SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Z aleje ostalo pár topoľov

Na ceste medzi Grinavou a Slovenským Grobom ostalo z pôvodnej topoľovej aleje len niekoľko stromov. Dôvodom výrubu desiatok ďalších bol podľa kraja ich havarijný stav.

Z topoľov, čo lemovali cestu medzi Grinavou a Slovenským Grobom, ostalo len niekoľko. Desiatky z nich dala vyrúbať správa ciest, lebo konáre z nich padali na cestu.Z topoľov, čo lemovali cestu medzi Grinavou a Slovenským Grobom, ostalo len niekoľko. Desiatky z nich dala vyrúbať správa ciest, lebo konáre z nich padali na cestu. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

Medzi Grinavou – časťou Pezinka, a Slovenským Grobom donedávna cestu lemovala hustá topoľová aleja. Teraz z nej ostalo len zopár stromov, niekoľko desiatok pňov medzi nimi pripomína vylámané zuby.

Po posledných veterných smrštiach topole dali vyrúbať Regionálne cesty Bratislava, ktoré spravujú komunikácie pre Bratislavský samosprávny kraj.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Katarína Krapková z BSK povedala, že ešte pred víchricami evidovali, že stromy sú staré a choré a treba ich vyrúbať. „Po smrštiach prišla požiadavka z Okresného dopravného inšpektorátu Pezinok, aby havarijné stromy odstránili. Padajúce konáre ohrozovali bezpečnosť premávky.“

SkryťVypnúť reklamu

Pri ohrození bezpečnosti povolenie na výrub netreba

Stromoradia pri cestách sa posudzujú podľa cestného zákona. Ak polícia potvrdí ohrozenie bezpečnosti, nemusia cestári žiadať o povolenie k výrubu. Majú povinnosť to len oznámiť. Výrub z iných príčin by povoľoval pezinský obvodný úrad dopravy.

„Najskôr sme na podnet vodičov vyzvali kraj, aby dal odstrániť uschnuté konáre, ktoré mohli každú chvíľu padnúť na cestu. Po víchriciach tam však už bola cesta neprejazdná, viacero stromov vyvrátilo,“ povedala pracovníčka úradu.

„Neverím, že všetky stromy, ktoré zmizli, poškodila víchrica. Ani že boli v takom zlom stave, aby ich museli vyťať,“ hovorí Andrej Minarčík, ktorý cestou často prechádza. „Je pravda, že niektoré pne sú zvnútra spráchnivené, ale väčšina ich vyzerá úplne zdravo.“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Jozefa Prokopa z Regionálnych ciest Bratislava nemali dendrologický posudok, ktorý by zlý stav stromov potvrdil. Stačil vraj aj menší vietor a haluze padali na cestu. Horná polovica topoľov bola suchá, kmeň však mohol vyzerať v poriadku.

Cestári nemajú povinnosť náhradnej výsadby a regionálna správa o to ani nemá veľký záujem. Tvrdia, že stromoradia pri cestách sa už nepodporujú z hľadiska bezpečnosti a na údržbu sadeníc by ani nemali dosť peňazí.

Pri ceste ešte stále ležia hromady odrezaných konárov s uschnutým lístím. Odpratať ich mala firma, ktorá bezplatne robila výrub pre správu ciest, a preto jej ostáva drevo.

Smršť preverí starostlivosť

Ochranárka Katarína Šimončičová vysvetlila, že z pňov sa bez dendrologického posudku už nedá usúdiť, či topole boli skutočne v takom zlom stave.

SkryťVypnúť reklamu

„Zdá sa, že zneužili víchricu, bolo pre nich jednoduchšie stromy vyrúbať, ako sa o ne starať. Víchrica ale vyvráti práve tie, ktoré sú neošetrované.“ Šimončičová objasnila, že keby stromy skontroloval odborník, niektoré by možno stačilo len osekať. Topole sa rýchlo zazelenajú, takže by neostali ako holé kýpte.

Upozornila aj na to, že vetrolamy pri cestách mali svoje opodstatnenie. V okolí cesty do Slovenského Grobu sú polia, kde rastie zväčša slnečnica. „Víchric bude pribúdať a bez ochrany stromoradia môžu narobiť oveľa väčšie škody na úrode.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 921
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 057
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 998
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 256
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 628
  6. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 2 194
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 081
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 027
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 436
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 512
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 430
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 838
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 775
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 515
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 398
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 245
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu