Uličky okolo Ľudového námestia v Novom Meste by mali byť do konca novembra zjednosmernené. Povedala to hovorkyňa miestneho úradu Valéria Reháčková.
Samospráva chce týmto opatrením riešiť problémy s parkujúcimi i jazdiacimi autami v užších uliciach. Jednosmerky mali vzniknúť už v roku 2002, ale projekt zdržala rekonštrukcia kanalizácie v okolí námestia.
„Mnohé ulice sa stávajú neprejazdnými, chodci sú ohrozovaní,“ povedal Viliam Slamka z miestneho úradu. Autá parkujúce na oboch stranách cesty a na chodníkoch znemožňujú aj vstup smetiarskych áut a sanitiek.
„Jedinou nevýhodou zjednosmerňovania je, že domáci často nedokážu stráviť zmeny trás, ktorými sa zdanlivo neprirodzene dostanú domov,“ hovorí Slamka. Nová úprava má uvoľniť cesty a odstrániť z územia tranzitnú dopravu, ktorá obťažuje obyvateľov.
V Dúbravke sa rozhodujú
Aj v Dúbravke vodiči parkujú po oboch stranách chodníkov a sídlisko nemá dosť široké vozovky na obojsmerný režim. „Dostaval sa obytný komplex Koprivnica, pribudli šoféri. Situácia na Vendelínskej je už neúnosná,“ hovorí poslankyňa Jelena Hudcovská. Na ulici sídli medzinárodná škola a preto je tu v špičke veľká premávka. Dve autá tu vedľa seba neprejdú. Rovnako je to podľa poslankyne aj na Koprivnickej.
Samospráva plánuje navrhnúť riešenie ešte v tomto roku, ako povedal starosta Ján Sandtner, o probléme sa bude hovoriť na decembrovej schôdzi poslancov. Do úvahy prichádza zavedenie parkovania len na jednej strane cesty, jej zjednosmernenie alebo komplexné riešenie, napríklad rozširovanie ciest.
Podobné problémy však majú šoféri aj v iných častiach Bratislavy, napríklad v Petržalke. Situáciu s príliš úzkymi cestami pre dve autá zvyknú riešiť dohodou – prednosťou protiidúcemu autu alebo vycúvaním. Takto sa jazdí na Tupolevovej, Vígľašskej či Šášovskej.
Retardéry sa vrátia
Do konca novembra nastanú zmeny aj na Jaskovom rade, kde by sa mali opäť objaviť retardéry, a to natrvalo. „Jaskový rad plní úlohu zbernej komunikácie, hoci nemá šírku dvojpruhovej cesty,“ hovorí Slamka. Jazdí tade aj 600 áut za hodinu.
Miestny úrad tu uvažoval takisto o zjednosmernení, ale s tým zatiaľ nesúhlasí mesto. Jaskový rad je totiž paralelný s Pražskou, ktorú odbremeňuje. Pomohlo by aj rozšírenie cesty tak, aby sa zvýšila priepustnosť a najmä bezpečnosť peších. Zatiaľ sa tu obnoví vodorovné značenie a vymenia sa poškodené značky o obmedzenej rýchlosti – platí tu štyridsiatka, ktorú vodiči často nedodržiavajú.
Autor: lin, dot