SME

Vodiči by dilemu nemali mať, platí zákon

Na električkových priecestiach často dochádza ku kolíznym situáciám. Vodiči majú totiž rôzny názor na to, ktorej strany cesty sa pridŕžať - čo najviac vľavo alebo vpravo.

Električkové priecestie na Vajnorskej – Odborárskej. Autá sú zoradené tak ako nemajú byť.Električkové priecestie na Vajnorskej – Odborárskej. Autá sú zoradené tak ako nemajú byť. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

Na miestach, kde sa dá prechádzať cez električkovú trať, často vznikajú kolízne situácie. Vodiči majú rôznu predstavu o tom, aký spôsob prejazdu je správny. Líšia sa názory na to, či otáčanie a odbočovanie je niečo rozdielne, a na ktorej strane cesty sa autá majú držať. Niektorým ani nie je jasné, či sa cez električkovú trať vôbec možno otáčať. Potvrdila to aj rozsiahla diskusia k príspevku Jozefa Drahovského na blog.sme.sk. Bloger, ktorý sa vo svojich príspevkoch často venuje doprave v Bratislave a vysvetľuje pravidlá otáčania sa cez električkové priecestia.

Vľavo alebo vpravo

„So známymi sa už dlhú dobu nevieme dohodnúť na prechádzaní cez električkovú trať na miestach na to určených. Zo správania vodičov na týchto priecestiach mi vyplýva jedna smutná vec - v každej autoškole to učia inak. Nás v autoškole učili, že pri otáčaní sa cez električkovú trať sa držíme čo najviac naľavo, v iných prípadoch (odbočovanie, križovanie električkovej trate) napravo, ale nie úplne, aby sa aj z opačnej strany mohli autá otáčať. Pri zavádzaní tejto teórie do praxe som sa stretol s trúbením, prudkým brzdením a nervóznou gestikuláciou,“ opisuje svoje skúseností jeden z čitateľov blogu.

Drahovský hovorí, že vozidlá, ktoré odbočujú vľavo, sa cez električkové priecestie otáčajú tak, že nekrižujú trasy, teda idú čo najviac vľavo.

Opačný názor má iný diskutujúci. Tvrdí, že v takomto prípade ide o križovatku v križovatke. „Podľa mňa správne riešenie je to, že sa všetci držia vpravo.“ Viacerí diskutéri si však neboli istí, či sa na takomto priechode vôbec smie otáčať. Pri podobnej príležitosti totiž dostali aj pokutu.

Čo hovorí polícia

Otáčať sa na priechode s električkovou traťou je zakázané na svetelnej križovatke, ak to nepovoľuje dopravné značenie, potvrdili nám dopravní inžinieri Marián Ondrejec a Ján Vrbik z Krajského dopravného inšpektorátu v Bratislave. Takýmito križovatkami sú len Bajkalská – Prievozská a Bajkalská – Vajnorská. Mimo svetelných križovatiek sa dá otáčať všade, ak to nezakazuje značka. „Zákon o premávke na pozemných komunikáciách jasne hovorí, že po ceste sa jazdí vpravo,“ povedal Ondrejec. Jedinou výnimkou sú protiidúce vozidlá, ktoré sa pri odbočovaní vľavo vyhýbajú tiež vľavo. „V zákone sa nikde nespomína, že pri otáčaní sa vozidlá majú uberať do ľavej strany.“ Vrbik dodáva, že ak aj vodiči takým spôsobom prechádzajú, pri nehode je rozhodujúci zákon. Pridŕžanie sa vľavo pri otáčaní je teda nesprávne. „Vodič zo smeru D by potom nemohol vedieť, či vodič so smeru A chce odbočiť, alebo sa otočiť.“

Ako to má vyzerať

Ondrejec hovorí, že také križovatky, aké zobrazuje nákres, už po novom bývajú riešené svetlami alebo sa tak upravujú. „Je tam veľa kolíznych bodov, prednosť treba dávať aj chodcom a cyklistom, niekedy tam môže byť slabší rozhľad, preto sa navrhuje svetelné riešenie.“ Väčšina prejazdov s električkovou traťou je na križovatkách v tvare T, k problémom však dochádza aj tam. „Vodiči sa sťažujú napríklad na križovatku Ružinovská – Herlianska. Ondrejec povedal, že už asi pred dvoma rokmi polícia upozorňovala magistrát, že prejazdy treba stavebne upraviť, zmenšiť ich počet a zjednosmerniť ich. Zatiaľ zmeny nenastali.

Ako to má vyzerať

Najskôr začnú otáčací manéver vozidlá A a B, držia sa vpravo. Umožnia vojsť do križovatky vozidlám C a D. Vozidlo C sa zaradí za A, vozidlo D za B. A a B dokončia otáčací manéver a z križovatky odídu prvé, C a D posledné – objasňuje Marián Ondrejec z dopravného inšpektorátu postupnosť v prípade, že cesta s električkovou traťou je hlavná, nie sú tam práve električky.

Ako to vyzerá

Vozidlá, ktoré odbočujú vľavo, sa cez električkové priecestie otáčajú tak, že nekrižujú trasy, teda idú čo najviac vľavo. Ak cez električkovú križovatku prechádzajú dve vozidlá rovno, tak každé sa drží vo svojom pruhu. Ak nie je dosť miesta pre štyri vozidlá a cesta s električkovými koľajami je hlavná, tak najprv prejdú električky, potom sa otočia vozidlá A, B, a potom môžu dôjsť do križovatky vozidlá C, D.

***

K výrazne problémovým patrí prejazd cez električkovú trať na križovatke Ružinovská – Herlianska.

FOTO SME – MILAN DAVID

Hlavne počas špičky dochádza k chaosu aj pri prejazde a otáčaní sa na križovatke Račianska – Sliačska.

FOTO SME – MILAN DAVID
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 447
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 783
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 007
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 919
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 605
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 041
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 705
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 515
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 376
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 492
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 346
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 087
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu