ARCHITEKTI SI MYSLIA, ŽE ZLATÉ PIESKY – VSTUPNÁ BRÁNA DO MESTA, BY MOHLI BYŤ VÝKLADNOU SKRIŇOU BRATISLAVY

Štúdia Zlatých pieskov odhalila problémy

Najviac nespokojní so štú­diou prestavby Zlatých pieskov sú záhradkári, ne­pá­či sa im riešenie dopravy.

Nedostatky Zlatých pieskov sa začínajú už pri vstupe – takto by podľa architektov nemal vyzerať.(Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIČ)

O budúcnosti Zlatých pieskov debatovala v pondelok popoludní v Primaciálnom paláci plná sála ľudí. Autori urbanistickej štúdie z Fakulty architektúry STU už mali v tom čase za sebou ranné prerokovanie so zástupcami tridsiatky dotknutých inštitúcií.

Ukázalo sa, že záhradkári z osád v okolí jazera sú hlavnými odporcami dopravného riešenia. Nepáči sa im trasa plánovaného prepojenia Pestovateľskej a Studenej ulice s prístupovou cestou k jazeru. „Neprekáža mi, že Zlaté piesky sa budú prestavovať. Privediem si priateľov na záhradu, pôjdeme sa kúpať. Ale prečo nepovediete cestu okľukou cez Ivanskú?“ pýtal sa jeden zo 74 záhradkárov z osady, kde sa pozemky predávali do osobného vlastníctva pred štyrmi rokmi.

Pôvodne stáli v osadách len záhradné domčeky, zákon totiž obmedzuje pomer zástavby k malej rozlohe parciel. „Dnes tu stojí pozemok už milión. Stavajú sa tam vily oplotené múrmi. Trojmetrová šírka cesty na veľké autá nestačí, jazdia rýchlo, nemáme ani kam uskakovať,“ kričal pán, ktorý sa podľa vlastných slov podieľal na svojpomocnej stavbe cestičiek v osade v 60. rokoch. Eva Mazúrová z referátu územného rozvoja mesta komentovala, že je pochybnosť, či sú niektoré úpravy v osadách v súlade so stavebným zákonom.

Zatiaľ sa v územnom pláne Bratislavy hovorí o tomto území ako o záhradkárskych osa­dách. „Vlastnícke vzťahy sú dnešné. My však musíme hľadieť desiatky rokov dopredu,“ povedal hlavný spracovateľ štúdie Bohumil Kováč. Cestu sem treba, osady nemôžu zostať uzavreté a nepriechodné. „Ak chcete zachovať status quo, prosím. Ale potom treba dávať pozor na hnojenie, na septiky, môže dôjsť k ekologickej havárii a potom bude mať územie nulovú hodnotu,“ reagoval Kováč. A ak bude územie smerovať k vytvoreniu rezidenčnej zóny, bude tu potrebný prístup hasičov, odvozu smetí, infraštruktúra.

„Zlaté piesky by mohli byť výkladnou skriňou Bratislavy, je to vstupná brána do mesta z východu,“ povedal Kováč. Doteraz sa podľa neho územie rozvíjalo živelne a uplatňovali sa často aj protichodné aktivity – rekreácia a obchod. Je tu opustený areál záhradníctva Zares, ru­moviská, smetiská. Kováč pripomenul, že o atraktívne po­zem­ky v blízkosti jazera sa opakovane zaujímajú investori. „Zatiaľ nemali pravidlá,“ dodal.

Jedným zo sporných hľadísk pri výstavbe býva výškový limit. Na Zlatých pieskoch to nie je problém, areál susedí s letiskovou dráhou a tak tu nie sú prípustné viac ako šesť- či sedempodlažné stavby.

Okrem vynoveného rekreačného areálu sa očakávajú dopravné stavby, napríklad rozšírenie Cesty na Senec.

Na otázku ľudí, kto tieto pekné myšlienky zaplatí, rečníci ešte nevedeli odpovedať. „Ide len o štúdiu, ale určite nie je ušitá na konkrétneho investora,“ povedal Kováč.

Ako sa zmení doprava

Cesta na Senec sa má rozšíriť na šesťpruhovú s alejami a stredovým pásom zelene.


Križovatka Rožňavská – Vajnorská – Cesta na Senec sa má prestavať na mimoúrovňovú.


Prepojiť sa majú Pestovateľská ulica v Trnávke a Studená ulica.


Električková trať sa má predĺžiť popri jazere až do Vajnôr, trolejbusové vedenie sa má potiahnuť z Rádiovej až k jazeru, má prepojiť obidve strany areálu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 133
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 332
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 470
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 352
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 729
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 398
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 009
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 508
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 831
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 674