Na Námestí slobody sa donedávna parkovalo na tráve i na chodníkoch. Na jar tu dal magistrát urobiť nové parkovacie miesta a inde dal osadiť čierne historizujúce stĺpiky, ktoré majú brániť autám parkovať na chodníku.
Tie sa sem však nielen nehodia, ale sú aj zle rozmiestnené, takže situáciu s parkovaním neriešia, hovorí známy architekt Bohumil Kováč.
Ako cieľ stavby v apríli až máji magistrát ohlásil riešenie režimu parkovania. V okolí Slovenskej technickej univerzity totiž len veľmi ťažko možno zaparkovať, ale na druhej strane sa tu chodci často nemohli pohybovať. Mesto sem investovalo dva milióny korún.
Kováč kritizuje postup, pri ktorom sa urobili nové parkovacie miesta tam, kde sa kedysi stálo načierno, teda na bývalej tráve. „Tu neplatí to známe urbanistické, že ak chceš správne navrhnúť chodník, pozoruj trasy, kadiaľ chodia ľudia. Nové riešenie vyslalo signál, že kde nie sú stĺpiky, tam sa parkuje na chodníku a na zeleni.“
Šikmé parkovacie boxy podľa Kováča nielenže spôsobujú bezpečnostné problémy pri výjazde cúvaním na frekventovanú ulicu, ale sú nesystémovo usporiadané medzi stromy a staré svietidlá. Sú riešené tak, že pri vystúpení musí človek šliapnuť do blata a buriny. „Typologická šírka parkovacích miest počíta s ich radením a nie sólo parkovacími miestami, kde normová šírka krajného státia stačí len pre auto, ale nie pre pohyb okolo neho,“ hovorí Kováč.
Celá problematika zelene je podľa Kováča dôkazom, že projekt šetril na spolupráci so záhradným architektom. Zaobchádzanie robotníkov s koreňmi stromov kritizovali v čase stavby aj ochranári. Podľa nich korene zostali obnažené na pražiacom slnku, čo mohlo stromom spôsobiť škody, ktoré sa prejavia neskôr. Okrem toho na úseku ostali zničené obrubníky a pôvodné stĺpiky z iného materiálu.
„Verejným obstarávaním sa hľadá dodávka najlacnejšieho projektu, a nie kvalita. Teda chýba taká forma hľadania riešenia, do ktorého by mohla a mala prehovoriť aj verejnosť. Ide predsa o verejné priestory a verejné financie,“ dodal Kováč.
Mesto má iný názor. „Pred úpravou sa parkovalo na zeleni a vo dvoch radoch. Situácia sa zlepšila, parkovanie má systém a poriadok,“ povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová. Uznala však, že stĺpiky nedostatočne bránia vjazdu áut. Sem chce mesto dať odomykateľný stĺpik, aby sa sem dostali len autá, ktoré tu majú čo robiť, napríklad zásobujú blízke bufety.