SME

Areál Zlaté piesky čaká veľká premena

Zlaté piesky sú v lete obľúbeným oddychovým miestom s čistou vodou na kúpanie, možnosťami na šport, chytanie rýb a kemping.

Zlaté piesky sú v lete obľúbeným oddychovým miestom s čistou vodou na kúpanie, možnosťami na šport, chytanie rýb a kemping.

Málokto z návštevníkov je však s podobou areálu úplne spokojný. Pre parkujúce autá sa tu v sezóne nedá pohnúť, hlavný vstup na oficiálne kúpalisko je ošumelý, to isté sa dá povedať aj o niektorých službách.

Mesto sa rozhodlo jazero s okolím zmeniť na príťažlivú lokalitu. Do 10. októbra prebieha verejná diskusia o tom, ako má budúci areál vyzerať. Urbanistická štúdia je vystavená na viacerých miestach – na prízemí Primaciálneho paláca vo front office v novej radnici aj na internetovej stránke Bratislavy.

V pondelok sa bude štúdia prerokúvať s občanmi, diskusia bude na prízemí Primaciálneho paláca o 16.00.

Hlavnými problémami súčasných Zlatých pieskov je zlé dopravné riešenie a nelegálna južná pláž. To by malo zmeniť. Mesto sem chce priviesť trolejbusovú i električkovú dopravu, rozšíriť by sa mala Cesta na Senec, prepojiť by sa mala Pestovateľská ulica v Trnávke so Studenou, ktorá vedie k hlavnému vstupu na Zlaté piesky.

V susedstve sa plánuje rozšíriť nákupná zóna Soravia, o ktorej sa ešte diskutuje.

Štúdia má dva varianty, líšia sa mierou zástavby

Zlaté piesky fungujú ako rekreačný areál od 60. rokov minulého storočia. O tom, že potrebujú obnovu, sa hovorí niekoľko rokov. Nové riešenie, ktoré sa teraz navrhuje, má odstrániť dnešný zlý urbanistický a ekologický stav areálu a okolia.

V urbanistickej štúdii, ktorú dal v tomto roku vypracovať magistrát, sa za hlavný problém označuje chýbajúca koncepcia. „Je to územie veľkého stretu záujmov. Dnešný stav je výsledkom živelného využívania. Asi 70 percent pobrežia neprešlo rekultiváciou,“ hovorí spoluautor štúdie, architekt Bohumil Kováč.

V bezprostrednom okolí jazera je frekventovaná Cesta na Senec, z druhej strany diaľnica, záhradkárska oblasť, ktorá by sa mohla v budúcnosti zmeniť na zónu na trvalé bývanie. Sú tu aj rumoviská a čierne sklád­ky odpadu, neporiadok vládne na divokej južnej pláži. Rekreačný areál pre platiacich hostí je zastarane riešený a neestetický.

Stavať sa bude

K hypermarketu v susedstve Zlatých pieskov pristavali v roku 2004 nákupné centrum a takáto výstavba by mala pokračovať smerom k jazeru. Otázne je, do akej miery sa má priestor zastavať.

Štúdia rozpracúva dva varianty – v prvom sa ráta s masívnejšou výstavbou, druhá hovorí o budovách s menším objemom. „Mesto zatiaľ neuprednostňuje ani jeden z variantov, dáva na posúdenie oba,“ povedala Eva Chudinová z magistrátu. „Po vyhodnotení diskusie nás čaká vypracovať konečný návrh,“ dodal Kováč.

Ide o územie vo vstupnej bráne do hlavného mesta a tomu by mala zodpovedať aj kultúra jeho využitia - prednostne pre rekreáciu a ekológiu, ktoré treba skĺbiť s doterajšími komerčnými aktivitami, myslí si Kováč. S výstavbou sa v každom prípade ráta v novom územnom pláne Bratislavy, ktorý vstúpil do platnosti 1. septembra.

Doprava sa musí zmeniť

V okolí jazera sa ráta s veľkými dopravnými stavbami. Hlavnou zmenou má byť rozšírenie Cesty na Senec na šesť­pruhovú. Majú tu byť aleje a deliaci stredový pás so zeleňou, tá sa má objaviť aj na protihlukovej stene, ktorá od cesty oddelí vodný areál.

Mimoúrovňovo sa má riešiť zložitá križovatka Cesty na Senec, Rožňavskej a Vajnorskej. Potom by sa mala do tohto územia priviesť hromadná doprava.

Električková trať z Vajnorskej by sa sem mala predĺžiť, pokračovať by mala až do Vajnôr a stadiaľ sa v budúcnosti napojiť na trať v Rači.

Trolejbusy by mali jazdiť do nákupnej zóny, do okolia jazera až k záhradkárskej oblasti z Rádiovej cez Bočnú a Studenú ulicu. To by mohlo znamenať menej áut. Parkovanie na chodníkoch, tráve aj bývalej tráve je totiž v okolí Zlatých pieskov dlhoročným problémom.

V priestore novej výstavby sa však ráta aj s parkovaním – krytým aj otvoreným. V letnej sezóne by sa na státie áut podľa štúdie mohli využívať aj záložné zelené plochy.

Lepšia dopravná obslužnosť územia sa má dosiahnuť prepojením Pestovateľskej a Studenej.

Divoká pláž zrejme skončila

Novinkou, ktorá isto vyvolá protichodné reakcie, je sprístupnenie, a teda zrejme aj spoplatnenie južnej, dnes divokej pláže. Teraz sa tam kúpe zadarmo a načierno. Mesto sem chce dať nový oficiálny vstup a skultúrniť okolie. Vstup má byť riešený cez lávku ponad Cestu na Senec od zastávky predĺženej električkovej trate.

Zmeny čakajú aj na samotné jazero. Dnes je v ňom maximálna hĺbka okolo desať metrov – mesto však plánuje zvýšiť hladinu podzemnej vody a vytvoriť tu dva umelé gejzíry na oboch stranách ostrova. Voda v jazere, ktoré vzniklo ako bagrovisko, je dlhodobo jednou z najčistejších v Bratislave.

Okrem nej majú rekreantov lákať modernejšie riešené športoviská a služby, na vode majú byť móla, jazero sa má dookola spriechodniť.

Linda Vasiľová

Čo má byť nové

Zmeniť sa má nielen samotný areál kúpaliska a opačná strana jazera, ale aj okolie.

Veľké zmeny nastanú najmä v doprave.

Cesta na Senec sa má rozšíriť na šesťpruhovú s alejami a stredovým pásom zelene

Križovatka Rožňavská – Vajnorská – Cesta na Senec sa má prestavať na mimoúrovňovú

Prepojiť sa majú Pestovateľská ulica v Trnávke a Studená ulica

Električková trať sa má predĺžiť popri jazere až do Vajnôr, trolejbusové vedenie sa má potiahnuť z Rádiovej až k jazeru, má prepojiť obidve strany areálu

Prebudovať sa má starý areál otvoriť južná pláž so samostatným vstupom, postaviť nové móla a chodníky okolo jazera

Pri Ceste na Senec má byť zelená protihluková stena

Priamo v jazere majú pribudnúť dva umelé gejzíry

Okolie Zlatých pieskov zmenila výstavba obchodného centra – snímka je spred výstavby najnovšej časti, ku ktorej majú pribud­núť ďalšie. Vpravo vzadu na fotografii vidno záhradkársku osadu. Tá má ostať zachovaná, ale majitelia pozemkov dúfajú, že tu raz budú môcť stavať rodinné domy.
Archív SME
Starým problémom Zlatých pieskov je parkovanie. V horúčavách ako na snímke z tohto leta sa parkuje okolo celého areálu aj tesne pri jazere. Urbanistická štúdia predpokladá v novom areáli buď zastrešené, alebo otvorené parkovanie. Výhodou je, že jazero má byť dookola priechodné.
FOTO SME – MILAN DAVID
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 835
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 379
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 834
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 381
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 133
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 883
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 368
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 951
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 083
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 73 613
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 258
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 692
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 461
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 574
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 397
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 335
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
SkryťZatvoriť reklamu