SME

Z periférie má byť brána do mesta

V lokalite Matadoru chce stavať taliansky investor, ktorému patria viaceré výrobné haly.

Jedna z výrobných hál na území, ktoré patrilo za socializmu k zanedbanej časti, pretože bolo v blízkosti rakúskej hranice. Končia sa tu aj ižinierske siete. V súčasnosti sa pozícia lokality mení – je kilometer vzdušnou čiarou od Hradu, v širšom kontexte dJedna z výrobných hál na území, ktoré patrilo za socializmu k zanedbanej časti, pretože bolo v blízkosti rakúskej hranice. Končia sa tu aj ižinierske siete. V súčasnosti sa pozícia lokality mení – je kilometer vzdušnou čiarou od Hradu, v širšom kontexte d (Zdroj: SME – MICHAL DAVID)

Prerokovanie urbanistickej štúdie zóny Matador s verejnosťou bolo minulý štvrtok. Riešenie vyvolalo emócie obyvateľov, ktorí v tejto zóne vlastnia nehnuteľnosti alebo s ňou susedia.

„Urbanistická štúdia je len príkladom riešenia, môže sa meniť, nejde o záväzný plán zóny,“ povedal Ivan Kočan, architekt, ktorý štúdiu vypracoval.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lukratívna oblasť

Podnetom bol zámer talianskeho investora Alfagona Italia, ktorý vlastní vyše 12 hektárov v tejto lokalite – jej centrom sú tri veľké výrobné haly. Tie chce zbúrať a postaviť tu viac budov, najvyššie majú mať 34 poschodí. Mali by tu byť hotel, administratíva, obchody, byty a služby.

SkryťVypnúť reklamu

„Nejde o developera, ale o spoločnosť, ktorá podniká v oblasti gumárenského priemyslu. Je to jediný veľký výrobca v tejto lokalite, okrem susednej Hydroniky,“ povedal Kočan.

Spoločnosť chce s výrobou v území skončiť, pretože ho považuje za príliš lukratívnu oblasť na takúto funkciu. „V novom územnom pláne je síce funkcia výroby zachovaná, ale zmena funkcie by mala patriť k prvým úpravám,“ hovorí Kočan.

Dopravné prepojenia

Podľa Kočana bude práve areál Matadoru po dostavaní diaľnice medzi Rakúskom a Slovenskom vstupnou bránou do Bratislavy. Navyše susedí so železničnou stanicou a v blízkosti tohto územia povedie aj medzinárodná železničná trať Paríž – Bratislava, ktorá bude mať aj štyri zastávky v meste a väčšia časť trasy povedie od Petržalky smerom do mesta v tuneli.

SkryťVypnúť reklamu

„Lokalita je napojená na dve radiály – Panónsku a Dolnozemskú, takže dopravné spojenie s centrom mesta je ideálne, vzdušnou čiarou je Hrad vzdialený asi kilometer.“ Podľa architekta bolo najväčším problémom vyriešiť priame a vnútorné dopravné prepojenie. „Je to areál, z ktorého treba urobiť mesto. Chýbajú vnútorné komunikácie, tie dnes suplujú betónové cestičky medzi objektmi pôvodných výrobných hál.“

Urbanistická štúdia v prvej etape rieši hlavné napojenie areálu viaduktom ponad železnicu z Bratskej ulice. Ďalšie dva prístupy by boli z Kopčianskej ulice, tá sa má rozšíriť na tri pruhy. Podľa štúdie by sa mala v druhej etape rozšíriť aj Gogoľova ulica.

Námietky obyvateľov

Navrhovanú výstavbu považujú obyvatelia za príliš rozsiahlu. „Som proti navrhovanej výške 34 poschodí, takéto stavby by úplne znehodnotili moje súkromie,“ hovorí jeden z obyvateľov Marián Vanek. Navrhované riešenie križovatky Gogoľova – Dargovská zasahuje do jeho nehnuteľnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Kočana si rozšírenie Gogoľovej nevyžaduje zámer talianskeho investora, ale širšie vzťahy v lokalite. „Pre investora je dôležité prepojenie s Bratskou a Kopčianskou ulicou, rozširovanie Gogoľovej bude nutné až v súvislosti s rozvojom susediaceho územia za Gogoľovou ulicou v smere na Kaukazskú. To je budúcnosť,“ hovorí Kočan.

Vanek protiargumentuje tým, že napojenie cez Kopčiansku stačiť nebude a zvýši sa aj doprava na Gogoľovej, čo zne­príjemní život obyvateľom a časom donúti mesto cestu rozšíriť. „Investor nemusí predsa riešiť všetky dopravné problémy v susediacom území. Na Gogoľovu v prvej etape výstavby – prestavby areálu – vôbec nebude napojený,“ hovorí Kočan.

Urbanistickú štúdiu Matador môžu občania pripomienkovať do 15. 9. Po vyhodnotení pripomienok ju navrhovatelia predložia mestskej časti Petržalka a mestu.

Situačná mapka

Čiernym bodom je označený areál, kde chce investor stavať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 340
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 021
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 166
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 568
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 383
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 114
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 780
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 390
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 985
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 005
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 930
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 972
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 436
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 217
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 854
  8. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 559
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu