SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Vodiči by dilemu nemali mať, platí zákon

Na električkových priecestiach často dochádza ku kolíznym situáciám. Vodiči majú totiž rôzny názor na to, ktorej strany cesty sa pridŕžať - čo najviac vľavo alebo vpravo.

Električkové priecestie na Vajnorskej – Odborárskej. Autá sú zoradené tak ako nemajú byť.Električkové priecestie na Vajnorskej – Odborárskej. Autá sú zoradené tak ako nemajú byť. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

Na miestach, kde sa dá prechádzať cez električkovú trať, často vznikajú kolízne situácie. Vodiči majú rôznu predstavu o tom, aký spôsob prejazdu je správny. Líšia sa názory na to, či otáčanie a odbočovanie je niečo rozdielne, a na ktorej strane cesty sa autá majú držať. Niektorým ani nie je jasné, či sa cez električkovú trať vôbec možno otáčať. Potvrdila to aj rozsiahla diskusia k príspevku Jozefa Drahovského na blog.sme.sk. Bloger, ktorý sa vo svojich príspevkoch často venuje doprave v Bratislave a vysvetľuje pravidlá otáčania sa cez električkové priecestia.

Vľavo alebo vpravo

„So známymi sa už dlhú dobu nevieme dohodnúť na prechádzaní cez električkovú trať na miestach na to určených. Zo správania vodičov na týchto priecestiach mi vyplýva jedna smutná vec - v každej autoškole to učia inak. Nás v autoškole učili, že pri otáčaní sa cez električkovú trať sa držíme čo najviac naľavo, v iných prípadoch (odbočovanie, križovanie električkovej trate) napravo, ale nie úplne, aby sa aj z opačnej strany mohli autá otáčať. Pri zavádzaní tejto teórie do praxe som sa stretol s trúbením, prudkým brzdením a nervóznou gestikuláciou,“ opisuje svoje skúseností jeden z čitateľov blogu.

Drahovský hovorí, že vozidlá, ktoré odbočujú vľavo, sa cez električkové priecestie otáčajú tak, že nekrižujú trasy, teda idú čo najviac vľavo.

Opačný názor má iný diskutujúci. Tvrdí, že v takomto prípade ide o križovatku v križovatke. „Podľa mňa správne riešenie je to, že sa všetci držia vpravo.“ Viacerí diskutéri si však neboli istí, či sa na takomto priechode vôbec smie otáčať. Pri podobnej príležitosti totiž dostali aj pokutu.

Čo hovorí polícia

Otáčať sa na priechode s električkovou traťou je zakázané na svetelnej križovatke, ak to nepovoľuje dopravné značenie, potvrdili nám dopravní inžinieri Marián Ondrejec a Ján Vrbik z Krajského dopravného inšpektorátu v Bratislave. Takýmito križovatkami sú len Bajkalská – Prievozská a Bajkalská – Vajnorská. Mimo svetelných križovatiek sa dá otáčať všade, ak to nezakazuje značka. „Zákon o premávke na pozemných komunikáciách jasne hovorí, že po ceste sa jazdí vpravo,“ povedal Ondrejec. Jedinou výnimkou sú protiidúce vozidlá, ktoré sa pri odbočovaní vľavo vyhýbajú tiež vľavo. „V zákone sa nikde nespomína, že pri otáčaní sa vozidlá majú uberať do ľavej strany.“ Vrbik dodáva, že ak aj vodiči takým spôsobom prechádzajú, pri nehode je rozhodujúci zákon. Pridŕžanie sa vľavo pri otáčaní je teda nesprávne. „Vodič zo smeru D by potom nemohol vedieť, či vodič so smeru A chce odbočiť, alebo sa otočiť.“

Ako to má vyzerať

Ondrejec hovorí, že také križovatky, aké zobrazuje nákres, už po novom bývajú riešené svetlami alebo sa tak upravujú. „Je tam veľa kolíznych bodov, prednosť treba dávať aj chodcom a cyklistom, niekedy tam môže byť slabší rozhľad, preto sa navrhuje svetelné riešenie.“ Väčšina prejazdov s električkovou traťou je na križovatkách v tvare T, k problémom však dochádza aj tam. „Vodiči sa sťažujú napríklad na križovatku Ružinovská – Herlianska. Ondrejec povedal, že už asi pred dvoma rokmi polícia upozorňovala magistrát, že prejazdy treba stavebne upraviť, zmenšiť ich počet a zjednosmerniť ich. Zatiaľ zmeny nenastali.

Ako to má vyzerať

Najskôr začnú otáčací manéver vozidlá A a B, držia sa vpravo. Umožnia vojsť do križovatky vozidlám C a D. Vozidlo C sa zaradí za A, vozidlo D za B. A a B dokončia otáčací manéver a z križovatky odídu prvé, C a D posledné – objasňuje Marián Ondrejec z dopravného inšpektorátu postupnosť v prípade, že cesta s električkovou traťou je hlavná, nie sú tam práve električky.

Ako to vyzerá

Vozidlá, ktoré odbočujú vľavo, sa cez električkové priecestie otáčajú tak, že nekrižujú trasy, teda idú čo najviac vľavo. Ak cez električkovú križovatku prechádzajú dve vozidlá rovno, tak každé sa drží vo svojom pruhu. Ak nie je dosť miesta pre štyri vozidlá a cesta s električkovými koľajami je hlavná, tak najprv prejdú električky, potom sa otočia vozidlá A, B, a potom môžu dôjsť do križovatky vozidlá C, D.

***

K výrazne problémovým patrí prejazd cez električkovú trať na križovatke Ružinovská – Herlianska.

FOTO SME – MILAN DAVID

Hlavne počas špičky dochádza k chaosu aj pri prejazde a otáčaní sa na križovatke Račianska – Sliačska.

FOTO SME – MILAN DAVID
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Vytvor si svoju budúcnosť
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 455
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 901
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 436
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 542
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 394
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 034
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 531
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 198 502
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 804
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 132
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 025
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 911
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 300
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 240
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu