SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky
ELEKTRIČKOVÝ TUNEL POTREBUJE REKONŠTRUKCIU, JE V ZLOM TECHNICKOM STAVE

Tunel pod Hradom dosluhuje

Tento rok by mala byť hotová štúdia o obnove električkového tunela. Uvažuje sa o kompletnej rekonštrukcii, nie iba o najnutnejších opravách.

Tunel pod hradnou skalou vybudovali počas druhej svetovej vojny, použili naň materiál nižšej kvality. Podľa vedenia dopravného podniku je čoraz ťažšie udržať ho v prevádzke.Tunel pod hradnou skalou vybudovali počas druhej svetovej vojny, použili naň materiál nižšej kvality. Podľa vedenia dopravného podniku je čoraz ťažšie udržať ho v prevádzke. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Mesto si objednalo štúdiu rekonštrukcie električkového tunela pod Hradom.

„Nie je v dobrom stave,“ povedal o tuneli Branislav Zahradník, predseda predstavenstva dopravného podniku. Rekonštrukcia je podľa neho každým rokom akútnejšia a je stále ťažšie udržať tunel v prevádzke. Presakuje sem voda, osvetlenie sa používa len v krízových situáciách, chýbajú kamery.

250 miliónov

Štúdia by mala byť tento rok hotová a mala by tiež určiť, koľko peňazí na obnovu bude treba. Či sa práce začnú už čoskoro, záleží aj od mesta, a hlavne od toho, kedy prostriedky vyčlení.

Zahradník hovorí, že zatiaľ sa kalkuluje so sumou 250 miliónov, ak by sa však rekonštruovala trať aj okolie, suma by bola vyššia.

Mesto má záujem o obnovu tunela, povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová. „Len zatiaľ nemožno povedať, kedy k nej dôjde.“ Tohtoročný rozpočet s renováciou neráta. Či sa položka dostane do rozpočtu budúci rok, ťažko povedať.

Potrubie uložiado zeme

Rekonštrukcia tunela by nemusela byť len dopravná záležitosť. Nachádza sa tu totiž aj výtlačné potrubie pre Staré Mesto a vedie rovno popri električkových koľajach. Rúru by mali zakopať pod povrch.

Vodárenská spoločnosť chce o takejto možnosti rokovať.

„Potrubie je dobre izolované, teraz žiadne riziko nehrozí, ale z bezpečnostného hľadiska a pre dlhšiu životnosť je dobré, aby sa uložilo do zeme,“ hovorí Jana Štulajterová z Bratislavskej vodárenskej spoločnosti.

Ukladanie do zeme by sa mohlo dať spraviť aj bez odstávky, vodárenská vie rozvody zabezpečiť cez iné potrubia.

Pribudnúť by mohli i kamery

Tunel nekontrolujú kamery. To, či sa tadiaľ neprechádzajú ľudia, nemonitoruje ani polícia, ani dispečing. To by tiež chcel dopravný podnik zmeniť. Opravovať by sa malo aj osvetlenie.

Problémom môže byť počas rekonštrukcie náhradná trasa električiek, všetky spoje by šli po nábreží.

„Celé západné mesto by malo nižšiu obslužnosť. Tunel potrebujeme,“ opakuje Zahradník. Dodáva však, že podnik vie zabezpečiť rýchlu rekonštrukciu, ak by všetko šlo, ako má. Trvala by napriek tomu mesiace, najviac však šesť.

Fakty o tuneli

Tunel je vlastne bývalý protilietadlový kryt v hradnej skale.

Vybudovaný bol počas 2. svetovej vojny a dokončený v roku 1949. Na stavbu sa použil vojnový materiál nižšej kvality.

Po otvorení spájal stred mesta s jeho západnou časťou - Karlovou Vsou a Devínom.

Celková dĺžka tunela je 792 metrov.

V auguste 1983 tam uviedli do prevádzky električkovú dopravu.

V uplynulých rokoch tam robili geologický prieskum a práce na odvodnenie tunelovej rúry.

Pred piatimi rokmi dal dopravný podnik za päť miliónov korún opraviť uchytenie káblov, ktoré už boli v havarijnom stave. Oprava osvetlenia v tuneli stála pol milió­na korún. (japa, dot)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  2. Spánok – základ pevných vzťahov
  3. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  4. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  7. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  8. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  9. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  2. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  3. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  4. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  6. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  7. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  10. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 664
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 032
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 099
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 597
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 657
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 960
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 942
  8. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 3 608
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 583
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 553
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 16 136
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 388
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 844
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 692
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 510
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 813
  7. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 3 588
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 416
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu