Zlaté piesky sú v lete obľúbeným oddychovým miestom s čistou vodou na kúpanie, možnosťami na šport, chytanie rýb a kemping.
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Zlaté piesky sú v lete obľúbeným oddychovým miestom s čistou vodou na kúpanie, možnosťami na šport, chytanie rýb a kemping.
Málokto z návštevníkov je však s podobou areálu úplne spokojný. Pre parkujúce autá sa tu v sezóne nedá pohnúť, hlavný vstup na oficiálne kúpalisko je ošumelý, to isté sa dá povedať aj o niektorých službách.
Mesto sa rozhodlo jazero s okolím zmeniť na príťažlivú lokalitu. Do 10. októbra prebieha verejná diskusia o tom, ako má budúci areál vyzerať. Urbanistická štúdia je vystavená na viacerých miestach – na prízemí Primaciálneho paláca vo front office v novej radnici aj na internetovej stránke Bratislavy.
V pondelok sa bude štúdia prerokúvať s občanmi, diskusia bude na prízemí Primaciálneho paláca o 16.00.
Hlavnými problémami súčasných Zlatých pieskov je zlé dopravné riešenie a nelegálna južná pláž. To by malo zmeniť. Mesto sem chce priviesť trolejbusovú i električkovú dopravu, rozšíriť by sa mala Cesta na Senec, prepojiť by sa mala Pestovateľská ulica v Trnávke so Studenou, ktorá vedie k hlavnému vstupu na Zlaté piesky.
V susedstve sa plánuje rozšíriť nákupná zóna Soravia, o ktorej sa ešte diskutuje.
Štúdia má dva varianty, líšia sa mierou zástavby
Zlaté piesky fungujú ako rekreačný areál od 60. rokov minulého storočia. O tom, že potrebujú obnovu, sa hovorí niekoľko rokov. Nové riešenie, ktoré sa teraz navrhuje, má odstrániť dnešný zlý urbanistický a ekologický stav areálu a okolia.
V urbanistickej štúdii, ktorú dal v tomto roku vypracovať magistrát, sa za hlavný problém označuje chýbajúca koncepcia. „Je to územie veľkého stretu záujmov. Dnešný stav je výsledkom živelného využívania. Asi 70 percent pobrežia neprešlo rekultiváciou,“ hovorí spoluautor štúdie, architekt Bohumil Kováč.
V bezprostrednom okolí jazera je frekventovaná Cesta na Senec, z druhej strany diaľnica, záhradkárska oblasť, ktorá by sa mohla v budúcnosti zmeniť na zónu na trvalé bývanie. Sú tu aj rumoviská a čierne skládky odpadu, neporiadok vládne na divokej južnej pláži. Rekreačný areál pre platiacich hostí je zastarane riešený a neestetický.
Stavať sa bude
K hypermarketu v susedstve Zlatých pieskov pristavali v roku 2004 nákupné centrum a takáto výstavba by mala pokračovať smerom k jazeru. Otázne je, do akej miery sa má priestor zastavať.
Štúdia rozpracúva dva varianty – v prvom sa ráta s masívnejšou výstavbou, druhá hovorí o budovách s menším objemom. „Mesto zatiaľ neuprednostňuje ani jeden z variantov, dáva na posúdenie oba,“ povedala Eva Chudinová z magistrátu. „Po vyhodnotení diskusie nás čaká vypracovať konečný návrh,“ dodal Kováč.
Ide o územie vo vstupnej bráne do hlavného mesta a tomu by mala zodpovedať aj kultúra jeho využitia - prednostne pre rekreáciu a ekológiu, ktoré treba skĺbiť s doterajšími komerčnými aktivitami, myslí si Kováč. S výstavbou sa v každom prípade ráta v novom územnom pláne Bratislavy, ktorý vstúpil do platnosti 1. septembra.
Doprava sa musí zmeniť
V okolí jazera sa ráta s veľkými dopravnými stavbami. Hlavnou zmenou má byť rozšírenie Cesty na Senec na šesťpruhovú. Majú tu byť aleje a deliaci stredový pás so zeleňou, tá sa má objaviť aj na protihlukovej stene, ktorá od cesty oddelí vodný areál.
Mimoúrovňovo sa má riešiť zložitá križovatka Cesty na Senec, Rožňavskej a Vajnorskej. Potom by sa mala do tohto územia priviesť hromadná doprava.
Električková trať z Vajnorskej by sa sem mala predĺžiť, pokračovať by mala až do Vajnôr a stadiaľ sa v budúcnosti napojiť na trať v Rači.
Trolejbusy by mali jazdiť do nákupnej zóny, do okolia jazera až k záhradkárskej oblasti z Rádiovej cez Bočnú a Studenú ulicu. To by mohlo znamenať menej áut. Parkovanie na chodníkoch, tráve aj bývalej tráve je totiž v okolí Zlatých pieskov dlhoročným problémom.
V priestore novej výstavby sa však ráta aj s parkovaním – krytým aj otvoreným. V letnej sezóne by sa na státie áut podľa štúdie mohli využívať aj záložné zelené plochy.
Lepšia dopravná obslužnosť územia sa má dosiahnuť prepojením Pestovateľskej a Studenej.
Divoká pláž zrejme skončila
Novinkou, ktorá isto vyvolá protichodné reakcie, je sprístupnenie, a teda zrejme aj spoplatnenie južnej, dnes divokej pláže. Teraz sa tam kúpe zadarmo a načierno. Mesto sem chce dať nový oficiálny vstup a skultúrniť okolie. Vstup má byť riešený cez lávku ponad Cestu na Senec od zastávky predĺženej električkovej trate.
Zmeny čakajú aj na samotné jazero. Dnes je v ňom maximálna hĺbka okolo desať metrov – mesto však plánuje zvýšiť hladinu podzemnej vody a vytvoriť tu dva umelé gejzíry na oboch stranách ostrova. Voda v jazere, ktoré vzniklo ako bagrovisko, je dlhodobo jednou z najčistejších v Bratislave.
Okrem nej majú rekreantov lákať modernejšie riešené športoviská a služby, na vode majú byť móla, jazero sa má dookola spriechodniť.
Linda Vasiľová
Čo má byť nové
Zmeniť sa má nielen samotný areál kúpaliska a opačná strana jazera, ale aj okolie.
Veľké zmeny nastanú najmä v doprave.
Cesta na Senec sa má rozšíriť na šesťpruhovú s alejami a stredovým pásom zelene
Križovatka Rožňavská – Vajnorská – Cesta na Senec sa má prestavať na mimoúrovňovú
Prepojiť sa majú Pestovateľská ulica v Trnávke a Studená ulica
Električková trať sa má predĺžiť popri jazere až do Vajnôr, trolejbusové vedenie sa má potiahnuť z Rádiovej až k jazeru, má prepojiť obidve strany areálu
Prebudovať sa má starý areál otvoriť južná pláž so samostatným vstupom, postaviť nové móla a chodníky okolo jazera
Pri Ceste na Senec má byť zelená protihluková stena
Priamo v jazere majú pribudnúť dva umelé gejzíry
Okolie Zlatých pieskov zmenila výstavba obchodného centra – snímka je spred výstavby najnovšej časti, ku ktorej majú pribudnúť ďalšie. Vpravo vzadu na fotografii vidno záhradkársku osadu. Tá má ostať zachovaná, ale majitelia pozemkov dúfajú, že tu raz budú môcť stavať rodinné domy.
Archív SME
Starým problémom Zlatých pieskov je parkovanie. V horúčavách ako na snímke z tohto leta sa parkuje okolo celého areálu aj tesne pri jazere. Urbanistická štúdia predpokladá v novom areáli buď zastrešené, alebo otvorené parkovanie. Výhodou je, že jazero má byť dookola priechodné.