislava neplánuje jazdiť s autobusmi po novej diaľnici cez Kittsee, ale po starej ceste cez Berg aj po vstupe do Schengenu. Na to však potrebuje licenciu platnú v Dolnom Rakúsku. Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek sa podľa vlastných slov zúčastnil na otvorení diaľnice A6, aby využil prítomnosť rakúskych partnerov na lobing.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  3. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  7. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  8. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  1. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  2. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  3. Zimná ríša divov Maďarska
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  8. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 12 033
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 869
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 968
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 4 019
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 071
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 344
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 111
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 067
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 238 117
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 902
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 182
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 953
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 991
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 288
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 006
  8. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 2 391
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu