SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky
PAMIATKARI SPOLU S MAGISTRÁTOM URČILI KRITÉRIÁ PRE LETNÉ TERASY UŽ AJ V KOŠICIACH

Terasy: jednota, nie uniformita

V Košiciach sa chystá mesto zasahovať do vzhľadu letných terás. Bratislavskí kaviarnici sú v tomto smere kontrolovaní už sedem rokov. Ďalšie zmeny asi nastanú budúci rok.

Bratislava k opatreniam súvisiacim so vzhľadom terás pristúpila pred siedmimi rokmi. Mali chrániť estetický vzhľad centra mesta.Bratislava k opatreniam súvisiacim so vzhľadom terás pristúpila pred siedmimi rokmi. Mali chrániť estetický vzhľad centra mesta. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Košických kaviarnikov čaká budúci rok ťažšia sezóna. Vzhľad ich letných terás prejde zmenou, budú musieť mať jednotný vzhľad. Dohodli sa na tom krajskí pamiatkari a hlavný architekt. Magistrát hovorí, že cieľom je odstrániť z historického centra „rušivé šiatre“.

Kaviarnici krútia hlavami. „Na západe vidno všetko možné, aj reklamný mobiliár,“ hovorí.

Rozália Matusáková z reštaurácie Korzo na Hlavnej ulici: „Minulý rok zrušili vysoké chladničky, lebo nevidno fasády domov, tak všetci kúpili nízke. Teraz budeme zase všetko nakupovať nové?“

Kaviarnik, ktorý si neželá byť menovaný hovorí, že zmeny sú postavené na hlavu. „Je to hlúposť, neviem, komu to prekáža.“

Obdobie nevkusu

Bratislavské Staré Mesto k podobne veľkým zmenám pristúpilo pred siedmimi rokmi.

„V meste vtedy vrcholilo obdobie nevkusu, na mnohých miestach boli biele plastové stoly a stoličky,“ hovorí Milan Vajda, hovorca magistrátu.

V roku 2000 bol hovorcom Andreja Ďurkovského, vtedajšieho starostu Starého Mesta a dnešného primátora. „Prijali sme zásady, ako má mobiliár vyzerať, počas jednej sezóny potom umelohmotný nábytok vymizol.“ Zmenili sa aj farby slnečníkov, Vajda hovorí, že nariadeniu sa potom mnohé tabakové koncerny a výrobcovia nápojov prispôsobili a začali ich vyrábať v jemných krémových odtieňoch.

Estetika a lacnosť

„Veľa sa vtedy diskutovalo, či je správne určovať takú subjektívnu vec, ako je estetika, ale chceli sme kaviarnikov usmerniť. Išlo o to, aby letné posedenie historické pamiatky nedevalvovalo slabým vkusom a lacnosťou,“ tvrdí Vajda.

Zo začiatku sa stretal aj s negatívnymi reakciami zo strany prevádzkovateľov, znamenalo to pre nich totiž vyššie náklady na nový mobiliár, pretože viacerí ho dostávali zadarmo od dodávateľov nápojov.

Nakoniec si aj majitelia zariadení uvedomili, že rozhoduje aj vizuálna stránka zariadenia, mnohí návštevníci si podľa nej vyberajú, kam si sadnú.

„V žiadnom prípade však nešlo o unifikáciu, ale o to, aby z centra vytlačili lacné materiály,“ hovorí dnes. Odlišnosť je podľa neho dôležitá.

Budú ďalšie zmeny

Momentálne v centre Bratislavy už dva roky platia opatrenia pamiatkarov, ktoré hovoria o tom, aké môžu byť terasy v centre.

„Nesmú zasahovať trvalo do pamiatkovej podstaty objektu,“ hovorí riaditeľ Krajského pamiatkového úradu. Ostatné je podľa neho na samospráve.

Podľa Aleny Kopřivovej, hovorkyne Starého Mesta, v komisii, ktorá terasy povoľuje, sedí aj pamiatkar. „On dozerá na to, aby markízy nezakrývali priezory na fasády historických budov, ide na tvár miesta a každú terasu posudzuje jednotlivo.“ Kaviarnici nesmú mať vonku chladničku ani výčap, pútač podlieha tiež povoleniu.

Aj tu sa však pripravuje od budúcej sezóny novinka. „Podesty by mali byť jednotné, aby sa nestávalo to, čo je dnes bežné napríklad na Michalskej, že jedno pódium má pol metra, iné 30 centimetrov. Nevyzerá to dobre a vznikajú pre to spory medzi samosprávou a kaviarnikmi.“

Zrejme to bude tak, že Staré Mesto zadá výrobu podest jednému výrobcovi a potom ich bude kaviarnikom v meste prenajímať.

V Košiciach

Nápisy by mali avizovať názov prevádzky, nie nápojov.

Zjednotená by mala byť aj farebnosť slnečníkov. Vylúčená je červená farba, uprednostnia sa prírodné, zemité odtiene.

Mobiliár by nemal presahovať výšku stola a stoličiek. Z ulíc zmiznú chladničky, výčapné pulty či celoplošné bočné zábrany.

Na viditeľných miestach by mala byť informácia o WC.

Letné sednie by nemalo presiahnuť 10 metrov. Medzi terasami budú dvojmetrové medzery pre prechádzanie chodcov.

Zmiznú drevené provizórne pódia. Stoly a stoličky by mali byť voľne položené na dlažbe, čo najbližšie k stene.

(tasr)
Košickí kaviarnici museli pred rokom meniť vysoké chladničky za nízke. Čakajú ich ďalšie zmeny.
FOTO PRE SME – VERONIKA JANUŠKOVÁ
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 648
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 548
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 10 158
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 913
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 549
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 734
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 479
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 456
  9. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 391
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 330
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu