SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Nový most starne, má tridsaťpäť rokov

Nový most je jednouz najkontroverznejších stavieb minulého storočia. Kým stavbári sa nadchýnajú technickým riešením, milovníci starej Bratislavy ľutujú židovské geto, ktoré muselo stavbe ustúpiť.

Nový most je jedným zo symbolov Bratislavy. V čase svojho vzniku bol konštrukčným unikátom. V roku 2001 získal absolútne prvenstvo v ankete Stavba storočia.Nový most je jedným zo symbolov Bratislavy. V čase svojho vzniku bol konštrukčným unikátom. V roku 2001 získal absolútne prvenstvo v ankete Stavba storočia. (Zdroj: SITA)

V nedeľu uplynulo 35 rokov od spojazdnenia Nového mosta. Stavbu, ktorá bola na tie časy technickým zázrakom, ot­­vo­rili po záťažových skúškach 26. augusta 1972 s názvom Most SNP.

Už v tom čase bol kontroverznou stavbou. Dodnes je to symbol socialistického zásahu do starej Bratislavy, hoci tvorcovia oponujú, že jeho poloha bola premyslená a zakotvená v územnom pláne.

Niektorí pamätníci, ale aj ľudia, ktorí skutočnú starú Bratislavu nezažili, mostu vyčítajú, že preň zmizla časť židovského geta.

Technický unikát

Dielo skupiny architektov pod vedením profesora Jozefa Lacka bolo v čase vzniku vo svojej kategórii svetovým unikátom. Stavba má dobrú povesť medzi odborníkmi i technickou verejnosťou. V roku 2001 ho na banskobystrickom stavebnom veľtrhu vybrali ako Stavbu storočia spomedzi 36 stavieb.

Ide o jednopylónový zavesený most. Znamená to, že celá vyše sedemtonová oceľová konštrukcia visí na lanách, ktoré napína šikmý pylón, naklonený smerom do Petržalky. Nepotrebuje teda žiadne podporné stĺpy, ušetril sa materiál, konštrukcia je v porovnaní s inými mostmi na Dunaji ľahšia. Zvláštnosťou je aj to, že pylón je umiestnený mimo rieky.

Dĺžka mosta je 430 metrov, pylón je vysoký 85 metrov. Hlavná dĺžka medzi piliermi je 303 metrov. To je údaj, podľa ktorého sa zostavuje rebríček najväčších zavesených mostov sveta. V súčasnosti patrí Nový most ešte stále do prvej stovky. Celková výška od základov po vrchol je 95 metrov, priemer kopuly je 32 metrov.

Geto a súčasnosť

Tvorcovia tvrdia, že význam stavby bol aj v tom, že oddelila Staré Mesto od Hradu. Tým sa symbolicky obnovila priekopa, ktorá v stredoveku oddeľovala Hrad a mesto.

V polovici 60. rokov mala Bratislava 270-tisíc obyvateľov a jediný most. Rozrastala sa Petržalka, nové premostenie bolo nutnosťou. Na miestach, kde dnes most prechádza do Staromestskej ulice, však stáli ulice židovského geta, Rybné námestie, neologická synagóga. Odborníci tvrdia, že zbúrané stavby v skutočnosti nemali väčšiu architektonickú hodnotu. Jeden z tvorcov mosta Ladislav Kušnír sa pre časopis 3/4 vyjadril, že dôkazom citlivej kompozície je aj to, že pylón je na petržalskej strane.

Most dnes spravuje mesto. V poslednom čase sa o ňom hovorilo v súvislosti s odstraňovaním graffiti na bočných lávkach. Stal sa aj dejiskom výstavy fotografií o Petržalčanoch.

Hovorilo sa aj o tom, že by sa mala stavebne preklenúť Staromestská ulica tak, aby sa spojili mestské hradby so Židovskou ulicou. Kontroverzný návrh mestskí poslanci vlani odmietli.

Zaujímavosti o moste

Most patrí konštrukčne medzi zavesené mosty – visí na lanách, ktoré sú uchytené na jedinom pylóne, naklonenom smerom do Petržalky.

Zaraďuje sa ešte aj dnes medzi stovku najväčších zavesených mostov na svete, medzi jednopylónovými mu patria popredné priečky.

Na výstavbu mosta vrátane pylóna sa použilo takmer 8000 ton ocele.

Reštaurácia na ňom je 85 metrov nad zemou, vyhliadková plošina o desať metrov vyššie.

Desaťmiestny výťah do vyhliadkovej veže ide rýchlosťou tri metre za sekundu.

Do veže vedie 430 schodov.

Z veže je výhľad na 100-kilometrovú vzdialenosť.

V kupole je 60 okien.

V moste sú vodovodné potrubia, ktoré zásobujú Petržalku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 14 394
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 327
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 247
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 947
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 944
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 414
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 860
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 330
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 009
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 059
  4. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 040
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 3 904
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 774
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 758
  8. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 600
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu