Vodiči, ktorí majú na aute označenie so symbolom vozičkára, môžu v centre Bratislavy zadarmo parkovať len na vyhradených miestach. Tých je necelá stovka. Inde na ulici si musia zaplatiť desať korún na hodinu. Na platených parkoviskách už väčšinou ľudia so zdravotným postihnutím platia rovnako ako ostatní zákazníci. Ceny sa pohybujú medzi 90 a 30 korunami na hodinu. Závisia aj od toho, či je víkend, alebo pracovný deň.
„V zóne s dopravným obmedzením je 75 miest označených symbolom vozičkára,“ povedal Rudolf Surový z Bratislavskej parkovacej služby. Ani symbol vozičkára však vodičov neoprávňuje stáť v zákaze alebo obsadiť miesto vyhradené pre konkrétne vozidlo.
Parkovisko je dostupnejšie, ale drahšie
„Neodvažujem sa motať v jednosmerkách v centre. Volím preto radšej platené parkovisko. Obyčajne tam nechávam auto niekoľko hodín, ale je to veľmi drahé,“ hovorí Gabika z Prievidze, ktorá do Bratislavy pravidelne prichádza na lekárske vyšetrenia alebo na úrady. Ústupky parkovísk voči šoférom so zdravotným postihnutím sa podľa nej postupne stále zmenšovali. „Niekde sa na vyhradenom mieste dalo ostať bezplatne, potom sa neplatilo za určitý čas parkovania, teraz už autá s kartičkou vozičkára žiadne výhody nemajú.“
To, že ľudí so zdravotným postihnutím vyjde parkovanie rovnako ako iných vodičov, potvrdili aj garážnici.
V podzemných garážach na Uršulínskej ulici majú spolu osem miest vyhradených pre držiteľov označenia s vozíčkom. „Zľavu nemajú. Len istotu, že nájdu miesto,“ hovorí garážnik. Rovnaké je to v garážach Tatracentrum, Opera a Mamut. Všetky z nich majú vyhradené miesta, ale cenník ostáva rovnaký.
Garáže Carlton majú vyhradené iba tri boxy pre invalidov. Pracovníčka garáží povedala, že mali záujem ponúkať zľavy. Zneužívali to však vodiči, ktorí mali označenie, ale pritom nemali žiadne zdravotné problémy.
„Mali sme takú možnosť, že za prvú hodinu neplatili, ale zmenilo sa to, už výnimky nemáme,“ povedal pracovník parkoviska pred Onkologickým ústavom sv. Alžbety na Špitálskej.
Ako je to inde
Hovorkyňa Žilinskej parkovacej spoločnosti Ivana Strelcová povedala, že v Žiline je celospoplatnená zóna rozdelená na tri pásma. V každom z nich sú vyhradené miesta. „Ich počet značne presahuje ten, ktorý stanovuje zákon. Zatiaľ nemáme informáciu, že by niekedy boli obsadené všetky tieto miesta.“
Druhou možnosťou je odstaviť auto v parkovacom dome. „Na každom poschodí je osem miest pre ťažko zdravotne postihnutých, platia tu už ako ostatní. Vonku majú miest dostatok, tu už ide o vyšší štandard nad rámec zákona.“
Osobná skúsenosť
Andrea Madunová z Organizácie muskulárnych dystrofikov hovorí, že podľa jej skúseností je parkovanie v centre problémom.
„Plateným parkoviskám sa vyhýbam. Bývajú obsadené a príliš drahé, neponúkajú žiadne zľavy. Mám už osvedčené miesta, kde sa snažím zaparkovať, napríklad po pracovnej dobe pred ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny.“
Madunová hovorí, že vyhradené miesta na ulici často obsadia šoféri, ktorí nemajú ani označenie vozičkára. „Keď som na to upozornila, stretla som sa s arogantnou reakciou.“ Kartičku, ktorá umožňuje bezplatné parkovanie, by mal vodič využiť len vtedy, ak ju dostal pre zdravotné postihnutie alebo práve vezie niekoho, komu ju vystavil príslušný úrad.
(dagu)