Šafárikovo námestie a Bosákovu ulicu v Petržalke by mohla už v roku 2010 spojiť električková trať. Hovorí to uvoľnený poslanec Tomáš Fabor (SDKÚ), splnomocnený pre koľajové trate.
Má ísť o prvú etapu nosného dopravného systému, ktorý povedie z centra mesta cez Starý most a Petržalku až na Janíkov dvor.
Mária Račková z tlačového oddelenia magistrátu povedala, že na prelome októbra a novembra by mal byť známy projektant tohto prvého úseku. Vyberajú ho vo verejnej súťaži, ktorá prebieha od júla tohto roka. Ak ostatní záujemcovia nevyužijú svoje právo odvolať sa proti výberu, s víťazom mesto uzavrie zmluvu na projekt. Mestskí poslanci sa už tendrom zaoberať nebudú. Podľa Fabora sa bude vyberať podľa ceny, Andrej Ďurkovský sa vyjadril, že s výstavbou by sa mohlo začať už v roku 2008.
Druhý úsek od Bosákovej po Janíkov dvor sa bude riešiť samostatne. Rozdiel je vo financovaní, na prvý úsek prispeje štát, lebo trať má byť čiastočne spoločná s vlakovou traťou od Filiálky popod Dunaj po petržalskú stanicu.
Snahou mesta je, aby električka mohla do najväčšej bratislavskej mestskej časti premávať už v roku 2010. „Aby sme nečakali s Petržalkou, provizórne sa celý systém napojí cez Starý most na električkovú sieť, do Petržalky sa bude dať dostať napríklad z Dúbravky alebo Rače,“ hovorí Fabor.
V období rokov 2010 až 2015 bude pritom električka jazdiť po koľajach s rozchodom tisíc milimetrov. Po prepojení železničných staníc vybudovaním tunela popod Dunaj budú od Janíkovho dvora popod Dunaj jazdiť nové električky po koľajniciach so železničným rozchodom 1435 milimetrov. „Potom sa bude dať chodiť aj do regiónu, či už na Trnavu, Senec, alebo Komárno. Uvažuje sa aj nad prepojením Janíkovho dvora na železničnú trať do Rusoviec,“ vysvetlil Fabor.
Na budúci rok by sa malo začať s opravou Starého mosta, konkrétne úpravy však určí až projekt. Podľa primátora je jedinou otázkou priechodnosť Dunaja a požiadavka Dunajskej komisie na zdvihnutie mosta. Ďurkovský verí, že mesto dostane výnimku a most zdvíhať nebude musieť.
Opačný názor má Fabor. „Most budeme musieť dvíhať približne o 1,90 metra, pretože je to najnižší most na Dunajskej ceste. Výnimku dostaneme v súvislosti so vzdialenosťou medzi piliermi, kde chýbajú štyri metre, podľa nich to nie je až taký problém ako výška,“ spresnil Fabor. V prípade, že by mesto muselo spevniť most ďalším pilierom, vyčleniť by muselo približne miliardu korún.
Primátor pripustil, že jedna časť mosta sa bude musieť úplne zrekonštruovať. Stavebné úpravy na moste si vyžiadajú aj zmenu v organizácii dopravy. V období opráv mosta sa bude pravdepodobne využívať Most Apollo.
Autor: lin