SME
Nedeľa, 5. február, 2023 | Meniny má Agáta

Napojenie letiska ráta aj s asanáciou

Napojenie letiska na železnicu sa negatívne dotkne obyvateľov.

Projekt železničného koridoru Paríž – Bratislava, ktorý bude prechádzať mestom, rieši aj napojenie Letiska M. R. Štefánika na železničnú trať. Návrh napojenia má dva varianty - estakádny a tunelový. V súčasnosti je v štádiu verejného prerokúvania. Projekt aj inžiniering stavby robí spoločnosť DI Koridor, tú na tento účel vytvorili Dopravoprojekt a Infraprojekt.

Tunel alebo estakáda a tunel

Tunelový variant ráta s pridaním ďalšej koľaje k existujúcej železničnej trati od stanice Nové Mesto súbežne s ulicami na Lánoch a Gašparíkovou. Koľaj bude pokračovať až na letisko, ale v Ružinove pri obchodnom dome Kika pôjde do tunela. Tunel bude súbežný s diaľnicou D1 a Ivanskou cestou. V tomto úseku bude hĺbený z povrchu. Jeho stavba zasiahne aj záhradkársku oblasť. „Záhrady budeme musieť počas stavby tunela asanovať, ale po výstavbe nie je problém obnoviť pôvodný stav,“ povedal Ivan Kačo z Dopravoprojektu. Stanica Letisko, ktorá bude prepojená s letiskom, bude podzemná.

Druhý variant – estakádový, ráta s prepojením letiska na Ústrednú nákladnú stanicu. Od stanice by trať išla po existujúcej železnici až po ulicu Na piesku. Tu by začínala estakáda, ktorá má preklenúť Hradskú ulicu a železničné trate. Pred letiskom medzi Ivanskou cestou a diaľnicou by aj táto trať klesala do tunela popod záhradkársku oblasť.

Hluk a asanácia

Ministerstvo životného prostredia posúdilo oba varianty z hľadiska vplyvov na životné prostredie. Stavba sa počas výstavby aj prevádzky výrazne dotkne obyvateľov. „Počas výstavby a prevádzky v časti, kde trať povedie na teréne, pôjde najmä o hlukovú záťaž,“ povedala Dorota Martinková, špecia­list­ka na životné prostredie z Dopravoprojektu. Počas výstavby bude obmedzená doprava a v súvislosti s ňou má prísť aj k asanácii niektorých objektov, záhrad, ale aj rodinných domov.

Pri tunelovom variante bude vyťažené veľké množstvo zeminy, čo môže mať vplyv na pôdu. „Stavba tunela ovplyvní aj prúdenie podzemných vôd. Tunel bude bariérou a tiež môže ovplyvniť ich kvalitu.“

Výrub takmer 500 stromov

Výrub stromov sa týka troch úsekov – dokopy 480 stromov – najviac pri letisku – 315 a v úseku ulice Na piesku, kde sú záhrady. Negatívny dopad bude mať projekt na zvieratá. „Pri letisku žije syseľ pasienkový, patrí k európskym chráneným druhom. Ak povedie trať jeho teritóriom, bude ho treba presunúť,“ povedala Martinková. Ministerstvo odporučilo estakádny variant vedenia trate. „Umožní rozvoj územia juhozápadne od letiska a je lacnejší.“

Najprv máme prežuť trať, potom zastávky

Na verejnom prerokovaní návrhu napojenia letiska na železničnú trať obyvateľom chýbali plánované zastávky.

„Hovorí sa, že po novej koľaji, ktorá má pribudnúť, od stanice Nové Mesto k letisku bude premávať nielen vlak, ale aj nosný systém MHD. A že tu majú byť dve zastávky – Martinský cintorín a Ružinov. Je to pravda?“ Pýtal sa na verejnom prerokúvaní jeden z obyvateľov. Spracovatelia projektu odpovedali, že zastávky sa plánujú. „Prečo o tom teda teraz nehovoríte? Máme najprv prežúvať stavbu ďalšej trate a potom zastávky spojené s intenzifikáciou dopravy. To, že sa tu budú vlaky rozbiehať a brzdiť, bude treba dobudovať príjazdové cesty či parkoviská?“ Milan Mečár z ministerstva dopravy odpovedal, že zastávky nie sú v projekte zapracované, lebo nie sú súčasťou projektu TEN-T. „Ale plánujú sa a má ich byť v meste dvanásť.“

(japa)
Železnica sa priblíži k rodinným domom

Rozšírenie trate od stanice Nové Mesto smerom na letisko ráta s pridaním ďalšej koľaje ku trom už existujúcim. Obyvateľom ulice Na lánoch sa tak železnica priblíži k domom. Tunel pri Ivanskej ceste sa zase dotkne záhradkárskej oblasti.

Na verejné prerokovanie napojenia letiska prišli obyvatelia, ktorých sa výstavba najviac dotkne. Majú prísť dočasne o záhrady pri Ivanskej ceste, pod ktorými je plánovaná trasa tunela, alebo sa po rozšírení trate železnica priblíži k ich domom.

„Po rozšírení trate sa koľajisko opäť viac posunie k domom. Budeme ho mať devätnásť metrov od spálne. Zvýšia sa otrasy, pritom už teraz sa nám, keď ide vlak, trasie televízor. Rieši to niekto? Existuje vôbec nejaká hranica, ako blízko k domu mi môžu pustiť vlak?“ pýtal sa pán Molnár z ulice Na lánoch. Popri nej ide trať, má tri koľaje, návrh ráta s pridaním štvrtej.

„Hranica? Tú určí hygienik,“ odpovedal Ivan Štecko zo Železníc SR. „Je možné, že váš rodinný dom bude musieť byť preklasifikovaný na kancelárske priestory alebo asanovaný,“ pokračoval Štecko. Obyvatelia ulice Na lánoch viackrát zdôrazňovali, že už teraz trpia hlukom a vibráciami zo železnice a nechcú, aby došlo k zhoršeniu stavu. „Rozprávate stále to isté,“ zahriakol jedného z nich Štecko. Dodal, že projekt sa nezaoberá starou traťou, rieši len pridávanú koľaj.

„Nová koľaj bude predsa tiež využívať statiku jestvujúceho násypu, tak nehovorte, že nesúvisí so starou,“ oponoval pán Leško, ďalší z obyvateľov ulice Na lánoch. Dodal, že jeho dom je 22 metrov od trate a pýtal sa, či v súvislosti s návrhom rozšírenia trate spracovali vibračnú štúdiu. „Vibračná štúdia existuje len na trate vedené tunelom, nie na povrchu,“ povedala Dorota Martinková z Dopravoprojektu.

„Podľa návrhu sa tu v roku 2020 uvažuje s takou intenzitou dopravy, že hluk u najbližších susedov prekročí limit o 20 decibelov, ako to budete riešiť?“ pýtal sa ďalší z obyvateľov dotknutej oblasti. Dodal, že už teraz je tu 65 decibelov.

Spracovateľ hlukovej štúdie odpovedal, že okrem protihlukovej steny by obyvatelia mali mať okenné výplne s akustickými mriežkami.

Jana Parkrová
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 13 047
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 559
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 075
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 840
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 799
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 463
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 106
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 7 817
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 322
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 054
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 858
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 465
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 130
  7. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 638
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 626
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary a Neil Armstrong na výlete na severný pól
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu