SME
Nedeľa, 17. október, 2021 | Meniny má HedvigaKrížovkyKrížovky
URBANISTICKÁ ŠTÚDIA MATADORU MÁ ZMENIŤ PRIEMYSELNÚ ŠTVRŤ NA HOTELY, BYTY A SLUŽBY

Z periférie má byť brána do mesta

V lokalite Matadoru chce stavať taliansky investor, ktorému patria viaceré výrobné haly.

Jedna z výrobných hál na území, ktoré patrilo za socializmu k zanedbanej časti, pretože bolo v blízkosti rakúskej hranice. Končia sa tu aj ižinierske siete. V súčasnosti sa pozícia lokality mení – je kilometer vzdušnou čiarou od Hradu, v širšom kontexte dJedna z výrobných hál na území, ktoré patrilo za socializmu k zanedbanej časti, pretože bolo v blízkosti rakúskej hranice. Končia sa tu aj ižinierske siete. V súčasnosti sa pozícia lokality mení – je kilometer vzdušnou čiarou od Hradu, v širšom kontexte d (Zdroj: SME – MICHAL DAVID)

Prerokovanie urbanistickej štúdie zóny Matador s verejnosťou bolo minulý štvrtok. Riešenie vyvolalo emócie obyvateľov, ktorí v tejto zóne vlastnia nehnuteľnosti alebo s ňou susedia.

„Urbanistická štúdia je len príkladom riešenia, môže sa meniť, nejde o záväzný plán zóny,“ povedal Ivan Kočan, architekt, ktorý štúdiu vypracoval.

Lukratívna oblasť

Podnetom bol zámer talianskeho investora Alfagona Italia, ktorý vlastní vyše 12 hektárov v tejto lokalite – jej centrom sú tri veľké výrobné haly. Tie chce zbúrať a postaviť tu viac budov, najvyššie majú mať 34 poschodí. Mali by tu byť hotel, administratíva, obchody, byty a služby.

„Nejde o developera, ale o spoločnosť, ktorá podniká v oblasti gumárenského priemyslu. Je to jediný veľký výrobca v tejto lokalite, okrem susednej Hydroniky,“ povedal Kočan.

Spoločnosť chce s výrobou v území skončiť, pretože ho považuje za príliš lukratívnu oblasť na takúto funkciu. „V novom územnom pláne je síce funkcia výroby zachovaná, ale zmena funkcie by mala patriť k prvým úpravám,“ hovorí Kočan.

Dopravné prepojenia

Podľa Kočana bude práve areál Matadoru po dostavaní diaľnice medzi Rakúskom a Slovenskom vstupnou bránou do Bratislavy. Navyše susedí so železničnou stanicou a v blízkosti tohto územia povedie aj medzinárodná železničná trať Paríž – Bratislava, ktorá bude mať aj štyri zastávky v meste a väčšia časť trasy povedie od Petržalky smerom do mesta v tuneli.

„Lokalita je napojená na dve radiály – Panónsku a Dolnozemskú, takže dopravné spojenie s centrom mesta je ideálne, vzdušnou čiarou je Hrad vzdialený asi kilometer.“ Podľa architekta bolo najväčším problémom vyriešiť priame a vnútorné dopravné prepojenie. „Je to areál, z ktorého treba urobiť mesto. Chýbajú vnútorné komunikácie, tie dnes suplujú betónové cestičky medzi objektmi pôvodných výrobných hál.“

Urbanistická štúdia v prvej etape rieši hlavné napojenie areálu viaduktom ponad železnicu z Bratskej ulice. Ďalšie dva prístupy by boli z Kopčianskej ulice, tá sa má rozšíriť na tri pruhy. Podľa štúdie by sa mala v druhej etape rozšíriť aj Gogoľova ulica.

Námietky obyvateľov

Navrhovanú výstavbu považujú obyvatelia za príliš rozsiahlu. „Som proti navrhovanej výške 34 poschodí, takéto stavby by úplne znehodnotili moje súkromie,“ hovorí jeden z obyvateľov Marián Vanek. Navrhované riešenie križovatky Gogoľova – Dargovská zasahuje do jeho nehnuteľnosti.

Podľa Kočana si rozšírenie Gogoľovej nevyžaduje zámer talianskeho investora, ale širšie vzťahy v lokalite. „Pre investora je dôležité prepojenie s Bratskou a Kopčianskou ulicou, rozširovanie Gogoľovej bude nutné až v súvislosti s rozvojom susediaceho územia za Gogoľovou ulicou v smere na Kaukazskú. To je budúcnosť,“ hovorí Kočan.

Vanek protiargumentuje tým, že napojenie cez Kopčiansku stačiť nebude a zvýši sa aj doprava na Gogoľovej, čo zne­príjemní život obyvateľom a časom donúti mesto cestu rozšíriť. „Investor nemusí predsa riešiť všetky dopravné problémy v susediacom území. Na Gogoľovu v prvej etape výstavby – prestavby areálu – vôbec nebude napojený,“ hovorí Kočan.

Urbanistickú štúdiu Matador môžu občania pripomienkovať do 15. 9. Po vyhodnotení pripomienok ju navrhovatelia predložia mestskej časti Petržalka a mestu.

Situačná mapka

Čiernym bodom je označený areál, kde chce investor stavať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 19 371
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 752
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 295
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 391
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 984
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 506
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 029
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 750
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 305
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 927
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  3. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  6. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  7. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  8. Marek Gabonay: Bratislava Ružinov: chodci sú dôležitejší ako autá
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 19 350
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 575
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 056
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 201
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 273
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 4 571
  7. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 380
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 330
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu