SME
Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Kvalitných vodičov udrží len dobrý plat

Dopravný podnik funguje ako výcviková firma pre vodičov. Potom, ako získajú skúsenosti, odchádzajú za vyšším platom. Problém je aj v nedostatku mladých kvalifikovaných vodičov autobusov, urobiť si vodičský preukaz ich stojí50- až 60-tisíc korún.

Dopravný podnik využívajú mladí vodiči na to, aby získali oprávnenie a skúsenosti. Odchádzajú potom na lepšie platené miesta k iným prepravcom.Dopravný podnik využívajú mladí vodiči na to, aby získali oprávnenie a skúsenosti. Odchádzajú potom na lepšie platené miesta k iným prepravcom. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Dopravný podnik má problém udržať si vodičov, ktorých vyškolí. Odchádzajú najmä tí v strednom veku, ktorí už majú skúsenosti. Podnik opätovne investuje do toho, aby ďalší nádejní vodiči získali oprávnenie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Je to zlé, vodiči nám odchádzajú najviac do stavebných firiem alebo do medzinárodnej kamiónovej dopravy, kde sú rádovo lepšie platové podmienky,“ hovorí predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník.

Vodičov MHD je teraz okolo 1300, chýba ich minimálne 60. Vymení sa tu 200 ľudí ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Výcviková firma

„Fungujeme ako výcviková firma. Najčastejšie odchádzajú 30- až 40-roční vodiči po zácviku, ktorí majú niečo odjazdené.“ Oprávnenie môžu budúci vodiči získať v autoškole dopravného podniku. Zahradník povedal, že často ich zo záväzku odjazdiť pre dopravný podnik dva roky vykúpia iní prepravcovia. Vyriešiť to podľa neho môže len zlepšenie sociálnych podmienok. To sa má týkať zvýšenia mzdy a rôznych príspevkov.

„Celé je to o plate,“ hovorí jeden z vodičov. „Človek vydrží všetko, len ho treba zaplatiť.“ Dodáva, že vodiči si informácie o lepšej práci medzi sebou posúvajú.

„Nedávno dosť ľudí využilo ponuku ísť do autobusovej dopravy v Nórsku.“ Pre vodičov je zaujímavejšie aj robiť menej zodpovednú prácu za viac peňazí. „Tu im ľudia nadávajú a jazdia pomaly na vrakoch, tak si vyberú niečo lepšie.“

SkryťVypnúť reklamu

Chýbajú mladí kvalifikovaní vodiči, oprávnenie je drahé

Spoločnosť Slovak lines, ktorá sa zameriava na prepravu diaľkovými autobusmi, zamestnáva v súčasnosti takmer 400 vodičov v priemernom veku 49 rokov. Potrebovala by ešte ďalších šiestich.

„Najmenej vodičov máme práve z radov mladých ľudí. I keď všeobecne je na pracovnom trhu vodičov autobusov nedostatok a v tejto profesii je značná fluktuácia, záujem o prácu v našej spoločnosti je,“ povedala hovorkyňa Slovak lines Eva Vozárová.

Za jeden z dôvodov nedostatku vodičov na pracovnom trhu označila to, že v tejto profesii chýbajú mladí ľudia. „Kedysi po absolvovaní základnej vojenskej služby prichádzali hotoví vodiči. Dnes mladí ľudia nemajú alternatívu dostať sa ľahko, prípadne lacno k vodičskému oprávneniu.“

SkryťVypnúť reklamu

Zaplatiť by museli okolo 50- až 60-tisíc korún, preto si skôr hľadajú prácu inde. Starší, skúsení šoféri zase postupne odchádzajú do dôchodku. „Je nevyhnutné, aby do riešenia tejto situácie vstúpil aj štát a aby bol zriadený na školách študijný odbor vodič z povolania.“

Rozhoduje aj výška platu

Dopravná agentúra DA.SK, ktorá zabezpečuje prepravu osobnými autami, mikrobusmi a autobusmi, nemá problém udržať si aj skúsených vodičov v strednom veku.

„Je to o možnosti konkurovať iným profesiám na trhu. Aj keď iba peniazmi si kvalitných vodičov dlhodobo neudržíte, férové finančné ohodnotenie je základom spolu s férovým prístupom,“ povedal za agentúru DA.SK Roland Sečkár. „Až potom môžu byť iné zamestnanecké výhody úspešné a z pohľadu vodičov rozhodujúce. Inak si vaši najkvalitnejší ľudia začnú hľadať niečo iné.“

Firma si tiež vychováva vlastných profesionálov. Mladším vodičom, ktorí sa osvedčia ako šoféri osobných áut, napríklad zaplatia preškolenie na vodičský preukaz skupiny D. Získajú tak oprávnenie na riadenie autobusu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 7 954
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 720
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 3 134
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 235
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 862
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 537
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 351
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 299
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 475
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 364
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 101
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 998
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 320
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 769
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 712
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 467
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu