SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
PO ZÁCVIKU V DOPRAVNOM PODNIKU ODCHÁDZA VEĽA VODIČOV NA LEPŠIE PLATENÉ MIESTA. FLUKTUÁCIA JE 200 ĽUDÍ ROČNE

Kvalitných vodičov udrží len dobrý plat

Dopravný podnik funguje ako výcviková firma pre vodičov. Potom, ako získajú skúsenosti, odchádzajú za vyšším platom. Problém je aj v nedostatku mladých kvalifikovaných vodičov autobusov, urobiť si vodičský preukaz ich stojí50- až 60-tisíc korún.

Dopravný podnik využívajú mladí vodiči na to, aby získali oprávnenie a skúsenosti. Odchádzajú potom na lepšie platené miesta k iným prepravcom.Dopravný podnik využívajú mladí vodiči na to, aby získali oprávnenie a skúsenosti. Odchádzajú potom na lepšie platené miesta k iným prepravcom. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Dopravný podnik má problém udržať si vodičov, ktorých vyškolí. Odchádzajú najmä tí v strednom veku, ktorí už majú skúsenosti. Podnik opätovne investuje do toho, aby ďalší nádejní vodiči získali oprávnenie.

„Je to zlé, vodiči nám odchádzajú najviac do stavebných firiem alebo do medzinárodnej kamiónovej dopravy, kde sú rádovo lepšie platové podmienky,“ hovorí predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník.

Vodičov MHD je teraz okolo 1300, chýba ich minimálne 60. Vymení sa tu 200 ľudí ročne.

Skryť Vypnúť reklamu

Výcviková firma

„Fungujeme ako výcviková firma. Najčastejšie odchádzajú 30- až 40-roční vodiči po zácviku, ktorí majú niečo odjazdené.“ Oprávnenie môžu budúci vodiči získať v autoškole dopravného podniku. Zahradník povedal, že často ich zo záväzku odjazdiť pre dopravný podnik dva roky vykúpia iní prepravcovia. Vyriešiť to podľa neho môže len zlepšenie sociálnych podmienok. To sa má týkať zvýšenia mzdy a rôznych príspevkov.

„Celé je to o plate,“ hovorí jeden z vodičov. „Človek vydrží všetko, len ho treba zaplatiť.“ Dodáva, že vodiči si informácie o lepšej práci medzi sebou posúvajú.

„Nedávno dosť ľudí využilo ponuku ísť do autobusovej dopravy v Nórsku.“ Pre vodičov je zaujímavejšie aj robiť menej zodpovednú prácu za viac peňazí. „Tu im ľudia nadávajú a jazdia pomaly na vrakoch, tak si vyberú niečo lepšie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Chýbajú mladí kvalifikovaní vodiči, oprávnenie je drahé

Spoločnosť Slovak lines, ktorá sa zameriava na prepravu diaľkovými autobusmi, zamestnáva v súčasnosti takmer 400 vodičov v priemernom veku 49 rokov. Potrebovala by ešte ďalších šiestich.

„Najmenej vodičov máme práve z radov mladých ľudí. I keď všeobecne je na pracovnom trhu vodičov autobusov nedostatok a v tejto profesii je značná fluktuácia, záujem o prácu v našej spoločnosti je,“ povedala hovorkyňa Slovak lines Eva Vozárová.

Za jeden z dôvodov nedostatku vodičov na pracovnom trhu označila to, že v tejto profesii chýbajú mladí ľudia. „Kedysi po absolvovaní základnej vojenskej služby prichádzali hotoví vodiči. Dnes mladí ľudia nemajú alternatívu dostať sa ľahko, prípadne lacno k vodičskému oprávneniu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Zaplatiť by museli okolo 50- až 60-tisíc korún, preto si skôr hľadajú prácu inde. Starší, skúsení šoféri zase postupne odchádzajú do dôchodku. „Je nevyhnutné, aby do riešenia tejto situácie vstúpil aj štát a aby bol zriadený na školách študijný odbor vodič z povolania.“

Rozhoduje aj výška platu

Dopravná agentúra DA.SK, ktorá zabezpečuje prepravu osobnými autami, mikrobusmi a autobusmi, nemá problém udržať si aj skúsených vodičov v strednom veku.

„Je to o možnosti konkurovať iným profesiám na trhu. Aj keď iba peniazmi si kvalitných vodičov dlhodobo neudržíte, férové finančné ohodnotenie je základom spolu s férovým prístupom,“ povedal za agentúru DA.SK Roland Sečkár. „Až potom môžu byť iné zamestnanecké výhody úspešné a z pohľadu vodičov rozhodujúce. Inak si vaši najkvalitnejší ľudia začnú hľadať niečo iné.“

Firma si tiež vychováva vlastných profesionálov. Mladším vodičom, ktorí sa osvedčia ako šoféri osobných áut, napríklad zaplatia preškolenie na vodičský preukaz skupiny D. Získajú tak oprávnenie na riadenie autobusu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  2. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  3. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  4. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  5. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  6. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  7. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  1. Zmeniť kuchynský odpad na substrát do kvetináča už dokáže každý
  2. Plasty sú čoraz viac out. Pri pive od Prazdroja čoskoro zmiznú
  3. METLIFE SLOVENSKO získala certifikát Zodpovedná organizácia
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  7. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  8. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  9. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  10. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 11 253
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 619
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 087
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 7 091
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 314
  6. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 4 196
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 713
  8. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 698
  9. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 684
  10. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus 2 257
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 11 815
  2. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 966
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 6 788
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 539
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 932
  6. Stanislav Martinčko: Poľovačka na zajace a 50 000 Eur v zlate !! 4 683
  7. Pavel Dvořák: Platby mobilom v Číne 4 180
  8. Rudolf Pado: Podtatranské metastázy. TANAP i Budaj mlčia 3 283
  1. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
  2. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  7. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  8. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
Skryť Zatvoriť reklamu