SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Historický sklad sa musí zachovať

Historická budova skladu číslo 2, ktorej pre prestavbu Predstaničného námestia hrozilo zbúranie, má podľa Starého Mesta zostaťna svojom mieste.Múzeum dopravy sa teší, investor prerába projekt.

Dnes je priestor Predstaničného námestia pre cestujúcich odpudzujúci, schádzajú sa tu bezdomovci a žobráci. Areál je znečistený a zaned­baný, ako vstup do hlavného mesta je príliš malý.Dnes je priestor Predstaničného námestia pre cestujúcich odpudzujúci, schádzajú sa tu bezdomovci a žobráci. Areál je znečistený a zaned­baný, ako vstup do hlavného mesta je príliš malý. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Železničný sklad je poslednou prekážkou a dôvodom, prečo sa ešte nestavia – odznelo na marcovom verejnom zhromaždení k prestavbe Predstaničného námestia.

Investor IPR Slovakia čakal už len na územné rozhodnutie, vydaniu bránila nevyriešená otázka čo s pamiatkou. Historickú budovu z roku 1848 totiž do projektu nezakreslili, na jej mieste mal stáť vjazd do podzemia nového areálu.

Hovorkyňa Starého Mesta Alena Kopřivová povedala, že sklad tu má podľa nového územného plánu a informácií samosprávy zostať. „Je tu zakreslený,“ hovorí Kopřivová.

Magistrát má iný názor: „Územný plán nejde až do takýchto podrobností,“ povedala Eva Chudinová.

Investor už prerába zámer

„Plány sa prispôsobia novému územnému plánu. Projekt bude mierne korigovaný a už sa na tom aj pracuje,“ hovorí Igor Ballo, konateľ spoločnosti IPR Slovakia, o informácii, že sklad tu má zostať.

Riaditeľ Múzea dopravy Jiří Kubáček je spokojný: „Keď je to raz národná kultúrna pamiatka a je zapísaná v zozname pamiatok, nemalo by sa s ňou manipulovať.“

Železničný sklad číslo 2 je súčasťou komplexu 1. parnej železnice v Bratislave, dnes v ňom sídlia expozície múzea.

Stavba je typickým predstaviteľom železničnej priemyselnej architektúry z prelomu 19. a 20. storočia. Podľa riaditeľa sa múzeum môže vďaka nej zaradiť medzi naj­krajšie svojho dru­­hu v Európe.

Diskusie okolo skladu

Projekt revitalizácie námestia vyvolal viaceré diskusie, napríklad o riešení dopravy, veľkom výrube súvisiacom s výstavbou či celkovom architektonickom riešení. Ďalším bol práve pamiatkarský problém.

Investor totiž žiadal aj vyňatie budovy skladu z fondu pamiatok, od štátnych pamiatkarov však dostal záporné stanovisko.


Proti búraniu skladu sa postavili železnice, ktoré priestory múzeu prenajímajú za korunu, aj primátor. O zachovaní, respektíve zbúraní skladu búrlivo diskutovala aj verejnosť, napríklad na verejnom zhromaždení na pôde Starého Mesta v marci.

Poslanec Štefan Holčík sa vtedy vyjadril, že budova nemá veľkú hodnotu a netreba uprednostňovať záujem malej skupiny ľudí pred tými, ktorí pricestujú do Bratislavy a vidia, v akom stave je celý areál patriaci k stanici.

Starosta Starého Mesta Andrej Petrek sa naopak vyjadril, že by bol rád, keby pamiatka zostala stáť alebo by sa aspoň urobila jej kópia na inom mieste.

Projekt rieši 100 objektov

Plánovaná výstavba na veľkej ploche má Predstaničné námestie rozčleniť na niekoľko desiatok celkov. Stavebné povolenie teda bude musieť získať približne sto objektov. Samotná výstavba by podľa investora mala trvať asi 30 mesiacov.

Priestor je v návrhu ohraničený Šancovou, budovou prvej stanice parnej železnice, železničným násypom zo strany Pražskej, budovou hlavnej stanice a Žabotovou ulicou.

Po prestavbe tu má byť obchodné centrum s priestormi na kultúrno-spoločenské akcie, dve administratívne centrá, hotel a nová staničná hala. Súčasnú predstavbu – halu – odstránia, čím sa zviditeľní historická budova stanice z roku 1848.

Vizualizácia Predstaničného priestoru podľa investora IPR Slovakia. FOTO VIZUALIZÁCIA – IPR SLOVAKIA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 10 686
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 8 628
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 503
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 827
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 531
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 356
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 264
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 741
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 245 250
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 507
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 971
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 742
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 922
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 629
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 354
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 232
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu