ŽELEZNIČNÁ TRAŤ, KTORÚ PLÁNUJÚ ZAČAŤ STAVAŤ V ROKU 2010, MÁ NAPÁJAŤ AJ LETISKO. MÁ DVA VARIANTY

Napojenie letiska ráta aj s asanáciou

Napojenie letiska na železnicu sa negatívne dotkne obyvateľov.

Projekt železničného koridoru Paríž – Bratislava, ktorý bude prechádzať mestom, rieši aj napojenie Letiska M. R. Štefánika na železničnú trať. Návrh napojenia má dva varianty - estakádny a tunelový. V súčasnosti je v štádiu verejného prerokúvania. Projekt aj inžiniering stavby robí spoločnosť DI Koridor, tú na tento účel vytvorili Dopravoprojekt a Infraprojekt.

Tunel alebo estakáda a tunel

Tunelový variant ráta s pridaním ďalšej koľaje k existujúcej železničnej trati od stanice Nové Mesto súbežne s ulicami na Lánoch a Gašparíkovou. Koľaj bude pokračovať až na letisko, ale v Ružinove pri obchodnom dome Kika pôjde do tunela. Tunel bude súbežný s diaľnicou D1 a Ivanskou cestou. V tomto úseku bude hĺbený z povrchu. Jeho stavba zasiahne aj záhradkársku oblasť. „Záhrady budeme musieť počas stavby tunela asanovať, ale po výstavbe nie je problém obnoviť pôvodný stav,“ povedal Ivan Kačo z Dopravoprojektu. Stanica Letisko, ktorá bude prepojená s letiskom, bude podzemná.

Druhý variant – estakádový, ráta s prepojením letiska na Ústrednú nákladnú stanicu. Od stanice by trať išla po existujúcej železnici až po ulicu Na piesku. Tu by začínala estakáda, ktorá má preklenúť Hradskú ulicu a železničné trate. Pred letiskom medzi Ivanskou cestou a diaľnicou by aj táto trať klesala do tunela popod záhradkársku oblasť.

Hluk a asanácia

Ministerstvo životného prostredia posúdilo oba varianty z hľadiska vplyvov na životné prostredie. Stavba sa počas výstavby aj prevádzky výrazne dotkne obyvateľov. „Počas výstavby a prevádzky v časti, kde trať povedie na teréne, pôjde najmä o hlukovú záťaž,“ povedala Dorota Martinková, špecia­list­ka na životné prostredie z Dopravoprojektu. Počas výstavby bude obmedzená doprava a v súvislosti s ňou má prísť aj k asanácii niektorých objektov, záhrad, ale aj rodinných domov.

Pri tunelovom variante bude vyťažené veľké množstvo zeminy, čo môže mať vplyv na pôdu. „Stavba tunela ovplyvní aj prúdenie podzemných vôd. Tunel bude bariérou a tiež môže ovplyvniť ich kvalitu.“

Výrub takmer 500 stromov

Výrub stromov sa týka troch úsekov – dokopy 480 stromov – najviac pri letisku – 315 a v úseku ulice Na piesku, kde sú záhrady. Negatívny dopad bude mať projekt na zvieratá. „Pri letisku žije syseľ pasienkový, patrí k európskym chráneným druhom. Ak povedie trať jeho teritóriom, bude ho treba presunúť,“ povedala Martinková. Ministerstvo odporučilo estakádny variant vedenia trate. „Umožní rozvoj územia juhozápadne od letiska a je lacnejší.“

Najprv máme prežuť trať, potom zastávky

Na verejnom prerokovaní návrhu napojenia letiska na železničnú trať obyvateľom chýbali plánované zastávky.

„Hovorí sa, že po novej koľaji, ktorá má pribudnúť, od stanice Nové Mesto k letisku bude premávať nielen vlak, ale aj nosný systém MHD. A že tu majú byť dve zastávky – Martinský cintorín a Ružinov. Je to pravda?“ Pýtal sa na verejnom prerokúvaní jeden z obyvateľov. Spracovatelia projektu odpovedali, že zastávky sa plánujú. „Prečo o tom teda teraz nehovoríte? Máme najprv prežúvať stavbu ďalšej trate a potom zastávky spojené s intenzifikáciou dopravy. To, že sa tu budú vlaky rozbiehať a brzdiť, bude treba dobudovať príjazdové cesty či parkoviská?“ Milan Mečár z ministerstva dopravy odpovedal, že zastávky nie sú v projekte zapracované, lebo nie sú súčasťou projektu TEN-T. „Ale plánujú sa a má ich byť v meste dvanásť.“

(japa)
Železnica sa priblíži k rodinným domom

Rozšírenie trate od stanice Nové Mesto smerom na letisko ráta s pridaním ďalšej koľaje ku trom už existujúcim. Obyvateľom ulice Na lánoch sa tak železnica priblíži k domom. Tunel pri Ivanskej ceste sa zase dotkne záhradkárskej oblasti.

Na verejné prerokovanie napojenia letiska prišli obyvatelia, ktorých sa výstavba najviac dotkne. Majú prísť dočasne o záhrady pri Ivanskej ceste, pod ktorými je plánovaná trasa tunela, alebo sa po rozšírení trate železnica priblíži k ich domom.

„Po rozšírení trate sa koľajisko opäť viac posunie k domom. Budeme ho mať devätnásť metrov od spálne. Zvýšia sa otrasy, pritom už teraz sa nám, keď ide vlak, trasie televízor. Rieši to niekto? Existuje vôbec nejaká hranica, ako blízko k domu mi môžu pustiť vlak?“ pýtal sa pán Molnár z ulice Na lánoch. Popri nej ide trať, má tri koľaje, návrh ráta s pridaním štvrtej.

„Hranica? Tú určí hygienik,“ odpovedal Ivan Štecko zo Železníc SR. „Je možné, že váš rodinný dom bude musieť byť preklasifikovaný na kancelárske priestory alebo asanovaný,“ pokračoval Štecko. Obyvatelia ulice Na lánoch viackrát zdôrazňovali, že už teraz trpia hlukom a vibráciami zo železnice a nechcú, aby došlo k zhoršeniu stavu. „Rozprávate stále to isté,“ zahriakol jedného z nich Štecko. Dodal, že projekt sa nezaoberá starou traťou, rieši len pridávanú koľaj.

„Nová koľaj bude predsa tiež využívať statiku jestvujúceho násypu, tak nehovorte, že nesúvisí so starou,“ oponoval pán Leško, ďalší z obyvateľov ulice Na lánoch. Dodal, že jeho dom je 22 metrov od trate a pýtal sa, či v súvislosti s návrhom rozšírenia trate spracovali vibračnú štúdiu. „Vibračná štúdia existuje len na trate vedené tunelom, nie na povrchu,“ povedala Dorota Martinková z Dopravoprojektu.

„Podľa návrhu sa tu v roku 2020 uvažuje s takou intenzitou dopravy, že hluk u najbližších susedov prekročí limit o 20 decibelov, ako to budete riešiť?“ pýtal sa ďalší z obyvateľov dotknutej oblasti. Dodal, že už teraz je tu 65 decibelov.

Spracovateľ hlukovej štúdie odpovedal, že okrem protihlukovej steny by obyvatelia mali mať okenné výplne s akustickými mriežkami.

Jana Parkrová

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 19 450
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 143
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 368
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 057
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 187
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 835
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 550
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 480
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 420
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 027