SME

Hotel na Železnej si žiada výnimky

Zámer prestavať nikdy nedokončenú socialistickú reštauráciu na Železnej studienke na štvorhviezdičkový hotel predložila mestu spoločnosť Euro Active Group. Pripomienkovať ju môžeaj verejnosť.

Doprava k hotelu, ktorý plánujú stavať na Železnej studienke, by mala viesť po Ceste mládeže. Tu však platí obmedzený režim – zákaz vjazdu poča s sviatkov a víkendov .Doprava k hotelu, ktorý plánujú stavať na Železnej studienke, by mala viesť po Ceste mládeže. Tu však platí obmedzený režim – zákaz vjazdu poča s sviatkov a víkendov . (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

Návrh na stavbu štvorhviezdičkového hotela na Železnej studienke predložila spoločnosť Euro Active Group mestu. Z hľadiska vplyvov na životné prostredie ho bude posudzovať ministerstvo životného prostredia. Ministerstvu môžu svoje pripomienky adresovať aj občania.

Hotel namiesto reštaurácie

Stavba je v chránenej krajinnej oblasti Malé Karpaty. Investor vlastní už čiastočne rozobratú stavbu bývalej rybárskej reš­taurácie. Tú začali stavať v roku 1982 a v roku 1989 stavbu pre nedostatok peňazí zastavili a predali.

Kvôli pôvodnému projektu výstavby bol premiestnený aj tok Vydrice, ktorá tiekla stredom pozemku, a posunuli ho medzi stavbu a lesný chodník. Pozemok, na ktorom sa ruina reštaurácie nachádza, však patrí mestu. Ak bude chcieť investor získať územné rozhodnutie, bude si ho musieť prenajať alebo kúpiť.

Architektonický návrh hotela vypracoval ateliér Max-art. Jedným z jeho architektov je Otto Novitzky, bývalý mestský a v súčasnosti miestny poslanec mestskej časti Nové Mesto, ktorá územie spravuje. „Takéto väzby budia podozrenie zo stretu záujmov,“ povedala ochranárka a aktivistka Ľubica Trubíniová.

Ďalšie výnimky

Investor výstavbu na tomto území zdôvodňuje aj tým, že bude nadväzovať na stavbu bývalej rybárskej reštaurácie, ktorá tu už stála. Stavbu však rozobrali a neostalo z nej takmer nič.

Prevádzka hotela sa okrem toho podľa ochranárov a kritikov projektu nedá porovnať s prevádzkou reštaurácie. Pre dolinu by to bola neporovnateľne väčšia záťaž. Dopravne má byť hotel napojený na Cestu mládeže. Tá má však obmedzený režim, zákaz vjazdu tu platí cez sviatky a víkendy. Investor tento problém navrhuje riešiť rozšírením výnimiek alebo zriadením parkoviska pred lesoparkom, z ktorého by klientov prevážala kyvadlová doprava.

Splašky do Vydrice

Vo svojich pripomienkach obvodný úrad životného prostredia zdôraznil, že „akékoľvek zvýšenie premávky by spôsobilo poškodzovanie chráneného územia“.

Tiež požaduje spresnenie dopadu výstavby a prevádzky hotela na chránený tok Vydrice, ktorý je európsky významným územím a jedinou lokalitou na Slovensku, kde v súčasnosti žije rak riavový.

Železná studienka nemá kanalizáciu a vodovod. Je to jeden z faktorov, ktorý chráni túto oblasť pred stavebnými zámermi. Existujúce objekty – aj navrhovaný hotel – majú kanalizáciu riešenú čističkami odpadových vôd a splašky z nej končia vo Vydrici. Odvádzať sem budú aj dažďovú vodu.

Podľa ochranárov je pritom už súčasná záťaž potoka neúnosná. Kanalizácia a vodovod končia na začiatku areálu pri Partizánskej lúke, investor ráta s dobudovaním prípojky vodovodu od Červeného mosta.

Kto sú investori

Konateľom spoločnosti Euro Active Group je Michael Dragašič. Jedna z firiem, kde je spoločníkom – Pressburg Finance Group sídli na Michalskej 5.

Táto adresa bola známa ako sídlo spoločností, ktoré patrili Petrovi Čongrádymu. Čongrády figuroval na zozname mafiánov a polícia ho považovala za dôležitú postavu slovenského a bratislavského podsvetia. Pred troma rokmi ho zavraždili.

Na rovnakej adrese sídlila v minulosti aj spoločnosť Enpa, spoločníkmi v nej boli okrem Dragašiča napríklad aj neskôr zavraždení bossovia podsvetia Eduard a Róbert Diničovci.

Spoločnosť Euro Active Group rekonštruuje v súčasnosti na Železnej studienke aj dva z historických mlynov – Klepáč a deviaty mlyn. Deviaty mlyn má prenajatý od Štátnych lesov, Klepáč rekonštruuje v role sponzora – Dragašič je aj člen združenia Klepáč.

Čo sa už stavia

Klepáč

V poradí ôsmy mlyn na Vydrici. Hrubá stavba je hotová. Je to jediný zrekonštruovaný mlyn - z pôvodných deviatich – ktorého prestavba zachováva historický vzhľad. Mlyn v minulosti čiastočne zbúrali a sčasti sa rozpadol. V rámci reštitúcie ho dostala pani Ľudmila Sedlárová (Rabanová), v súčasnosti sa o jeho opravu stará združenie Klepáč – jeho zakladajúcimi členmi sú Viliam Sedlár (manžel vlastníčky) a Michael Dragašič, konateľ spoločnosti Euro Active Group, ktorá rekonštrukciu mlyna financuje. Podľa stanov je cieľom združenia Klepáč, aby pozemok a nehnuteľnosť trvale slúžili širšiemu okruhu detí a mládeže ako základňa v prírode. V areáli plánujú obnoviť výletnú reštauráciu. Má tu byť aj stanová základňa a ihriská.

Deviaty mlyn

Patrí Štátnym lesom, prenajatý ho má Euro Active Group. V súčasnosti ho rekonštruujú.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 752
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 907
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 257
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 084
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 837
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 774
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 080
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 881
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu