Na to, aby alternatívna základná škola mohla na Slovensku fungovať, musí jej zriaďovateľ predložiť všetky potrebné doklady v súlade so zákonmi.
Hovorkyňa ministerstva školstva Viera Trpišová vysvetlila, že po obsahovej stránke sú učebné osnovy v alternatívnych školách porovnateľné s osnovami v štátnych školách. Rozdiel je v rozvrhnutí učiva do jednotlivých ročníkov.
Školy, ktoré majú schválený alternatívny program vzdelávania, ministerstvo školstva sleduje. Trpišová povedala, že každoročne vyhodnocujú výsledky, ktoré ministerstvu zasiela gestor experimentálneho overovania.
Na ich základe ministerstvo súhlasí alebo nesúhlasí s pokračovaním overovania. To sa deje prostredníctvom pozorovania, dotazníkov, testov, kvantitatívnych a kvalitatívnych analýz. Dosiahnuté výsledky napríklad didaktických testov z jednotlivých predmetov sa overujú porovnaním s inými školami.
„Štátna školská inšpekcia plní kontrolu štátu nad úrovňou pedagogického riadenia, nad úrovňou výchovy a vzdelávania a materiálno-technických podmienok aj v školách, v ktorých prebieha overovanie,“ objasnila Trpišová.
Alternatívna pedagogika sa na Slovensku objavovala už na začiatku 20. storočia. Po roku 1989 sa snahy o vznik alternatívnych škôl obnovili.
„Bol to určitý spôsob reakcie na uniformovaný spôsob vzdelávania. Ten kladie dôraz na množstvo poznatkov, ktoré si žiak osvojuje, pričom sa neprihliada na aktívnu účasť žiaka pri získavaní vedomostí. Podľa výskumov renomovaných pedagógov schopnosti detí riešiť problémové úlohy a ich tvorivé myslenie sú vyššie v alternatívnych školách než v nealternatívnych.“
Autor: dagu