Nočná mestská doprava od začiatku mesiaca zdražela o polovicu. Cestujúci by si mali označiť dva 22-korunové lístky. Jeden potrebujú aj tí s predplatenou električenkou.
Dopravný podnik to odôvodňuje tým, že len pri zvýšenej tarife môže udržať vyššiu kvalitu – posilnené linky a bezpečnostný dozor. Druhou možnosťou je návrat k pôvodnému systému riedkych spojov, ak by sa počet cestujúcich prudko znížil.
Taxík namiesto MHD
Reakcie na stránke imhd.sk už v čase avizovania drahších lístkov nasvedčovali, že časť ľudí si radšej zvolí taxík alebo pôjde načierno. „Z centra do Ružinova ma cesta taxíkom stojí 80 korún a odveziem sa pred bránu,“ hovorí jeden z cestujúcich.
Taxikári sa zatiaľ vyjadrujú zdržanlivo. „Počet cestujúcich v noci nám stúpol. Neviem, či je to dôsledok zdraženia nočných spojov, ale je to jedna z možností,“ povedala dispečerka Bratislavskej Prvej Taxislužby. V Caribic taxi potvrdili, že odvezú viac ľudí. Nevedeli však, či to súvisí s drahšou nočnou MHD. Podobne situáciu zhodnotili v ABC taxi. „Ťažko povedať, závisí to od ľudí. Takéto štatistiky sme zatiaľ nerobili.“
Bojkotujú novú tarifu
V ankete na stránke imhd.sk 95 percent hlasujúcich zvýšenie cien neschvaľuje. Podľa portálu s tým nemajú pozitívne skúsenosti ani vodiči: „Mal som palubný počítač nastavený na zobrazovanie označovania cestovných lístkov, v autobuse bolo minimálne 30 ľudí a neoznačil sa ani jeden lístok.“
Revízori aj v nočných linkách
Kritici zvýšenia cestovného vytýkali dopravnému podniku, že cestujúcich v nočných spojoch ešte pred zavedením novej tarify nezačali kontrolovať revízori.
Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník povedal, že revízori majú povinnosť robiť kontroly aj v noci. To, že skúsenosti cestujúcich tomu nenasvedčujú, pripísal starému systému v podniku.
„Revízori sa sústreďovali na lukratívne linky, časy a zahraničných návštevníkov.“ Dodal, že nepokrývali niektoré problémové spoje, kde častejšie cestujú aj väčšie skupiny bez lístka – tie sa skôr obávali kontrolovať. „Tento systém meníme.“
Kontroly sa majú týkať všetkých liniek a všetkých časov. Termín, v ktorom sa objavia revízori v nočných spojoch, neupresnil. „Oznámenie dátumu by znížilo úspešnosť.“ Podnik podľa Zahradníka nechystá mimoriadne razie, ale revízori by sa nočným spojom vyhýbať nemali.
Cestujúci s neoznačeným lístkom zaplatí rovnako v noci aj cez deň. Pokuta ho vyjde na desaťnásobok základného cestovného. „Nechceli sme robiť dve rozdielne tarify, keď ide o rovnaký delikt,“ povedal Zahradník.