SME

Diaľnicu do Senca premaľovať nestačí

Kapacita diaľnice D1 z Bratislavy do Senca sa v roku 2008 naplní. Treba ju rozšíriť, problémom sú peniaze. Lacné premaľovanie by znamenalo, že úsek už nebude mať parametre diaľnice.

Cestovanie z Bratislavy a do Bratislavy, najmä cez sviatky, pred víkendom a po ňom, je na diaľnici D1 pri Bratislave katastrofálne. Národná diaľničná spoločnosť odhaduje, že už na budúci rok by sa mohla kapacita tohto ťahu naplniť. Riešením je rozšírenieCestovanie z Bratislavy a do Bratislavy, najmä cez sviatky, pred víkendom a po ňom, je na diaľnici D1 pri Bratislave katastrofálne. Národná diaľničná spoločnosť odhaduje, že už na budúci rok by sa mohla kapacita tohto ťahu naplniť. Riešením je rozšírenie (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

Kapacita diaľnice D1 z Bratislavy do Senca sa v roku 2008 naplní. Treba ju rozšíriť, problémom sú peniaze. Lacné premaľovanie by znamenalo, že úseku ž nebude mať parametre diaľnice.

Diaľnica z Bratislavy do Senca sa bude rozširovať na šesť­pruhovú. Vyžaduje si to veľký nárast počtu áut v okolí mesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S prvými prácami by sa malo začať v roku 2009, hotové by mali byť o dva roky neskôr. Hoci investícia zatiaľ nie je medzi prioritami vlády, pripravuje sa od roku 2005.

Zámer sa práve posudzuje z hľadiska vplyvov na životné prostredie – do konca novembra si ho možno pozrieť vo front office magistrátu.

SkryťVypnúť reklamu

Hrozí kolaps

Národná diaľničná spoločnosť hovorí, že na Slovensku prvýkrát vznikla situácia, keď diaľničný úsek je na hranici výkonnosti. Už na budúci rok hrozia veľké problémy, v roku 2015 už všetky prognózy hovoria o kolapse.

Podľa prieskumu z februára tohto roka tvorí čistý tranzit len 2,3 percenta všet­kých áut, ktoré smerujú do Bratislavy. Až 72 percent prichádzajúcich áut sa v meste zdrží na viac ako tri hodiny. To spôsobuje, že poobedňajšie kolóny a zápchy sú na diaľnici čoraz častejšie. Popri nej pribudli logistické centrá. Tento úsek využíva na cestu domov čoraz viac ľudí, ktorí bývajú v nových častiach obcí pri Bratislave.

¶Pritom ešte v roku 1995 úsekom prešlo za 24 hodín 19850 áut. V roku 2000 to bolo 22072, v roku 2003 už 27210, a v roku 2005 vyše 51-tisíc áut.

SkryťVypnúť reklamu

Zaberú stred aj svahy

Odhadované celkové náklady na rozšírenie diaľnice sú 2,7 miliardy korún. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík hovorí, že zatiaľ je otázne, odkiaľ sa vyčlenené peniaze získajú.

Konkrétne riešenia v projekte sú pritom priamo závislé od finančných možností. „Keby sa úsek jednoducho premaľoval, prišiel by o parametre diaľnice.“ Tá musí mať okrem iného odstavný pruh.

Preto treba diaľnicu stavebne rozšíriť. Riešenie, ktoré sa navrhuje, zaberie na oboch stranách po pol metri zo stredového pásu a časť svahov na okrajoch diaľnice. Prvý pruh by mal potom 3,5 metra a ďalšie dva po 3,75 metra. Okrem toho by vznikol odstavný pruh so šírkou 3,5 metra.

Súčasťou prác má byť stavba nového premostenia Triblavina, rekonštrukcia križovatky Senec a dostavba križovatky Vajnory.

SkryťVypnúť reklamu

V stredovom páse už nebude zeleň. Jej údržba bola v prepchatej premávke na diaľnici riziková. Oceľové zvodidlá na celom úseku nahradia plné betónové, ktoré sú bezpečnejšie. Asfaltovú vozovku majú vymeniť za odolnejšiu cementobetónovú, aká je napríklad v tuneli Sitina.

Staré oplotenie diaľnice bolo také zničené, že ho bolo treba rozobrať. Skúsenosti, niekedy aj tragické, podľa diaľničnej spoločnosti ukázali, že treba nové oplotenie. Postaviť sa majú aj dve protihlukové steny, jedna z nich pri obci Veľký Biel.

Ďalšou dôležitou investíciou bude informačný systém, ktorý na tomto úseku celkom chýba. Ten by sa mal umiestniť do stredového pásu. Práce sa budú musieť robiť na viacero etáp.

Mosty budú problémom

Problémom ostáva, ako rozšíriť diaľnicu popod existujúce mosty.

Pod mostami, ktorých je na úseku jedenásť, sa bude musieť zabrať ešte viac zo stredového pásu – ťažšie to bude na mies­tach, kadiaľ vedie kanalizácia. Jánošík naznačil, že takéto riešenie je na hranici, ale dá sa realizovať.

Stále sa však hovorí o tom, že nakoniec aj tak vznikne lievik na Prístavnom moste, teda ešte pred ním – na estakáde Senecká – Mierová. Tá sa rozšíriť nedá, lebo je tam málo miesta. Na Prístavnom moste by zas miesto bolo, ale jeho statika podľa Jánošíka nedovoľuje záťaž, aká sa po rozšírení diaľnice predpokladá.

Dopravná záťaž

bez rozšírenia, úsek Vajnory - Senec

2015 – 67 036

2025 – 84 580

2035 – 96 076

s rozšírením, úseky

Vajnory - Ivanka / Ivanka - Senec

2015 – 52 948 / 74 364

2025 – 66 834 / 93 864

2035 – 75 902 / 106 602

(Čísla vyjadrujú počet skutočných vozidiel za deň, zdroj: NDS)

Čo bude na diaľnici nové


dobudovaná križovatka Vajnory

nový diaľničný most Triblavina

zrekonštruovaná križovatka Senec

šesť pruhov, z toho dva užšie a dva po okrajoch odstavné

betónové zvodidlá miesto zelene

cementobetónová vozovka

dve nové protihlukové steny

informačný systém, ktorý vodičom signalizuje kolónu, nehodu alebo inú nepredvídanú okolnosť

oplotenie

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 381
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 068
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 169
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 659
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 403
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 125
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 829
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 008
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 014
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 013
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 002
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 511
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 224
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 773
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 700
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu