SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Tunel pod Hradom dosluhuje

Tento rok by mala byť hotová štúdia o obnove električkového tunela. Uvažuje sa o kompletnej rekonštrukcii, nie iba o najnutnejších opravách.

Tunel pod hradnou skalou vybudovali počas druhej svetovej vojny, použili naň materiál nižšej kvality. Podľa vedenia dopravného podniku je čoraz ťažšie udržať ho v prevádzke.Tunel pod hradnou skalou vybudovali počas druhej svetovej vojny, použili naň materiál nižšej kvality. Podľa vedenia dopravného podniku je čoraz ťažšie udržať ho v prevádzke. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Mesto si objednalo štúdiu rekonštrukcie električkového tunela pod Hradom.

„Nie je v dobrom stave,“ povedal o tuneli Branislav Zahradník, predseda predstavenstva dopravného podniku. Rekonštrukcia je podľa neho každým rokom akútnejšia a je stále ťažšie udržať tunel v prevádzke. Presakuje sem voda, osvetlenie sa používa len v krízových situáciách, chýbajú kamery.

250 miliónov

Štúdia by mala byť tento rok hotová a mala by tiež určiť, koľko peňazí na obnovu bude treba. Či sa práce začnú už čoskoro, záleží aj od mesta, a hlavne od toho, kedy prostriedky vyčlení.

Zahradník hovorí, že zatiaľ sa kalkuluje so sumou 250 miliónov, ak by sa však rekonštruovala trať aj okolie, suma by bola vyššia.

Mesto má záujem o obnovu tunela, povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová. „Len zatiaľ nemožno povedať, kedy k nej dôjde.“ Tohtoročný rozpočet s renováciou neráta. Či sa položka dostane do rozpočtu budúci rok, ťažko povedať.

Potrubie uložiado zeme

Rekonštrukcia tunela by nemusela byť len dopravná záležitosť. Nachádza sa tu totiž aj výtlačné potrubie pre Staré Mesto a vedie rovno popri električkových koľajach. Rúru by mali zakopať pod povrch.

Vodárenská spoločnosť chce o takejto možnosti rokovať.

„Potrubie je dobre izolované, teraz žiadne riziko nehrozí, ale z bezpečnostného hľadiska a pre dlhšiu životnosť je dobré, aby sa uložilo do zeme,“ hovorí Jana Štulajterová z Bratislavskej vodárenskej spoločnosti.

Ukladanie do zeme by sa mohlo dať spraviť aj bez odstávky, vodárenská vie rozvody zabezpečiť cez iné potrubia.

Pribudnúť by mohli i kamery

Tunel nekontrolujú kamery. To, či sa tadiaľ neprechádzajú ľudia, nemonitoruje ani polícia, ani dispečing. To by tiež chcel dopravný podnik zmeniť. Opravovať by sa malo aj osvetlenie.

Problémom môže byť počas rekonštrukcie náhradná trasa električiek, všetky spoje by šli po nábreží.

„Celé západné mesto by malo nižšiu obslužnosť. Tunel potrebujeme,“ opakuje Zahradník. Dodáva však, že podnik vie zabezpečiť rýchlu rekonštrukciu, ak by všetko šlo, ako má. Trvala by napriek tomu mesiace, najviac však šesť.

Fakty o tuneli

Tunel je vlastne bývalý protilietadlový kryt v hradnej skale.

Vybudovaný bol počas 2. svetovej vojny a dokončený v roku 1949. Na stavbu sa použil vojnový materiál nižšej kvality.

Po otvorení spájal stred mesta s jeho západnou časťou - Karlovou Vsou a Devínom.

Celková dĺžka tunela je 792 metrov.

V auguste 1983 tam uviedli do prevádzky električkovú dopravu.

V uplynulých rokoch tam robili geologický prieskum a práce na odvodnenie tunelovej rúry.

Pred piatimi rokmi dal dopravný podnik za päť miliónov korún opraviť uchytenie káblov, ktoré už boli v havarijnom stave. Oprava osvetlenia v tuneli stála pol milió­na korún. (japa, dot)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 897
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 046
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 968
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 247
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 626
  6. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 2 218
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 093
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 027
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 427
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 512
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 429
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 838
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 718
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 509
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 394
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 244
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu