SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky
NA PLATENÝCH PARKOVISKÁCH ĽUDIA S POSTIHNUTÍM VÄČŠINOU ZĽAVU NEMAJÚ

Za parkovanie platí každý

Autá so symbolom vozičkára v centre majú parkovanie zdarma len na vyhradených miestach. Pre mimobratislavských je často jednoduchšie odstaviť auto na platenom parkovisku, to ľudís postihnutím zväčša vyjde rovnako ako ostatných.

V spoplatnenej zóne je 75 miest so symbolom vozičkára, využívajú ich hlavne domáci. Pre mimobratislavských je ľahšie nechať auto na platenom parkovisku.V spoplatnenej zóne je 75 miest so symbolom vozičkára, využívajú ich hlavne domáci. Pre mimobratislavských je ľahšie nechať auto na platenom parkovisku. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

Vodiči, ktorí majú na aute označenie so symbolom vozičkára, môžu v centre Bratislavy zadarmo parkovať len na vyhrade­ných miestach. Tých je necelá stovka. Inde na ulici si musia zaplatiť desať korún na hodinu. Na platených parkoviskách už väčšinou ľudia so zdravotným postihnutím platia rovnako ako ostatní zákazníci. Ceny sa pohybujú medzi 90 a 30 korunami na hodinu. Závisia aj od toho, či je víkend, alebo pracovný deň.

„V zóne s dopravným obmedzením je 75 miest označených symbolom vozičkára,“ povedal Rudolf Surový z Bratislavskej parkovacej služby. Ani symbol vozičkára však vodičov neoprávňuje stáť v zákaze alebo obsadiť miesto vyhradené pre konkrétne vozidlo.

Parkovisko je dostupnejšie, ale drahšie

„Neodvažujem sa motať v jednosmerkách v centre. Volím preto radšej platené parkovisko. Obyčajne tam nechávam auto niekoľko hodín, ale je to veľmi drahé,“ hovorí Gabika z Prievidze, ktorá do Bratislavy pravidelne prichádza na lekárske vyšetrenia alebo na úrady. Ústupky parkovísk voči šoférom so zdravotným postihnutím sa podľa nej postupne stále zmenšovali. „Niekde sa na vyhradenom mieste dalo ostať bezplatne, potom sa neplatilo za určitý čas parkovania, teraz už autá s kartičkou vozičkára žiadne výhody nemajú.“

To, že ľudí so zdravotným postihnutím vyjde parkovanie rovnako ako iných vodičov, potvrdili aj garážnici.

V podzemných garážach na Uršulínskej ulici majú spolu osem miest vyhradených pre držiteľov označenia s vozíčkom. „Zľavu nemajú. Len istotu, že nájdu miesto,“ hovorí garážnik. Rovnaké je to v garážach Tatracentrum, Opera a Mamut. Všetky z nich majú vyhradené miesta, ale cenník ostáva rovnaký.

Garáže Carlton majú vyhradené iba tri boxy pre invalidov. Pracovníčka garáží povedala, že mali záujem ponúkať zľavy. Zneužívali to však vodiči, ktorí mali označenie, ale pritom nemali žiadne zdravotné problémy.

„Mali sme takú možnosť, že za prvú hodinu neplatili, ale zmenilo sa to, už výnimky nemáme,“ povedal pracovník parkoviska pred Onkologickým ústavom sv. Alžbety na Špitálskej.

Ako je to inde

Hovorkyňa Žilinskej parkovacej spoločnosti Ivana Strelcová povedala, že v Žiline je celospoplatnená zóna rozdelená na tri pásma. V každom z nich sú vyhradené miesta. „Ich počet značne presahuje ten, ktorý stanovuje zákon. Zatiaľ nemáme informáciu, že by niekedy boli obsadené všetky tieto miesta.“

Druhou možnosťou je odstaviť auto v parkovacom dome. „Na každom poschodí je osem miest pre ťažko zdravotne postihnutých, platia tu už ako ostatní. Vonku majú miest dostatok, tu už ide o vyšší štandard nad rámec zákona.“

Osobná skúsenosť

Andrea Madunová z Organizácie muskulárnych dystrofikov hovorí, že podľa jej skúseností je parkovanie v centre problémom.

„Plateným parkoviskám sa vyhýbam. Bývajú obsadené a príliš drahé, neponúkajú žiadne zľavy. Mám už osvedčené miesta, kde sa snažím zaparkovať, napríklad po pracovnej dobe pred ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny.“

Madunová hovorí, že vyhradené miesta na ulici často obsadia šoféri, ktorí nemajú ani označenie vozičkára. „Keď som na to upozornila, stretla som sa s arogantnou reakciou.“ Kartičku, ktorá umožňuje bezplatné parkovanie, by mal vodič využiť len vtedy, ak ju dostal pre zdravotné postihnutie alebo práve vezie niekoho, komu ju vystavil príslušný úrad.

(dagu)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  3. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  4. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  5. Spánok – základ pevných vzťahov
  6. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  7. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  8. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  9. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  2. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  3. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  4. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  5. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  6. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  7. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  8. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 648
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 294
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 099
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 635
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 656
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 978
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 933
  8. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 3 765
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 576
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 557
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  6. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 16 134
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 385
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 841
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 683
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 506
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 811
  7. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 3 586
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 665
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  7. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  8. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
Skryť Zatvoriť reklamu