Obyvatelia z okolia autobusovej stanice Mlynské nivy mohli v stredu večer posúdiť, do akej miery investor akceptoval ich pripomienky k projektu Twin City.
Po prezretí nových vizualizácií sa diskutujúci vracali k problémom z predchádzajúcich dvoch verejných prerokovaní. Týkali sa hlavne parkovania a zahusťovania dopravy. Z Páričkovej žiadali vylúčiť aj trolejbusovú dopravu.
Zapracované zmeny
Architekt Marek Adamczak predstavil úpravy v urbanistickej štúdii. Hovoril o znížení objemu zástavby o 20 percent a zvýšení množstva zelene. V predchádzajúcom návrhu bola najmä na strechách a v interiéroch. Teraz pridali parčíky a verejné priestranstvá.
Zmeny v doprave rieši už tretia dopravná štúdia. Zahŕňa úpravy viacerých križovatiek v okolí výstavby. Páričkovu ulicu zmenili na pešiu zónu so stromoradím a umelým potokom. Premávať by po nej mali len trolejbusy, ktoré tam majú mať aj konečnú. Na ulici naplánovali cyklotrasu.
Vjazdy do garáží, ktoré mali byť oproti domom na Páričkovej, z ulice úplne vylúčili a garáže posunuli ďalej od obytných domov. Pre obyvateľov 500 bytov v nich ponúkli tisíc miest zdarma.
Pavel Vlček za investora HB Reavis Group povedal, že systém, akým tieto miesta vyhradia, ešte nie je domyslený. „Pravdepodobne by to mohli byť kartičky, ktoré by prideľoval miestny úrad.“
Z kruhového objazdu má byť zastavený aj výjazd na Budovateľskú. Podľa dvoch variantov by investor ešte mal prispieť na obnovu športového areálu v ZŠ Kulíškova alebo na zlepšenie podmienok na Budovateľskej, kde navrhli rozšíriť parkovacie plochy.
Parkovanie je už problém
„Nechceme viac parkovacích miest, ale aby nám na chodníkoch a trávnikoch neparkovali zamestanci okolitých firiem a ich návštevníci,“ reagovali obyvatelia. Na neúnosné množstvo parkujúcich áut v celej lokalite 500 bytov poukazovali takmer všetci diskutujúci.
Tvrdili, že na Budovateľskej sa parkovanie zhoršilo po otvorení budov CBC, kde investorom bol tiež HB Reavis. Chodci sa prechádzajúcim autám už na väčšine miest nemajú kam vyhnúť.
„Máme tu hlavne značky z iných miest, pýtali sme sa tých ľudí, prečo neparkujú v podzemných garážach, a povedali, že by za to museli platiť. Ako chcete zabezpečiť, že pri Twin City sa to nezopakuje?“
Nejednotný bol názor obyvateľov, na čo by mal investor prispieť – na športový areál alebo zeleň vo vnútroblokoch 500 bytov. Nesúhlasili ani s trolejbusovou dopravou cez Páričkovu. „Je to pešia zóna alebo trolejbusová?“ Požadovali, aby celá ulica bola len pre peších.
Hovorca HB Reavis Group Miro Sedlák povedal, že napojenie stanice na MHD požaduje magistrát. Eva Chudinová za mesto potvrdila, že v rámci konzultácií magistrát trvá na tom, aby bola zastúpená obsluha územia mestskou hromadnou dopravou.
O presnom trasovaní sa ešte len bude rokovať. Podľa magistrátu však ekologická doprava ako trolejbusy či električky do pešej zóny patrí. „Podobne je to aj na Obchodnej,“ dodala Chudinová.
Na záver stretnutia vystúpil ešte ružinovský miestny poslanec Valentín Mikuš. Povedal, že 25. septembra budú poslanci v Ružinove rozhodovať o štúdii. Investora by v rámci toho mohli dostať do vynútenej investície. „Potom si musí rozmyslieť, či do toho ide alebo nie.“
Mikuš prisľúbil, že súčasťou záväznej invesície bude zmena celej Páričkovej na pešiu zónu, obnova vnútroblokovej zelene, výmena okien na Páričkovej za plastové aj obnova areálu na Kulíškovej.
Sedlák na to reagoval tým, že počkajú na vývoj v miestnom zastupiteľstve. Ďalej by mala štúdia ísť na mestské zastupiteľstvo.
Občania ešte stále majú možnosť štúdiu pripomienkovať na novovytvorenej e-mailovej adrese, ktorá bude umiestnená na internetovej stránke Ružinova aj spoločnosti HB Reavis.