ala, že incident sa stále vyšetruje ako trestný čin všeobecného ohrozenia.
Inšpekcia životného prostredia, ktorá zisťovala mieru znečistenia okolia diaľnice, spresnila, že sa vylialo do 4000 litrov monoetylénglykolu. Je to horľavina, ktorá môže vážne poškodiť zdravie človeka a používa sa ako základná látka pri výrobe nemrznúcich zmesí do áut. Zároveň má však dobré biodegradačné vlastnosti, to znamená, že sa ľahko vo vode či pôde odbúra.
Deinsa Žabková z odboru ochrany vôd povedala, že ani inšpekcia ešte prešetrovanie nehody neuzavrela. „Išlo o zahraničný kamión, preto sa proces zdržiava. Navyše, práve preto ani nemôžeme požiadať o sanáciu terénu v okolí nehody, hoci podzemné vody sú majetkom štátu,“ povedala Žabková. Podľa nej o vyčistenie terénu môže požiadať Národná diaľničná spoločnosť, a to na náklady českého dopravcu. Nakoniec však možno nebude čistenie potrebné, lebo podľa Žabkovej v okolí nie sú žiadne významné vodné zdroje.
Inšpekcia už v minulosti informovala, že sú problémy so znečisťovateľmi životného prostredia z cudziny, ktorí cez naše územie len prechádzajú. Sú to napríklad lode na Dunaji, ktoré vypustia odpad do vody tesne predtým, ako opustia naše územie. Tie sú podľa našich zákonov ťažko postihnuteľné, ak nezakotvia.
Autor: lin