u.
Problém s parkovaním chce Karlova Ves riešiť v spolupráci s motoristami. Tí prispejú na vybudovanie parkovacieho miesta a určitý čas ho budú využívať za nulový prenájom. Tento postup vyskúšaju najskôr na Púpavovej ulici.
„Mestská časť alebo občania vytypujú pozemok. Podmienkou je, aby bol v našej správe alebo vo vlastníctve mesta, čo overíme,“ povedala starostka Karlovej Vsi Iveta Hanulíková. Miestny úrad vypracuje projekt na kolmé státie, čím vznikne viac miest, a dá ho schváliť dopravnej komisii.
Šoféri sa postarajú o zeleň
„Autá budú stáť čiastočne na tráve. Aby sme zachovali zeleň, použijeme tam polyvegetačné panely,“ vysvetľuje Hanulíková. Vybrať ich majú aj podľa ceny, ktorá sa rozráta na všetkých záujemcov. Tí potom zaplatia do fondu statickej dopravy. „Peniaze z neho sa používajú len na parkovacie miesta.“
Zmluva s mestskou časťou umožní vodičovi, ktorý miesto vytvoril na vlastné náklady, využívať ho bezplatne tri roky. Počas tej doby sa bude starať o jeho údržbu aj o zeleň.
Po vypršaní zmluvy má používateľ prednostné právo požiadať o toto miesto ako o vyhradené. V Karlovej Vsi to ročne vyjde na päťtisíc korún. Inak sa miesto zmení na verejne prístupné a parkovať tam bude môcť hocikto. „Na Púpavovej chceme vychytať možné nedostatky a potom by sme tento systém preniesli aj do ďalších lokalít,“ dodala Hanulíková.
Rozšírenie parkovacej zóny
V Starom Meste je najväčší nápor áut, ktoré chcú zaparkovať, cez deň. Situácia sa podľa vodičov ešte zhoršila, keď v priebehu posledných dvoch rokov ubudlo parkovísk. Výstavbe ustúpili miesta medzi Stokou a Malou scénou, na Kollárovom námestí a Jozefskej.
Odstaviť auto býva ťažšie nielen na Palisádach, kde je to zadarmo, ale aj v uliciach, kde hodina státia stojí desať korún. Je možné, že okruh spoplatnených zón sa rozšíri, čo má prispieť k zníženiu počtu áut v centre. „Do konca roka plánujeme v zastupiteľstve prerokovať rozšírenie parkovacej zóny,“ povedala o riešení parkovania staromestská hovorkyňa Alena Kopřivová.
Petržalčania nemajú kde parkovať večer
Petržalka má opačný problém. Večer sa tu snaží zaparkovať okolo 40tisíc áut, k dispozícii však je len 15tisíc miest.
„Jedným z možných riešení statickej dopravy je vybudovanie nových parkovacích domov. To je však podmienené záujmom ľudí si tam miesto prenajať alebo kúpiť.“ Petržalčania by sa potom museli zmieriť s tým, že auto odstavia 500 metrov od svojho domu, a nie priamo pred vchodom.
„Dá sa aj pokračovať v zjednosmerňovaní ulíc.“ Pribudli by tak miesta pozdĺž cesty. „Ďalšou možnosťou je pristúpiť k spevneniu niektorých plôch a vytvoriť tak nové parkovacie miesta, čo by sme riešili v kontexte s rozvojom a ochranou zelene.“ Andrassy dodal, že vedenie Petržalky pripravuje materiál k riešeniu statickej dopravy. Petržalčania sa k parkovaniu budú môcť vyjadriť vo verejnej diskusii začiatkom budúceho roka.