MESTO PLÁNUJE ROZŠÍRIŤ CESTY, PRIVIESŤ DO LOKALITY MHD A SPRÍSTUPNIŤ JUŽNÚ PLÁŽ. HOVORÍ SA AJ O VÝSTAVBE

Areál Zlaté piesky čaká veľká premena

Zlaté piesky sú v lete obľúbeným oddychovým miestom s čistou vodou na kúpanie, možnosťami na šport, chytanie rýb a kemping.

Zlaté piesky sú v lete obľúbeným oddychovým miestom s čistou vodou na kúpanie, možnosťami na šport, chytanie rýb a kemping.

Málokto z návštevníkov je však s podobou areálu úplne spokojný. Pre parkujúce autá sa tu v sezóne nedá pohnúť, hlavný vstup na oficiálne kúpalisko je ošumelý, to isté sa dá povedať aj o niektorých službách.

Mesto sa rozhodlo jazero s okolím zmeniť na príťažlivú lokalitu. Do 10. októbra prebieha verejná diskusia o tom, ako má budúci areál vyzerať. Urbanistická štúdia je vystavená na viacerých miestach – na prízemí Primaciálneho paláca vo front office v novej radnici aj na internetovej stránke Bratislavy.

V pondelok sa bude štúdia prerokúvať s občanmi, diskusia bude na prízemí Primaciálneho paláca o 16.00.

Hlavnými problémami súčasných Zlatých pieskov je zlé dopravné riešenie a nelegálna južná pláž. To by malo zmeniť. Mesto sem chce priviesť trolejbusovú i električkovú dopravu, rozšíriť by sa mala Cesta na Senec, prepojiť by sa mala Pestovateľská ulica v Trnávke so Studenou, ktorá vedie k hlavnému vstupu na Zlaté piesky.

V susedstve sa plánuje rozšíriť nákupná zóna Soravia, o ktorej sa ešte diskutuje.

Štúdia má dva varianty, líšia sa mierou zástavby

Zlaté piesky fungujú ako rekreačný areál od 60. rokov minulého storočia. O tom, že potrebujú obnovu, sa hovorí niekoľko rokov. Nové riešenie, ktoré sa teraz navrhuje, má odstrániť dnešný zlý urbanistický a ekologický stav areálu a okolia.

V urbanistickej štúdii, ktorú dal v tomto roku vypracovať magistrát, sa za hlavný problém označuje chýbajúca koncepcia. „Je to územie veľkého stretu záujmov. Dnešný stav je výsledkom živelného využívania. Asi 70 percent pobrežia neprešlo rekultiváciou,“ hovorí spoluautor štúdie, architekt Bohumil Kováč.

V bezprostrednom okolí jazera je frekventovaná Cesta na Senec, z druhej strany diaľnica, záhradkárska oblasť, ktorá by sa mohla v budúcnosti zmeniť na zónu na trvalé bývanie. Sú tu aj rumoviská a čierne sklád­ky odpadu, neporiadok vládne na divokej južnej pláži. Rekreačný areál pre platiacich hostí je zastarane riešený a neestetický.

Stavať sa bude

K hypermarketu v susedstve Zlatých pieskov pristavali v roku 2004 nákupné centrum a takáto výstavba by mala pokračovať smerom k jazeru. Otázne je, do akej miery sa má priestor zastavať.

Štúdia rozpracúva dva varianty – v prvom sa ráta s masívnejšou výstavbou, druhá hovorí o budovách s menším objemom. „Mesto zatiaľ neuprednostňuje ani jeden z variantov, dáva na posúdenie oba,“ povedala Eva Chudinová z magistrátu. „Po vyhodnotení diskusie nás čaká vypracovať konečný návrh,“ dodal Kováč.

Ide o územie vo vstupnej bráne do hlavného mesta a tomu by mala zodpovedať aj kultúra jeho využitia - prednostne pre rekreáciu a ekológiu, ktoré treba skĺbiť s doterajšími komerčnými aktivitami, myslí si Kováč. S výstavbou sa v každom prípade ráta v novom územnom pláne Bratislavy, ktorý vstúpil do platnosti 1. septembra.

Doprava sa musí zmeniť

V okolí jazera sa ráta s veľkými dopravnými stavbami. Hlavnou zmenou má byť rozšírenie Cesty na Senec na šesť­pruhovú. Majú tu byť aleje a deliaci stredový pás so zeleňou, tá sa má objaviť aj na protihlukovej stene, ktorá od cesty oddelí vodný areál.

Mimoúrovňovo sa má riešiť zložitá križovatka Cesty na Senec, Rožňavskej a Vajnorskej. Potom by sa mala do tohto územia priviesť hromadná doprava.

Električková trať z Vajnorskej by sa sem mala predĺžiť, pokračovať by mala až do Vajnôr a stadiaľ sa v budúcnosti napojiť na trať v Rači.

Trolejbusy by mali jazdiť do nákupnej zóny, do okolia jazera až k záhradkárskej oblasti z Rádiovej cez Bočnú a Studenú ulicu. To by mohlo znamenať menej áut. Parkovanie na chodníkoch, tráve aj bývalej tráve je totiž v okolí Zlatých pieskov dlhoročným problémom.

V priestore novej výstavby sa však ráta aj s parkovaním – krytým aj otvoreným. V letnej sezóne by sa na státie áut podľa štúdie mohli využívať aj záložné zelené plochy.

Lepšia dopravná obslužnosť územia sa má dosiahnuť prepojením Pestovateľskej a Studenej.

Divoká pláž zrejme skončila

Novinkou, ktorá isto vyvolá protichodné reakcie, je sprístupnenie, a teda zrejme aj spoplatnenie južnej, dnes divokej pláže. Teraz sa tam kúpe zadarmo a načierno. Mesto sem chce dať nový oficiálny vstup a skultúrniť okolie. Vstup má byť riešený cez lávku ponad Cestu na Senec od zastávky predĺženej električkovej trate.

Zmeny čakajú aj na samotné jazero. Dnes je v ňom maximálna hĺbka okolo desať metrov – mesto však plánuje zvýšiť hladinu podzemnej vody a vytvoriť tu dva umelé gejzíry na oboch stranách ostrova. Voda v jazere, ktoré vzniklo ako bagrovisko, je dlhodobo jednou z najčistejších v Bratislave.

Okrem nej majú rekreantov lákať modernejšie riešené športoviská a služby, na vode majú byť móla, jazero sa má dookola spriechodniť.

Linda Vasiľová

Čo má byť nové

Zmeniť sa má nielen samotný areál kúpaliska a opačná strana jazera, ale aj okolie.

Veľké zmeny nastanú najmä v doprave.

Cesta na Senec sa má rozšíriť na šesťpruhovú s alejami a stredovým pásom zelene

Križovatka Rožňavská – Vajnorská – Cesta na Senec sa má prestavať na mimoúrovňovú

Prepojiť sa majú Pestovateľská ulica v Trnávke a Studená ulica

Električková trať sa má predĺžiť popri jazere až do Vajnôr, trolejbusové vedenie sa má potiahnuť z Rádiovej až k jazeru, má prepojiť obidve strany areálu

Prebudovať sa má starý areál otvoriť južná pláž so samostatným vstupom, postaviť nové móla a chodníky okolo jazera

Pri Ceste na Senec má byť zelená protihluková stena

Priamo v jazere majú pribudnúť dva umelé gejzíry

Okolie Zlatých pieskov zmenila výstavba obchodného centra – snímka je spred výstavby najnovšej časti, ku ktorej majú pribud­núť ďalšie. Vpravo vzadu na fotografii vidno záhradkársku osadu. Tá má ostať zachovaná, ale majitelia pozemkov dúfajú, že tu raz budú môcť stavať rodinné domy.
Archív SME
Starým problémom Zlatých pieskov je parkovanie. V horúčavách ako na snímke z tohto leta sa parkuje okolo celého areálu aj tesne pri jazere. Urbanistická štúdia predpokladá v novom areáli buď zastrešené, alebo otvorené parkovanie. Výhodou je, že jazero má byť dookola priechodné.
FOTO SME – MILAN DAVID

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 703
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 596
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 101
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 475
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 541
  6. Splnený sen 2 250
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 746
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 119
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 085
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 975