SME
Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

Diaľnicu do Senca premaľovať nestačí

Kapacita diaľnice D1 z Bratislavy do Senca sa v roku 2008 naplní. Treba ju rozšíriť, problémom sú peniaze. Lacné premaľovanie by znamenalo, že úsek už nebude mať parametre diaľnice.

Cestovanie z Bratislavy a do Bratislavy, najmä cez sviatky, pred víkendom a po ňom, je na diaľnici D1 pri Bratislave katastrofálne. Národná diaľničná spoločnosť odhaduje, že už na budúci rok by sa mohla kapacita tohto ťahu naplniť. Riešením je rozšírenieCestovanie z Bratislavy a do Bratislavy, najmä cez sviatky, pred víkendom a po ňom, je na diaľnici D1 pri Bratislave katastrofálne. Národná diaľničná spoločnosť odhaduje, že už na budúci rok by sa mohla kapacita tohto ťahu naplniť. Riešením je rozšírenie (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

Kapacita diaľnice D1 z Bratislavy do Senca sa v roku 2008 naplní. Treba ju rozšíriť, problémom sú peniaze. Lacné premaľovanie by znamenalo, že úseku ž nebude mať parametre diaľnice.

Diaľnica z Bratislavy do Senca sa bude rozširovať na šesť­pruhovú. Vyžaduje si to veľký nárast počtu áut v okolí mesta.

S prvými prácami by sa malo začať v roku 2009, hotové by mali byť o dva roky neskôr. Hoci investícia zatiaľ nie je medzi prioritami vlády, pripravuje sa od roku 2005.

Zámer sa práve posudzuje z hľadiska vplyvov na životné prostredie – do konca novembra si ho možno pozrieť vo front office magistrátu.

Hrozí kolaps

Národná diaľničná spoločnosť hovorí, že na Slovensku prvýkrát vznikla situácia, keď diaľničný úsek je na hranici výkonnosti. Už na budúci rok hrozia veľké problémy, v roku 2015 už všetky prognózy hovoria o kolapse.

Podľa prieskumu z februára tohto roka tvorí čistý tranzit len 2,3 percenta všet­kých áut, ktoré smerujú do Bratislavy. Až 72 percent prichádzajúcich áut sa v meste zdrží na viac ako tri hodiny. To spôsobuje, že poobedňajšie kolóny a zápchy sú na diaľnici čoraz častejšie. Popri nej pribudli logistické centrá. Tento úsek využíva na cestu domov čoraz viac ľudí, ktorí bývajú v nových častiach obcí pri Bratislave.

¶Pritom ešte v roku 1995 úsekom prešlo za 24 hodín 19850 áut. V roku 2000 to bolo 22072, v roku 2003 už 27210, a v roku 2005 vyše 51-tisíc áut.

Zaberú stred aj svahy

Odhadované celkové náklady na rozšírenie diaľnice sú 2,7 miliardy korún. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík hovorí, že zatiaľ je otázne, odkiaľ sa vyčlenené peniaze získajú.

Konkrétne riešenia v projekte sú pritom priamo závislé od finančných možností. „Keby sa úsek jednoducho premaľoval, prišiel by o parametre diaľnice.“ Tá musí mať okrem iného odstavný pruh.

Preto treba diaľnicu stavebne rozšíriť. Riešenie, ktoré sa navrhuje, zaberie na oboch stranách po pol metri zo stredového pásu a časť svahov na okrajoch diaľnice. Prvý pruh by mal potom 3,5 metra a ďalšie dva po 3,75 metra. Okrem toho by vznikol odstavný pruh so šírkou 3,5 metra.

Súčasťou prác má byť stavba nového premostenia Triblavina, rekonštrukcia križovatky Senec a dostavba križovatky Vajnory.

V stredovom páse už nebude zeleň. Jej údržba bola v prepchatej premávke na diaľnici riziková. Oceľové zvodidlá na celom úseku nahradia plné betónové, ktoré sú bezpečnejšie. Asfaltovú vozovku majú vymeniť za odolnejšiu cementobetónovú, aká je napríklad v tuneli Sitina.

Staré oplotenie diaľnice bolo také zničené, že ho bolo treba rozobrať. Skúsenosti, niekedy aj tragické, podľa diaľničnej spoločnosti ukázali, že treba nové oplotenie. Postaviť sa majú aj dve protihlukové steny, jedna z nich pri obci Veľký Biel.

Ďalšou dôležitou investíciou bude informačný systém, ktorý na tomto úseku celkom chýba. Ten by sa mal umiestniť do stredového pásu. Práce sa budú musieť robiť na viacero etáp.

Mosty budú problémom

Problémom ostáva, ako rozšíriť diaľnicu popod existujúce mosty.

Pod mostami, ktorých je na úseku jedenásť, sa bude musieť zabrať ešte viac zo stredového pásu – ťažšie to bude na mies­tach, kadiaľ vedie kanalizácia. Jánošík naznačil, že takéto riešenie je na hranici, ale dá sa realizovať.

Stále sa však hovorí o tom, že nakoniec aj tak vznikne lievik na Prístavnom moste, teda ešte pred ním – na estakáde Senecká – Mierová. Tá sa rozšíriť nedá, lebo je tam málo miesta. Na Prístavnom moste by zas miesto bolo, ale jeho statika podľa Jánošíka nedovoľuje záťaž, aká sa po rozšírení diaľnice predpokladá.

Dopravná záťaž

bez rozšírenia, úsek Vajnory - Senec

2015 – 67 036

2025 – 84 580

2035 – 96 076

s rozšírením, úseky

Vajnory - Ivanka / Ivanka - Senec

2015 – 52 948 / 74 364

2025 – 66 834 / 93 864

2035 – 75 902 / 106 602

(Čísla vyjadrujú počet skutočných vozidiel za deň, zdroj: NDS)
Čo bude na diaľnici nové

dobudovaná križovatka Vajnory

nový diaľničný most Triblavina

zrekonštruovaná križovatka Senec

šesť pruhov, z toho dva užšie a dva po okrajoch odstavné

betónové zvodidlá miesto zelene

cementobetónová vozovka

dve nové protihlukové steny

informačný systém, ktorý vodičom signalizuje kolónu, nehodu alebo inú nepredvídanú okolnosť

oplotenie

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 565
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 5 123
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 995
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 779
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 693
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 493
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 099
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 831
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 362
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 034
  4. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 388
  5. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 108
  6. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 2 849
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 621
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 2 514
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu