SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Uniesol lietadlo

V utorok 26. októbra 1976 lietadlo Il-18 sa podľa letového poriadku chystalo na štart na linke Praha – Bratislava – Košice, keď pištoľou ozbrojený muž si v poslednej chvíli vynútil vstup do kabíny.

Lietadlo Il-18 padlo 28. júla 1976 o 9.37 do jazera Zlaté piesky. Postupne mu vypo­ve­dali všetky štyri motory. Zahy­nulo všetkých 70 cestu­júcich a z jedenástich členov posádky nažive zostali piati – štyria Pražania a Francúz. Trosky lietadla sa potopiliLietadlo Il-18 padlo 28. júla 1976 o 9.37 do jazera Zlaté piesky. Postupne mu vypo­ve­dali všetky štyri motory. Zahy­nulo všetkých 70 cestu­júcich a z jedenástich členov posádky nažive zostali piati – štyria Pražania a Francúz. Trosky lietadla sa potopili (Zdroj: PLANES.CZ)

Podľa správy ČTK namieril zbraň na posádku a s vyhrážkou, že nebude váhať so streľbou, jej rozkázal, aby po štarte zmenila smer a namierila lietadlo na letisko v západonemeckom Mníchove.

Niekoľko cestujúcich začalo klásť odpor, ale bandita ozbrojený ešte aj samopalom pohrozil, že keď sa neposadia, nechá vybuchnúť plastickú bombu, ktorú má v aktovke.

Posádka urobila jediné, čo je zostávalo. Viedla lietadlo do Mníchova. Nemohla riskovať život 104 dospelých cestujúcich a jedného dieťaťa. Zločinec bol odhodlaný na všetko a dával to aj najavo.

SkryťVypnúť reklamu

Po pristátí v Mníchove orgány NSR odviedli cestujú­cich aj s posádkou do osobitnej miestnosti a únoscu lietadla zadržali. Posádka aj cestujúci potvrdili, že orgány NSR sa k nim správali korektne. Únoscom je 27-ročný Rudolf Bečvář, nebezpečný, päťkrát trestaný recidivista.

Lietadlo sa v priebehu noci s posádkou a všetkými cestujúcimi vrátilo do Prahy a ráno pokračovalo do Bratislavy.

Čs. úrady podľa medzinárodných noriem, zvyklostí a dohovoru o potláčaní protiprávnych únosov lietadiel, prijatého v Haagu a podpísaného 70 štátmi, už požiadali o vydanie páchateľa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Trhu s ojazdenými autami sa darí
  2. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  3. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  6. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  7. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  8. Na bezpečnom internete záleží
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 354
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 055
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 743
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 1 927
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 761
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 715
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 615
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 270
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 120
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 966
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 748
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 506
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 614
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 534
  7. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 553
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 545
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu