SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
URBANISTICKÁ ŠTÚDIA MATADORU MÁ ZMENIŤ PRIEMYSELNÚ ŠTVRŤ NA HOTELY, BYTY A SLUŽBY

Z periférie má byť brána do mesta

V lokalite Matadoru chce stavať taliansky investor, ktorému patria viaceré výrobné haly.

Jedna z výrobných hál na území, ktoré patrilo za socializmu k zanedbanej časti, pretože bolo v blízkosti rakúskej hranice. Končia sa tu aj ižinierske siete. V súčasnosti sa pozícia lokality mení – je kilometer vzdušnou čiarou od Hradu, v širšom kontexte dJedna z výrobných hál na území, ktoré patrilo za socializmu k zanedbanej časti, pretože bolo v blízkosti rakúskej hranice. Končia sa tu aj ižinierske siete. V súčasnosti sa pozícia lokality mení – je kilometer vzdušnou čiarou od Hradu, v širšom kontexte d (Zdroj: SME – MICHAL DAVID)

Prerokovanie urbanistickej štúdie zóny Matador s verejnosťou bolo minulý štvrtok. Riešenie vyvolalo emócie obyvateľov, ktorí v tejto zóne vlastnia nehnuteľnosti alebo s ňou susedia.

„Urbanistická štúdia je len príkladom riešenia, môže sa meniť, nejde o záväzný plán zóny,“ povedal Ivan Kočan, architekt, ktorý štúdiu vypracoval.

Lukratívna oblasť

Podnetom bol zámer talianskeho investora Alfagona Italia, ktorý vlastní vyše 12 hektárov v tejto lokalite – jej centrom sú tri veľké výrobné haly. Tie chce zbúrať a postaviť tu viac budov, najvyššie majú mať 34 poschodí. Mali by tu byť hotel, administratíva, obchody, byty a služby.

„Nejde o developera, ale o spoločnosť, ktorá podniká v oblasti gumárenského priemyslu. Je to jediný veľký výrobca v tejto lokalite, okrem susednej Hydroniky,“ povedal Kočan.

Spoločnosť chce s výrobou v území skončiť, pretože ho považuje za príliš lukratívnu oblasť na takúto funkciu. „V novom územnom pláne je síce funkcia výroby zachovaná, ale zmena funkcie by mala patriť k prvým úpravám,“ hovorí Kočan.

Dopravné prepojenia

Podľa Kočana bude práve areál Matadoru po dostavaní diaľnice medzi Rakúskom a Slovenskom vstupnou bránou do Bratislavy. Navyše susedí so železničnou stanicou a v blízkosti tohto územia povedie aj medzinárodná železničná trať Paríž – Bratislava, ktorá bude mať aj štyri zastávky v meste a väčšia časť trasy povedie od Petržalky smerom do mesta v tuneli.

„Lokalita je napojená na dve radiály – Panónsku a Dolnozemskú, takže dopravné spojenie s centrom mesta je ideálne, vzdušnou čiarou je Hrad vzdialený asi kilometer.“ Podľa architekta bolo najväčším problémom vyriešiť priame a vnútorné dopravné prepojenie. „Je to areál, z ktorého treba urobiť mesto. Chýbajú vnútorné komunikácie, tie dnes suplujú betónové cestičky medzi objektmi pôvodných výrobných hál.“

Urbanistická štúdia v prvej etape rieši hlavné napojenie areálu viaduktom ponad železnicu z Bratskej ulice. Ďalšie dva prístupy by boli z Kopčianskej ulice, tá sa má rozšíriť na tri pruhy. Podľa štúdie by sa mala v druhej etape rozšíriť aj Gogoľova ulica.

Námietky obyvateľov

Navrhovanú výstavbu považujú obyvatelia za príliš rozsiahlu. „Som proti navrhovanej výške 34 poschodí, takéto stavby by úplne znehodnotili moje súkromie,“ hovorí jeden z obyvateľov Marián Vanek. Navrhované riešenie križovatky Gogoľova – Dargovská zasahuje do jeho nehnuteľnosti.

Podľa Kočana si rozšírenie Gogoľovej nevyžaduje zámer talianskeho investora, ale širšie vzťahy v lokalite. „Pre investora je dôležité prepojenie s Bratskou a Kopčianskou ulicou, rozširovanie Gogoľovej bude nutné až v súvislosti s rozvojom susediaceho územia za Gogoľovou ulicou v smere na Kaukazskú. To je budúcnosť,“ hovorí Kočan.

Vanek protiargumentuje tým, že napojenie cez Kopčiansku stačiť nebude a zvýši sa aj doprava na Gogoľovej, čo zne­príjemní život obyvateľom a časom donúti mesto cestu rozšíriť. „Investor nemusí predsa riešiť všetky dopravné problémy v susediacom území. Na Gogoľovu v prvej etape výstavby – prestavby areálu – vôbec nebude napojený,“ hovorí Kočan.

Urbanistickú štúdiu Matador môžu občania pripomienkovať do 15. 9. Po vyhodnotení pripomienok ju navrhovatelia predložia mestskej časti Petržalka a mestu.

Situačná mapka

Čiernym bodom je označený areál, kde chce investor stavať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 633
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 118
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 17 439
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 944
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 562
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 764
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 042
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 872
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 727
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 055
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu