SME
Sobota, 16. október, 2021 | Meniny má VladimíraKrížovkyKrížovky

Električka by mohla ísť do Petržalky v roku 2010

BRATISLAVA 18. októbra (SITA) - Električka medzi Šafárikovým námestím a Janíkovým dvorom na konci bratislavskej Petržalky by mohla premávať už v roku 2010. Ako pre agentúru SITA uviedol splnomocnenec ...

BRATISLAVA 18. októbra (SITA) - Električka medzi Šafárikovým námestím a Janíkovým dvorom na konci bratislavskej Petržalky by mohla premávať už v roku 2010. Ako pre agentúru SITA uviedol splnomocnenec primátora pre dopravné systémy Tomáš Fabor, do konca mesiaca alebo na prelome októbra a novembra by mohli byť známe výsledky prvého tendra na vybudovanie nosného dopravného systému. Projekt by mal pritom riešiť prepojenie centra s Bosákovou ulicou. "Do súťaže sa prihlásili dvaja uchádzači, jeden sólo a jeden ako štvorčlenná skupina. V súčasnosti preverujeme podmienky tendra. Keďže projektovaná je služba, pri rozhodovaní sa bude dôraz klásť na ekonomickú výhodnosť, čiže čo najnižšiu cenu," povedal Fabor. Bratislavský primátor Andrej Ďurkovský zároveň verí, že s výstavbou by sa mohlo začať už v roku 2008. "Bol by som veľmi rád, keby sme mohli budúci rok začať s konkrétnymi prípravnými prácami v rámci výstavby tak, ako sme to občanom sľúbili," konštatoval. Podľa Fabora plánuje mesto v najbližšom čase vypísať aj tender na úsek Bosákova - Janíkov dvor, v súčasnosti sa spresňujú technické podklady a parametre.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ďalej uviedol, pri tejto priorite má mesto stanovené dva časové horizonty. Snahou mesta je, aby električka mohla do najväčšej bratislavskej mestskej časti premávať už v roku 2010. "Aby sme nečakali s Petržalkou, provizórne sa celý systém napojí cez Starý most na električkovú sieť, do Petržalky sa bude dať dostať napríklad z Dúbravky alebo Rače," spresnil Fabor. V období rokov 2010 až 2015 bude pritom električka jazdiť po koľajach s rozchodom 1 000 milimetrov. Po prepojení Železničnej stanice Petržalka a Železničnej stanice Filiálka v Novom Meste vybudovaním tunela popod Dunaj budú od Janíkovho dvora popod Dunaj jazdiť nové električky po koľajniciach so železničným rozchodom 1 435 milimetrov, projekt by mal byť financovaný aj z európskych fondov. "Potom sa bude dať chodiť aj do regiónu, či už na Trnavu, Senec alebo Komárno. Uvažuje sa aj s prepojením Janíkovho dvora na železničnú trať do Rusoviec," vysvetlil Fabor. Zdôraznil pritom, že nepôjde o klasický vlak s lokomotívou a desiatimi vagónmi, taktiež tadiaľ nebudú premávať ani nákladné vlaky. "Budú to elektrické jednotky, dvoj- alebo trojvozňové, podobné električkám vo Vysokých Tatrách. V špičke sa budú dať súpravy podľa potreby spájať," vysvetlil Fabor.

Skryť Vypnúť reklamu

V súvislosti s budovaním nosného dopravného systému by sa na budúci rok malo začať s opravou Starého mosta, konkrétne úpravy však určí až projekt. Podľa primátora je jedinou otázkou priechodnosť Dunaja a požiadavka Dunajskej komisie na zdvihnutie mosta. Ďurkovský verí, že mesto dostane výnimku a most zdvíhať nebude potrebné. Opačný názor má splnomocnenec primátora pre dopravné systémy Tomáš Fabor. "Most budeme musieť dvíhať o približne 1,90 metra, pretože je to najnižší most na Dunajskej ceste. Výnimku od správcov Dunajskej cesty dostaneme v súvislosti so vzdialenosťou medzi piliermi, kde chýbajú štyri metre, podľa nich to nie je až taký problém ako výška," spresnil Fabor. V prípade, že by mesto muselo vybudovať ďalší pilier, vyčleniť by muselo približne miliardu korún.

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislavský primátor zároveň verí, že ďalšie väčšie úpravy mosta nebudú nutné. "Podľa posudkov by mali byť piliere únosné na to, aby tadiaľ mohla ísť električka. Na 99 percent očakávam, že s piliermi nebude potrebné pohnúť z hľadiska statiky. Pokiaľ bude možné, chceme minimálne zásahy, rád by som to vyjadril slovami, nechceme stavať nový most, chceme zrekonštruovať starý," konštatoval Ďurkovský. Pripustil však, že jedna časť mosta sa bude musieť úplne zrekonštruovať. Stavebné úpravy na moste si však vyžiadajú aj zmenu v organizácii dopravy. Podľa predsedu predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Branislava Zahradníka je to "určite možné bolestivé riziko", v období opráv mosta sa bude pravdepodobne využívať most Apollo. Podľa neho je o tom však ešte predčasné hovoriť, keďže nie je známy konkrétny projekt.

Podľa Fabora by sa do roku 2014 malo rozhodnúť, či električkové koľaje zostanú na Starom moste aj po roku 2015, kedy by mal byť sprístupnený tunel popod Dunaj. V súčasnosti ešte nie je známe, či sa koľaje odstránia, keď železnica bude premávať popod rieku a Starý most zostane iba cestným mostom.

Výstavba nosného dopravného systému si v Petržalke vyžiada aj vybudovanie doplnkového systému. V súčasnosti však ešte nie je rozhodnuté, či pôjde o autobusy, električky alebo trolejbusy. "Akceptovaná pešia vzdialenosť od zastávky je dnes 500 metrov, systém bude treba nejakým spôsobom zokruhovať, čo nie je ešte definitívne určené. Zastávky nosného systému budú mať ďaleko od bydliska napríklad obyvatelia z Ovsišťa," vysvetlil Fabor. Podľa Zahradníka by si rýchlodráha mohla vyžiadať zmenu v systéme organizácie dopravy, pokles liniek a uvoľnenenie niektorých vozidiel do iných častí mesta.

Tomáš Fabor dodal, že dopravný systém sa bude rozvíjať aj ďalej. Nové zastávky na železničnej trati by sa mali vybudovať pri Martinskom cintoríne, pri konečnej električky v Ružinove, vo Vrakuni, na Kramároch, pri Tescu v Lamači či v Devínskej Novej Vsi. Prepojenie stanice Petržalka a Filiálky bude mať stanice pri VÚB na Mlynských nivách a pri komplexe Eurovea. Okrem spomínaného severno-južného prepojenia sa uvažuje aj o prepojení západu a východu, teda v smere od plánovanej Lamačskej brány. Dráha električky by mala viesť v historickom centre mesta pod zemou, križovací bod by mohol byť na Trnavskom mýte. Reálne kroky by sa však mohli podniknúť až po roku 2015.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať
  3. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  8. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  9. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  1. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  7. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  10. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  1. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 409
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 8 606
  3. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 5 846
  4. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 5 600
  5. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 4 458
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 232
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 690
  8. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 548
  9. Chceš sa podieľať na tvorbe novín? Pridaj sa k nám 3 505
  10. Z takmer päťsto pláží v Mexiku vyberáme tie najkrajšie 3 260
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  5. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  6. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  7. Matej Vagač: Hrozí nám druhá Drotárska aj na nábreží pri bývalom PKO?
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 184
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 8 540
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 917
  4. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 6 186
  5. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 141
  6. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 626
  7. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som. 3 479
  8. Peter Gregor: Nevadí? 3 421
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu