SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Trať TEN-T má v meste dva varianty

Medzinárodná železničná trať, ktorá bude prechádzať mestom, bude viesť zväčša tunelom. Plánujú ho hĺbiť aj raziť.

Projekt železničnej trate TEN-T, ktorá je súčasťou koridoru Paríž – Viedeň – Bratislava, už má dopravno-urbanistickú štúdiu. Tá predkladá dva varianty, kadiaľ povedie trať.

Trať má viesť popri Nivách

Rozdiel medzi variantmi je len v úseku, ktorý vedie centrom mesta. Oba varianty sú situované do blízkosti Národného divadla, pritom jeden – východný, je bližšie k stanici Nivy. „Ten uprednostňujeme, pretože je výhodnejší pre cestujúcich medzi jednotlivými typmi dopravy,“ hovorí Viktória Chomová, konateľka spoločnosti DI Koridor, ktorá spracúva projektovú dokumentáciu. Okrem toho, že trať bude súčasťou medzinárodného koridoru, bude dôležitá aj pre mestskú dopravu.

Jej väčšia časť bude v tuneli, v meste bude mať tri stanice – Predmestie, Filiálka a Petržalka, ako aj dve zastávky – Nivy a Centrum. „Rozdiel medzi stanicami a zastávkami je v tom, že na staniciach je viac koľají a vlaky sa tu môžu predbiehať,“ hovorí Chomová.

Tunelová trať bude mať asi šesť kilometrov. Pôjde od Predmestia v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom popod Dunaj a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium.

Tunel budú od Šancovej raziť

Tunel bude v hĺbke 16 až 40 metrov pod zemou. Niektoré úseky zrealizujú razením, vtedy sa pracuje len pod zemou a stavba tunela nenarušuje život, dopravu či stavby na povrchu.

„Časť v úseku od Predmestia po Filiálku bude hĺbená z povrchu od Šancovej, popod Dunajom až po Petržalku bude tunel razený,“ povedala Chomová. Dodala, že razený tunel bude dvojrúrový a v každej rúre bude jedna koľaj. V hĺbenom tuneli budú môcť byť v jednej rúre aj dve koľaje.

Projekt aj inžiniering stavby robí spoločnosť DI Koridor, tú na tento účel vytvorili Dopravoprojekt a Infraprojekt.

Na otázku, či nie je tunel pod Dunajom problémovým úsekom, odpovedala Chomová, že táto časť nebude problémovejšia ako tá, ktorá povedie centrom.“ V hlavnom tíme pracuje asi 50 projektantov, čo sa týka úseku pod Dunajom, existujú skúsenosti z viedenského metra, ktoré vedie pod riekou.“

Trať nie je v územnom pláne

V súčasnosti projekt z hľadiska vplyvov na životné prostredie posudzuje ministerstvo životného prostredia.

Dopravno-urbanistická štúdia, ktorá je hotová, by mala byť podkladom pre zmenu územného plánu, keďže projekt doň nebol zapracovaný.

Okrem prepojenia Predmestia a Petržalky zahŕňa projekt TEN-T aj elektrifikáciu trate Devínska Nová Ves – Marchegg a spojenie letiska so železničnou sieťou.

Stavba by sa mala začať v roku 2010 a dokončená by mala byť o päť rokov neskôr.

Električka na päť rokov

Na verejnom prerokovaní dopravno-urbanistickej štúdie železničnej trate TEN-T sa obyvatelia pýtali najmä na jej koordináciu s nosným systémom MHD.

Zástupcovia železníc aj mesta tvrdia, že projekt je zladený s plánovanou trasou nosného systému MHD – rýchloelektričky do Petržalky. Trať električky má byť hotová v roku 2010. Päť rokov – kým železnice postavia tunel popod Dunaj, má premávať po zrekonštruovanom Starom moste, potom má využívať tunel trate TEN-T.

Viacerí občania kritizujú mesto, že plánuje stavať na Starom moste „trať na päť rokov“. „Je to plytvanie peniazmi,“ povedal Marcel Slávik zo združenia domových samospráv. Tomáš Fabor z magistrátu oponoval. „Mesto nemôže na dopravné riešenie čakať až do roku 2015,“ povedal. Dodal, že je nutné zrekonštruovať Starý most a náklady na stavbu električkovej trate nebudú v rámci jeho opráv takou veľkou položkou.

Dodal tiež, že ešte nie je isté, či aj po roku 2015, keď električka začne využívať tunel pod Dunajom, nezostane zachovaná zároveň aj jej trať na moste.

(japa)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vytvor si svoju budúcnosť
  2. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  3. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  6. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 455
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 901
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 436
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 542
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 394
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 034
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 531
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 198 502
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 804
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 132
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 025
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 911
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 300
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 240
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu