SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
PO ZÁCVIKU V DOPRAVNOM PODNIKU ODCHÁDZA VEĽA VODIČOV NA LEPŠIE PLATENÉ MIESTA. FLUKTUÁCIA JE 200 ĽUDÍ ROČNE

Kvalitných vodičov udrží len dobrý plat

Dopravný podnik funguje ako výcviková firma pre vodičov. Potom, ako získajú skúsenosti, odchádzajú za vyšším platom. Problém je aj v nedostatku mladých kvalifikovaných vodičov autobusov, urobiť si vodičský preukaz ich stojí50- až 60-tisíc korún.

Dopravný podnik využívajú mladí vodiči na to, aby získali oprávnenie a skúsenosti. Odchádzajú potom na lepšie platené miesta k iným prepravcom.Dopravný podnik využívajú mladí vodiči na to, aby získali oprávnenie a skúsenosti. Odchádzajú potom na lepšie platené miesta k iným prepravcom. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Dopravný podnik má problém udržať si vodičov, ktorých vyškolí. Odchádzajú najmä tí v strednom veku, ktorí už majú skúsenosti. Podnik opätovne investuje do toho, aby ďalší nádejní vodiči získali oprávnenie.

„Je to zlé, vodiči nám odchádzajú najviac do stavebných firiem alebo do medzinárodnej kamiónovej dopravy, kde sú rádovo lepšie platové podmienky,“ hovorí predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník.

Vodičov MHD je teraz okolo 1300, chýba ich minimálne 60. Vymení sa tu 200 ľudí ročne.

Skryť Vypnúť reklamu

Výcviková firma

„Fungujeme ako výcviková firma. Najčastejšie odchádzajú 30- až 40-roční vodiči po zácviku, ktorí majú niečo odjazdené.“ Oprávnenie môžu budúci vodiči získať v autoškole dopravného podniku. Zahradník povedal, že často ich zo záväzku odjazdiť pre dopravný podnik dva roky vykúpia iní prepravcovia. Vyriešiť to podľa neho môže len zlepšenie sociálnych podmienok. To sa má týkať zvýšenia mzdy a rôznych príspevkov.

„Celé je to o plate,“ hovorí jeden z vodičov. „Človek vydrží všetko, len ho treba zaplatiť.“ Dodáva, že vodiči si informácie o lepšej práci medzi sebou posúvajú.

„Nedávno dosť ľudí využilo ponuku ísť do autobusovej dopravy v Nórsku.“ Pre vodičov je zaujímavejšie aj robiť menej zodpovednú prácu za viac peňazí. „Tu im ľudia nadávajú a jazdia pomaly na vrakoch, tak si vyberú niečo lepšie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Chýbajú mladí kvalifikovaní vodiči, oprávnenie je drahé

Spoločnosť Slovak lines, ktorá sa zameriava na prepravu diaľkovými autobusmi, zamestnáva v súčasnosti takmer 400 vodičov v priemernom veku 49 rokov. Potrebovala by ešte ďalších šiestich.

„Najmenej vodičov máme práve z radov mladých ľudí. I keď všeobecne je na pracovnom trhu vodičov autobusov nedostatok a v tejto profesii je značná fluktuácia, záujem o prácu v našej spoločnosti je,“ povedala hovorkyňa Slovak lines Eva Vozárová.

Za jeden z dôvodov nedostatku vodičov na pracovnom trhu označila to, že v tejto profesii chýbajú mladí ľudia. „Kedysi po absolvovaní základnej vojenskej služby prichádzali hotoví vodiči. Dnes mladí ľudia nemajú alternatívu dostať sa ľahko, prípadne lacno k vodičskému oprávneniu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Zaplatiť by museli okolo 50- až 60-tisíc korún, preto si skôr hľadajú prácu inde. Starší, skúsení šoféri zase postupne odchádzajú do dôchodku. „Je nevyhnutné, aby do riešenia tejto situácie vstúpil aj štát a aby bol zriadený na školách študijný odbor vodič z povolania.“

Rozhoduje aj výška platu

Dopravná agentúra DA.SK, ktorá zabezpečuje prepravu osobnými autami, mikrobusmi a autobusmi, nemá problém udržať si aj skúsených vodičov v strednom veku.

„Je to o možnosti konkurovať iným profesiám na trhu. Aj keď iba peniazmi si kvalitných vodičov dlhodobo neudržíte, férové finančné ohodnotenie je základom spolu s férovým prístupom,“ povedal za agentúru DA.SK Roland Sečkár. „Až potom môžu byť iné zamestnanecké výhody úspešné a z pohľadu vodičov rozhodujúce. Inak si vaši najkvalitnejší ľudia začnú hľadať niečo iné.“

Firma si tiež vychováva vlastných profesionálov. Mladším vodičom, ktorí sa osvedčia ako šoféri osobných áut, napríklad zaplatia preškolenie na vodičský preukaz skupiny D. Získajú tak oprávnenie na riadenie autobusu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 962
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 829
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 116
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 471
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 085
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 705
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 675
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 863
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 733
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 687
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu