Dopravný podnik má problém udržať si vodičov, ktorých vyškolí. Odchádzajú najmä tí v strednom veku, ktorí už majú skúsenosti. Podnik opätovne investuje do toho, aby ďalší nádejní vodiči získali oprávnenie.
„Je to zlé, vodiči nám odchádzajú najviac do stavebných firiem alebo do medzinárodnej kamiónovej dopravy, kde sú rádovo lepšie platové podmienky,“ hovorí predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník.
Vodičov MHD je teraz okolo 1300, chýba ich minimálne 60. Vymení sa tu 200 ľudí ročne.
Výcviková firma
„Fungujeme ako výcviková firma. Najčastejšie odchádzajú 30- až 40-roční vodiči po zácviku, ktorí majú niečo odjazdené.“ Oprávnenie môžu budúci vodiči získať v autoškole dopravného podniku. Zahradník povedal, že často ich zo záväzku odjazdiť pre dopravný podnik dva roky vykúpia iní prepravcovia. Vyriešiť to podľa neho môže len zlepšenie sociálnych podmienok. To sa má týkať zvýšenia mzdy a rôznych príspevkov.
„Celé je to o plate,“ hovorí jeden z vodičov. „Človek vydrží všetko, len ho treba zaplatiť.“ Dodáva, že vodiči si informácie o lepšej práci medzi sebou posúvajú.
„Nedávno dosť ľudí využilo ponuku ísť do autobusovej dopravy v Nórsku.“ Pre vodičov je zaujímavejšie aj robiť menej zodpovednú prácu za viac peňazí. „Tu im ľudia nadávajú a jazdia pomaly na vrakoch, tak si vyberú niečo lepšie.“
Chýbajú mladí kvalifikovaní vodiči, oprávnenie je drahé
Spoločnosť Slovak lines, ktorá sa zameriava na prepravu diaľkovými autobusmi, zamestnáva v súčasnosti takmer 400 vodičov v priemernom veku 49 rokov. Potrebovala by ešte ďalších šiestich.
„Najmenej vodičov máme práve z radov mladých ľudí. I keď všeobecne je na pracovnom trhu vodičov autobusov nedostatok a v tejto profesii je značná fluktuácia, záujem o prácu v našej spoločnosti je,“ povedala hovorkyňa Slovak lines Eva Vozárová.
Za jeden z dôvodov nedostatku vodičov na pracovnom trhu označila to, že v tejto profesii chýbajú mladí ľudia. „Kedysi po absolvovaní základnej vojenskej služby prichádzali hotoví vodiči. Dnes mladí ľudia nemajú alternatívu dostať sa ľahko, prípadne lacno k vodičskému oprávneniu.“
Zaplatiť by museli okolo 50- až 60-tisíc korún, preto si skôr hľadajú prácu inde. Starší, skúsení šoféri zase postupne odchádzajú do dôchodku. „Je nevyhnutné, aby do riešenia tejto situácie vstúpil aj štát a aby bol zriadený na školách študijný odbor vodič z povolania.“
Rozhoduje aj výška platu
Dopravná agentúra DA.SK, ktorá zabezpečuje prepravu osobnými autami, mikrobusmi a autobusmi, nemá problém udržať si aj skúsených vodičov v strednom veku.
„Je to o možnosti konkurovať iným profesiám na trhu. Aj keď iba peniazmi si kvalitných vodičov dlhodobo neudržíte, férové finančné ohodnotenie je základom spolu s férovým prístupom,“ povedal za agentúru DA.SK Roland Sečkár. „Až potom môžu byť iné zamestnanecké výhody úspešné a z pohľadu vodičov rozhodujúce. Inak si vaši najkvalitnejší ľudia začnú hľadať niečo iné.“
Firma si tiež vychováva vlastných profesionálov. Mladším vodičom, ktorí sa osvedčia ako šoféri osobných áut, napríklad zaplatia preškolenie na vodičský preukaz skupiny D. Získajú tak oprávnenie na riadenie autobusu.