PODĽA POLÍCIE SA ELEKTRIČKOVÉ PRIECESTIA PRECHÁDZAJÚ VPRAVO, ZAUŽÍVANÉ ODBOČENIE PO ĽAVOM OKRAJI JE NESPRÁVNE

Vodiči by dilemu nemali mať, platí zákon

Na električkových priecestiach často dochádza ku kolíznym situáciám. Vodiči majú totiž rôzny názor na to, ktorej strany cesty sa pridŕžať - čo najviac vľavo alebo vpravo.

Električkové priecestie na Vajnorskej – Odborárskej. Autá sú zoradené tak ako nemajú byť.(Zdroj: SME – MILAN DAVID)

Na miestach, kde sa dá prechádzať cez električkovú trať, často vznikajú kolízne situácie. Vodiči majú rôznu predstavu o tom, aký spôsob prejazdu je správny. Líšia sa názory na to, či otáčanie a odbočovanie je niečo rozdielne, a na ktorej strane cesty sa autá majú držať. Niektorým ani nie je jasné, či sa cez električkovú trať vôbec možno otáčať. Potvrdila to aj rozsiahla diskusia k príspevku Jozefa Drahovského na blog.sme.sk. Bloger, ktorý sa vo svojich príspevkoch často venuje doprave v Bratislave a vysvetľuje pravidlá otáčania sa cez električkové priecestia.

Vľavo alebo vpravo

„So známymi sa už dlhú dobu nevieme dohodnúť na prechádzaní cez električkovú trať na miestach na to určených. Zo správania vodičov na týchto priecestiach mi vyplýva jedna smutná vec - v každej autoškole to učia inak. Nás v autoškole učili, že pri otáčaní sa cez električkovú trať sa držíme čo najviac naľavo, v iných prípadoch (odbočovanie, križovanie električkovej trate) napravo, ale nie úplne, aby sa aj z opačnej strany mohli autá otáčať. Pri zavádzaní tejto teórie do praxe som sa stretol s trúbením, prudkým brzdením a nervóznou gestikuláciou,“ opisuje svoje skúseností jeden z čitateľov blogu.

Drahovský hovorí, že vozidlá, ktoré odbočujú vľavo, sa cez električkové priecestie otáčajú tak, že nekrižujú trasy, teda idú čo najviac vľavo.

Opačný názor má iný diskutujúci. Tvrdí, že v takomto prípade ide o križovatku v križovatke. „Podľa mňa správne riešenie je to, že sa všetci držia vpravo.“ Viacerí diskutéri si však neboli istí, či sa na takomto priechode vôbec smie otáčať. Pri podobnej príležitosti totiž dostali aj pokutu.

Čo hovorí polícia

Otáčať sa na priechode s električkovou traťou je zakázané na svetelnej križovatke, ak to nepovoľuje dopravné značenie, potvrdili nám dopravní inžinieri Marián Ondrejec a Ján Vrbik z Krajského dopravného inšpektorátu v Bratislave. Takýmito križovatkami sú len Bajkalská – Prievozská a Bajkalská – Vajnorská. Mimo svetelných križovatiek sa dá otáčať všade, ak to nezakazuje značka. „Zákon o premávke na pozemných komunikáciách jasne hovorí, že po ceste sa jazdí vpravo,“ povedal Ondrejec. Jedinou výnimkou sú protiidúce vozidlá, ktoré sa pri odbočovaní vľavo vyhýbajú tiež vľavo. „V zákone sa nikde nespomína, že pri otáčaní sa vozidlá majú uberať do ľavej strany.“ Vrbik dodáva, že ak aj vodiči takým spôsobom prechádzajú, pri nehode je rozhodujúci zákon. Pridŕžanie sa vľavo pri otáčaní je teda nesprávne. „Vodič zo smeru D by potom nemohol vedieť, či vodič so smeru A chce odbočiť, alebo sa otočiť.“

Ako to má vyzerať

Ondrejec hovorí, že také križovatky, aké zobrazuje nákres, už po novom bývajú riešené svetlami alebo sa tak upravujú. „Je tam veľa kolíznych bodov, prednosť treba dávať aj chodcom a cyklistom, niekedy tam môže byť slabší rozhľad, preto sa navrhuje svetelné riešenie.“ Väčšina prejazdov s električkovou traťou je na križovatkách v tvare T, k problémom však dochádza aj tam. „Vodiči sa sťažujú napríklad na križovatku Ružinovská – Herlianska. Ondrejec povedal, že už asi pred dvoma rokmi polícia upozorňovala magistrát, že prejazdy treba stavebne upraviť, zmenšiť ich počet a zjednosmerniť ich. Zatiaľ zmeny nenastali.

Ako to má vyzerať

Najskôr začnú otáčací manéver vozidlá A a B, držia sa vpravo. Umožnia vojsť do križovatky vozidlám C a D. Vozidlo C sa zaradí za A, vozidlo D za B. A a B dokončia otáčací manéver a z križovatky odídu prvé, C a D posledné – objasňuje Marián Ondrejec z dopravného inšpektorátu postupnosť v prípade, že cesta s električkovou traťou je hlavná, nie sú tam práve električky.

Ako to vyzerá

Vozidlá, ktoré odbočujú vľavo, sa cez električkové priecestie otáčajú tak, že nekrižujú trasy, teda idú čo najviac vľavo. Ak cez električkovú križovatku prechádzajú dve vozidlá rovno, tak každé sa drží vo svojom pruhu. Ak nie je dosť miesta pre štyri vozidlá a cesta s električkovými koľajami je hlavná, tak najprv prejdú električky, potom sa otočia vozidlá A, B, a potom môžu dôjsť do križovatky vozidlá C, D.

***

K výrazne problémovým patrí prejazd cez električkovú trať na križovatke Ružinovská – Herlianska.

FOTO SME – MILAN DAVID

Hlavne počas špičky dochádza k chaosu aj pri prejazde a otáčaní sa na križovatke Račianska – Sliačska.

FOTO SME – MILAN DAVID

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  10. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 045
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 4 930
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 446
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 144
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 718
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 121
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 116
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 697
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 593
  10. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 517