SME

Kvalitných vodičov udrží len dobrý plat

Dopravný podnik funguje ako výcviková firma pre vodičov. Potom, ako získajú skúsenosti, odchádzajú za vyšším platom. Problém je aj v nedostatku mladých kvalifikovaných vodičov autobusov, urobiť si vodičský preukaz ich stojí50- až 60-tisíc korún.

Dopravný podnik využívajú mladí vodiči na to, aby získali oprávnenie a skúsenosti. Odchádzajú potom na lepšie platené miesta k iným prepravcom.Dopravný podnik využívajú mladí vodiči na to, aby získali oprávnenie a skúsenosti. Odchádzajú potom na lepšie platené miesta k iným prepravcom. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Dopravný podnik má problém udržať si vodičov, ktorých vyškolí. Odchádzajú najmä tí v strednom veku, ktorí už majú skúsenosti. Podnik opätovne investuje do toho, aby ďalší nádejní vodiči získali oprávnenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Je to zlé, vodiči nám odchádzajú najviac do stavebných firiem alebo do medzinárodnej kamiónovej dopravy, kde sú rádovo lepšie platové podmienky,“ hovorí predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník.

Vodičov MHD je teraz okolo 1300, chýba ich minimálne 60. Vymení sa tu 200 ľudí ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Výcviková firma

„Fungujeme ako výcviková firma. Najčastejšie odchádzajú 30- až 40-roční vodiči po zácviku, ktorí majú niečo odjazdené.“ Oprávnenie môžu budúci vodiči získať v autoškole dopravného podniku. Zahradník povedal, že často ich zo záväzku odjazdiť pre dopravný podnik dva roky vykúpia iní prepravcovia. Vyriešiť to podľa neho môže len zlepšenie sociálnych podmienok. To sa má týkať zvýšenia mzdy a rôznych príspevkov.

„Celé je to o plate,“ hovorí jeden z vodičov. „Človek vydrží všetko, len ho treba zaplatiť.“ Dodáva, že vodiči si informácie o lepšej práci medzi sebou posúvajú.

„Nedávno dosť ľudí využilo ponuku ísť do autobusovej dopravy v Nórsku.“ Pre vodičov je zaujímavejšie aj robiť menej zodpovednú prácu za viac peňazí. „Tu im ľudia nadávajú a jazdia pomaly na vrakoch, tak si vyberú niečo lepšie.“

SkryťVypnúť reklamu

Chýbajú mladí kvalifikovaní vodiči, oprávnenie je drahé

Spoločnosť Slovak lines, ktorá sa zameriava na prepravu diaľkovými autobusmi, zamestnáva v súčasnosti takmer 400 vodičov v priemernom veku 49 rokov. Potrebovala by ešte ďalších šiestich.

„Najmenej vodičov máme práve z radov mladých ľudí. I keď všeobecne je na pracovnom trhu vodičov autobusov nedostatok a v tejto profesii je značná fluktuácia, záujem o prácu v našej spoločnosti je,“ povedala hovorkyňa Slovak lines Eva Vozárová.

Za jeden z dôvodov nedostatku vodičov na pracovnom trhu označila to, že v tejto profesii chýbajú mladí ľudia. „Kedysi po absolvovaní základnej vojenskej služby prichádzali hotoví vodiči. Dnes mladí ľudia nemajú alternatívu dostať sa ľahko, prípadne lacno k vodičskému oprávneniu.“

SkryťVypnúť reklamu

Zaplatiť by museli okolo 50- až 60-tisíc korún, preto si skôr hľadajú prácu inde. Starší, skúsení šoféri zase postupne odchádzajú do dôchodku. „Je nevyhnutné, aby do riešenia tejto situácie vstúpil aj štát a aby bol zriadený na školách študijný odbor vodič z povolania.“

Rozhoduje aj výška platu

Dopravná agentúra DA.SK, ktorá zabezpečuje prepravu osobnými autami, mikrobusmi a autobusmi, nemá problém udržať si aj skúsených vodičov v strednom veku.

„Je to o možnosti konkurovať iným profesiám na trhu. Aj keď iba peniazmi si kvalitných vodičov dlhodobo neudržíte, férové finančné ohodnotenie je základom spolu s férovým prístupom,“ povedal za agentúru DA.SK Roland Sečkár. „Až potom môžu byť iné zamestnanecké výhody úspešné a z pohľadu vodičov rozhodujúce. Inak si vaši najkvalitnejší ľudia začnú hľadať niečo iné.“

Firma si tiež vychováva vlastných profesionálov. Mladším vodičom, ktorí sa osvedčia ako šoféri osobných áut, napríklad zaplatia preškolenie na vodičský preukaz skupiny D. Získajú tak oprávnenie na riadenie autobusu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 24 546
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 518
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 558
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 408
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 333
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 272
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 851
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 574
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 941
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 410
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 607
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 755
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 617
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 566
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 239
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 807
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu