Mesto revitalizuje stredový zelený pás na Trnavskej ulici. Podľa zámeru investora, ktorý chce prestavať cvernovku, by mali v strede Trnavskej pribudnúť otáčacie pruhy. Mesto s prestavbou súhlasí. Vyvstáva však otázka, či nebude sadiť novú zeleň nadarmo.
Zatiaľ sa bude upravovať asi 200-metrový pás zelene, kde vymenia zeminu, zasadia stromy a kríky, na jar tam založia trávnik. Táto investícia bude stáť 3,6 milióna korún, ktoré mesto dostalo od Slovnaftu. Celkovo chce mesto do pásu cestnej zelene na ploche vyše deväťtisíc metrov štvorcových investovať 24 miliónov korún.
Až potom, ako si dalo vypracovať projekt, ktorý hovorí, čo kde zasadiť, prišiel investor so zámerom na prestavbu cvernovky. V dopravnom riešení ráta s vytvorením otáčacích pruhov, tie by mali pribudnúť v strede Trnavskej v zelenom páse.
Dopravné riešenie je len v štádiu zámeru, ktorý sa ešte môže upravovať. Nad postupom mesta sa pozastavila ochranárka Katarína Šimončičová, ktorá na revitalizácii spolupracuje. „Najskôr budú vysádzať a potom z toho ukroja?“
Hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová povedala, že tam, kde majú vzniknúť otáčania, revitalizačné práce robiť nebudú. V tejto etape sa mesto chystá vysadiť na zelenom páse 16 kríkových magnólií a 17 javorov s guľovitou korunou.
Otázne magnólie
„Lokalita stredového pásu na Trnavskej ulici je dokladom často málo odborného prístupu k vysádzaniu prícestnej zelene v minulých rokoch, keď sa sadili do najviac ohrozovaného prostredia – smog, výfukové plyny, nedostatok vlahy – nevhodné druhy kríkov a stromov,“ hovorí Chudinová.
Výber magnólií podľa odborníkov nemusí byť do tohto prostredia najvhodnejší, ak by išlo o druh globóznej magnólie, čo je opadavý ker alebo menší strom. Potrebuje vlhkejšie chránené stanovisko, nie je vhodná do prostredia s možným zasoľovaním pôdy. Chudinová však hovorí, že projekt vypracovali odborníci. „Nemáme dôvod im neveriť.“
Stredový pás zelene patrí pod cestnú zeleň, starajú sa o ňu cestári. O podrobnostiach projektu mestská záhradníčka Anna Galčíková bližšie nevedela hovoriť, rieši to podľa nej oddelenie cestného hospodárstva.
Bratislava má najhorší stav cestných stromoradí
Práve to, že o stromy pri cestách sa starajú cestári a nie odborníci, označuje Šimončičová za problém. „Neodbornými zásahmi stromy neustále poškodzujú. Bratislava preto má cestné stromoradia hádam v najhoršom stave zo všetkých európskych miest.“
Chudinová povedala, že postup pri výsadbe v celom meste vrátane náhradnej výsadby sa bude prehodnocovať. Šimončičová dodáva, že prehodnotiť by sa mal tiež postup pri ošetrovaní zelene.