SME

Stĺpiky autá nezastavili

Okolie Slovenskej technickej univerzity je známe ako jedno z miest, kde sú problémy s parkovaním.Magistrát dal na jar osadiť stĺpiky, podľa odborníkov je riešenie nevhodné.

Zle rozmiestnené stĺpiky pri fakulte architektúry na Námestí slobody, ktoré sem dal nedávno osadiť magistrát, nebránia parkovaniu na chodníku.Zle rozmiestnené stĺpiky pri fakulte architektúry na Námestí slobody, ktoré sem dal nedávno osadiť magistrát, nebránia parkovaniu na chodníku. (Zdroj: BOHUMIL KOVÁČ)

Na Námestí slobody sa donedávna parkovalo na tráve i na chodníkoch. Na jar tu dal magistrát urobiť nové parkovacie miesta a inde dal osadiť čierne historizujúce stĺpiky, ktoré majú brániť autám parkovať na chodníku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tie sa sem však nielen nehodia, ale sú aj zle rozmiestnené, takže situáciu s parkovaním neriešia, hovorí známy architekt Bohumil Kováč.

Ako cieľ stavby v apríli až máji magistrát ohlásil riešenie režimu parkovania. V okolí Slovenskej technickej univerzity totiž len veľmi ťažko možno zaparkovať, ale na druhej strane sa tu chodci často nemohli pohybovať. Mesto sem investovalo dva milióny korún.

SkryťVypnúť reklamu

Kováč kritizuje postup, pri ktorom sa urobili nové parkovacie miesta tam, kde sa kedysi stálo načierno, teda na bývalej tráve. „Tu neplatí to známe urbanistické, že ak chceš správne navrhnúť chodník, pozoruj trasy, kadiaľ chodia ľudia. Nové riešenie vyslalo signál, že kde nie sú stĺpiky, tam sa parkuje na chodníku a na zeleni.“

Šikmé parkovacie boxy podľa Kováča nielenže spôsobujú bezpečnostné problémy pri výjazde cúvaním na frekventovanú ulicu, ale sú nesystémovo usporiadané medzi stromy a staré svietidlá. Sú riešené tak, že pri vystúpení musí človek šliapnuť do blata a buriny. „Typologická šírka parkovacích miest počíta s ich radením a nie sólo parkovacími miestami, kde normová šírka krajného státia stačí len pre auto, ale nie pre pohyb okolo neho,“ hovorí Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Celá problematika zelene je podľa Kováča dôkazom, že projekt šetril na spolupráci so zá­hradným architektom. Zaobchádzanie robotníkov s koreňmi stromov kritizovali v čase stavby aj ochranári. Podľa nich korene zostali obnažené na pražiacom slnku, čo mohlo stromom spôsobiť škody, ktoré sa prejavia neskôr. Okrem toho na úseku ostali zničené obrubníky a pôvodné stĺpiky z iného materiálu.

„Verejným obstarávaním sa hľadá dodávka najlacnejšieho projektu, a nie kvalita. Teda chýba taká forma hľadania riešenia, do ktorého by mohla a mala prehovoriť aj verejnosť. Ide predsa o verejné priestory a verejné financie,“ dodal Kováč.

Mesto má iný názor. „Pred úpravou sa parkovalo na zeleni a vo dvoch radoch. Situácia sa zlepšila, parkovanie má systém a poriadok,“ povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová. Uznala však, že stĺpiky nedostatočne bránia vjazdu áut. Sem chce mesto dať odomykateľný stĺpik, aby sa sem dostali len autá, ktoré tu majú čo robiť, napríklad zásobujú blízke bufety.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  2. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  3. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  4. Ľuboš Fellner otvorene
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  2. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  3. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  4. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  5. Ľuboš Fellner otvorene
  6. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  7. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  8. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 25 485
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 24 779
  3. Ľuboš Fellner otvorene 7 746
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 241
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 898
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 309
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 281
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky 3 097
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 91 508
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 67 012
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 17 611
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 295
  5. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 612
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 433
  7. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 6 289
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 247
  1. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  2. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  4. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  5. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  6. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  7. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  8. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
SkryťZatvoriť reklamu