BRATISLAVA 29. októbra (SITA) - Približne 100 občanov sa dnes zúčastnilo na verejnom prerokovaní dopravno-urbanistickej štúdie projektu prepojenia železničného koridoru TEN-T s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave. Pripravovaný projekt je súčasťou dvoch koridorov. V prvom rade ide o koridor TEN-T 17, v rámci ktorého by sa mala vybudovať železničná trať z Paríža cez Štrasburg, Stuttgart a Viedeň až do Bratislavy. Zároveň ide o koridor TEN-T 23, ktorý počíta s prepojením Viedne a Gdanska cez Bratislavu.
S výstavbou bratislavského úseku koridoru TEN-T 17 by sa malo začať v druhom polroku 2010, pričom by stavebné práce mali trvať päť rokov. Projekt prepojenia železničných koridorov si vyžiada aj zmenu platného územného plánu Bratislavy. V rámci koridoru TEN-T 17 by sa mala zmodernizovať existujúca železničná trať medzi stanicami Bratislava Rača a Bratislava Predmestie na 160-kilometrovú rýchlosť a zároveň vybudovať nová trať po stanicu Bratislava Petržalka s podzemným úsekom. Od priestoru Riazanskej ulice po stanicu Bratislava Filiálka pôjde o tunel hĺbený z povrchu. Hĺbená bude aj nová zastávka Slovany, ktorá vznikne na tomto úseku. Od stanice Bratislava Filiálka bude pokračovať razený tunel so stanicami Nivy a Bratislava Centrum. V tejto časti sa uvažuje o dvoch variantoch, či pôjde trať bližšie k Dostojevskému radu alebo k SND. Časť tunela na petržalskej strane bude opäť hĺbená. Celková dĺžka medzi stanicami Bratislava Predmestie a Bratislava Petržalka je sedem kilometrov, z toho 5,8 kilometra v tuneli. Projekt zahŕňa aj napojenie letiska na železničnú sieť. Zastávka by mala vzniknúť pod novým terminálom, v okolí letiska sa pritom vybuduje hĺbený tunel. Súčasťou stavebných prác bude aj zdvojkoľajnenie trate medzi stanicou Nové Mesto a Hlavnou stanicou a medzi Petržalkou a hranicou s Rakúskom. Počíta sa aj s elektrifikáciou trate Devínska Nová Ves - Marchegg.
Občania sa najčastejšie zaujímali o to, či by nebolo efektívne, keby sa v Petržalke počkalo so zmenou systému mestskej dopravy do roku 2015. Niektorí vyjadrili názor, že by mohlo byť plytvaním peňazí, keď sa najprv zrekonštruuje Starý most, aby po ňom jazdili električky zo Šafárikovho námestia cez Bosákovu ulicu na Janíkov dvor, ktoré by po piatich rokoch mohli využívať tunel popod Dunaj. Z pléna pritom odznelo viacero stanovísk voči dočasnému variantu, teda prepojeniu Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu. Podľa splnomocnenca primátora pre dopravné systémy Tomáša Fabora však hlavné mesto nemôže čakať až do roku 2015. Rekonštrukciu Starého mosta pritom označil za nevyhnutnú, pretože most ako "vojenské provizórium z druhej svetovej vojny" je v súčasnosti v dezolátnom stave, a predovšetkým jeho cestná časť sa musí obnoviť. Pripustil, že v súčasnosti ešte nie je doriešená otázka jeho budúceho využívania v budúcnosti. Rekonštrukciu mosta označil za nutnosť aj Milan Mečár z Ministerstva dopravy, pôst a telekomunikácií. "Treba ho rekonštruovať, bez ohľadu na električku. Dnes je na pokraji technickej životnosti. Električka je len marginálny náklad," uviedol. Obyvateľov trápila aj otázka prípadného vyvlastňovania pozemkov v okolí letiska M. R. Štefánika. V súvislosti s plánovanou výstavbou tunela sa hovorí o 20 metrovej hĺbke a šírke okolo 15 metrov. Kompetentní ich však ubezpečili, že po jeho dokončení by sa mali pozemky vrátiť do pôvodného stavu. Následne by mohlo dôjsť aj ku rekultivácii plôch a možnej výsadbe novej zelene. Zdôraznili snahu o majetkovo-právne vysporiadanie, vyvlastňovanie pozemkov označili ako posledný variant.
Výstavbu novej železničnej trate a prepojenie koridorov označili kompetentní za vytvorenie väzby a prepojenia s nosným dopravným systémom, ktorý plánuje vybudovať mesto, nie za jeho súčasť. Taktiež ubezpečili, že plánovaná výstavba sa nedotkne úseku medzi stanicou Nové Mesto a Ústrednou nákladnou stanicou. Informovali aj o plánovanom prepojení Wolfsthalu cez Berg do Kittsee a smerom do Bratislavy.
hl;gb;sm