Električkový tunel pod Hradom je v zlom stave, potrebuje rozsiahlu obnovu. Dopravný podnik si prostredníctvom verejného obstarávania objedná projekt jeho rekonštrukcie, ktorý má riešiť aj bezpečnostné riziká.
To, za aký čas sa skutočne začne opravovať, závisí od mesta – od toho, kedy na rekonštrukciu vyčlení peniaze. Celková obnova tunela pod Hradom nie je v prioritách mesta na budúci rok.
Obnova tunela by mala byť prioritou
Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník však povedal, že mesto by sa tunelom prioritne zaoberať malo. „Rekonštrukcia by sa mala dostať do rozpočtu mesta, potom by mohla začať už v budúcom roku. Tunel ešte nie je v havarijnom stave, ale časom sa tam situácia bude zhoršovať. Dlhodobo sa jeho obnova odkladať nedá.“
Zahradník hovorí, že dlhší odklad by mohol vyústiť do uzavretia tunela, jeho prevádzka by sa stala pre ohrozenie zdravia nemožnou. Hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová povedala, že peniaze na tunel by museli ísť z rozpočtu mesta, o ktorom by sa mohlo rokovať v decembri.
Nie je jasné, čo s potrubím
Projekt rekonštrukcie má stanoviť, čo všetko treba v tuneli opraviť. Neslúži totiž len ako dopravná cesta, popri električkových koľajach tam vedie aj výtlačné vodovodné potrubie. Práve otázka jeho umiestnenia je zatiaľ sporná.
„Naša predstava je, že by išlo pod zem,“ povedal Zahradník. Dodal, že Bratislavská vodárenská spoločnosť by ho chcela ponechať tak, ako je. „Garantuje, že je to bezpečné.“ Jej stanovisko bolo ešte v auguste také, že z bezpečnostného hľadiska a pre dlhšiu životnosť je dobré uložiť potrubie pod zem, aj keď práve žiadne riziko nehrozí.
Hovorca BVS Zenón Mikle teraz povedal, že prevádzka potrubia a jeho koexistencia s električkovou traťou je z hľadiska BVS bezproblémová.
„K prípadným nešpecifikovaným katastrofickým hypotézam či špekuláciám sa BVS vyjadrovať nebude.“
Riešiť majú aj bezpečnosť
Dopravný podnik chce rekonštruovať koľajový vršok v celom tuneli. „Pôvodne sme uvažovali o čiastočnej sanácii, ale zistili sme, že je potrebná komplexná rekonštrukcia trate. Zatiaľ tam električky jazdia zníženou rýchlosťou, ale to nestačí, nie je to systémové opatrenie.“
Obnova sa má dotknúť tiež elektroinštalácie a vyriešiť sa má aj bezpečnostná situácia. Tunel by mal byť monitorovaný kamerovým systémom, doriešiť by sa malo osvetlenie a navádzacie systémy pre prípad nehody. Zatiaľ sa neuvažuje o zásahu do statiky tunela.
Zahradník hovorí o cene 250 miliónov korún, zatiaľ to však nie je expertízny odhad. Odhaduje, že práce na tuneli by mohli trvať štyri mesiace, počas ktorých by bola doprava presmerovaná cez nábrežie. „Trochu to sťaží cestovanie z Dúbravky a Karlovej Vsi, ale je to lepšie, ako keby sme neskôr museli tunel zavrieť dlhodobo.“