SME

Na Hlbokej od spevňovania upustili

Problémy s eróziou má aj Hlboká cesta, regionálny unikát.

Aj Hlboká cesta má problémy so zvetrávaním skál a ich odlamo­vaním.Aj Hlboká cesta má problémy so zvetrávaním skál a ich odlamo­vaním. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Hlboká cesta vznikla vytesaním do skaly pred vyše 100 rokmi. Bralo však rozvetráva zeleň svojimi koreňmi, negatívny vplyv má aj výstavba nad svahom.

Na povrchu skál sú viditeľné impozantné časti bohatých koreňov. „Problémom je, že skaly zvetrávajú, pukajú, odlamujú sa a padajú dole. Takže mesto bude musieť pripraviť projekt na skultivovanie cesty,“ upozornil už v minulosti Kamil Procházka z nadácie Horský park. Skalnatý svah treba zazeleniť špeciálnymi rastlinami, ktoré by koreňovým systémom posilňovali súdržnosť povrchu. „Zainteresovať bude treba aj vlastníkov domov nad svahom.“

SkryťVypnúť reklamu

Pred rokom Staré Mesto uvažovalo o projekte s použitím špeciálnej švajčiarskej technológie na upevnenie. Mali sa použiť dvojmilimetrové oceľové laná z oboch strán brala. Nové vedenie samosprávy však od projektu odstúpilo. Podľa hovorkyne Aleny Kopřivovej mestská časť na realizáciu nemala peniaze. „Sanácia svahu musí mať rozsiahlu investičnú prípravu, musia v nej byť zohľadnené otázky súvisiace s ochranou drevín, geológiou, komunikáciou, statickým zabezpečením budov či históriou oblasti,“ povedala.

V súčasnosti je cesta v správe Starého Mesta, svahy patria súkromným majiteľom, cirkvi a časť spravuje Staré Mesto.

Hlbokú cestu Štátna ochrana prírody v marci tohto roku vyňala spod ochrany. Zrušenie ochrany môže otvoriť cestu geologickému výskumu miesta. Staré Mesto s vyňatím cesty spod ochrany nesúhlasilo. „Podľa nášho názoru je za tým všetkým snaha urobiť zásahy do svahov, čo by nebolo možné, keby boli súčasťou chráneného areálu,“ povedala hovorkyňa.

SkryťVypnúť reklamu

Hlboká cesta bola v 16. storočí veľmi ťažko schodnou cestičkou v hlbokom záreze skaly. Viedla k vinohradom. Upravili ju v roku 1870 na podnet Okrášľovacieho spolku. Cesta v skale sa prehlbovala a rozširovala až do podoby dnešného kaňonu.

Okrášľovací spolok chcel prepojiť mesto s lesoparkom v rámci snahy o začlenenie mesta do prírody. Hlboká cesta sa tak stala prístupovou cestou k Horskému parku, skultivovanému z pôvodného lesa na rekreačnú oblasť, a k vilám pod Kalváriou. Skalu z Hlbokej cesty potom použili na rôzne technické účely a na kultiváciu Dunaja, rovnako ako Devínska skala.

Autor: dot, japa

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  2. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  3. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  7. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  8. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 19 754
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 559
  3. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 11 581
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 219
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 11 043
  6. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 426
  7. Hyundai má akciu na SUV modely. Koľko môžete ušetriť? 4 454
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 4 019
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 49 914
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant 25 026
  3. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 891
  4. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 577
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 625
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 419
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 6 177
  8. Ľuboslav Farkaš: Pozerám na horiacu Moskvu a vidím vypálený Mariupol 5 521
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu