SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Kraj chce inú trasu nultého okruhu

Samosprávny kraj znovu otvoril otázku strednej trasy diaľnice D4, čiže nultého okruhu. Mesto tvrdí, že to stavbu oddiali.

Samosprávny kraj nepodporuje trasu budúcej diaľnice, ktorú navrhuje ministerstvo dopravy a je zahrnutá v územnom pláne Bratislavy.

Podpredseda kraja Gabriel Agárdy (SMK) si myslí, že trasa Stupava – Vajnory – Rovinka len kopíruje územie hlavného mesta, a dopravné problémy širšieho okolia nerieši.

Kraj podporuje takzvaný stredný variant, teda trasu Stupava – Pezinok – Rovinka. Agárdy o tom hovoril s námestníkom primátora Bratislavy pre dopravu Milanom Cílekom. Kraj aj mesto sú účastníkmi prípravy diaľnice.

SkryťVypnúť reklamu

Výhody a nevýhody

Štát chystá obchvat Bratislavy v takzvanom malom okruhu. Má viesť od križovatky Jarovce cez most ponad Dunaj, ďalej popri letisku ku križovatke s diaľnicou D1. Pokračovať má poza Vajnory, tunelom popod Karpaty až k prepojeniu s diaľnicou D2 na križovatke Stupava-juh, ktorá sa už pripravuje.

Nová diaľnica má vyústiť na hranici s Rakúskom pri Marcheggu. Tu by sa mala napojiť na rakúsku diaľnicu.

Súčasťou projektu má by okrem iného ďalší most cez malý Dunaj, dva tunely pri letisku a most cez Moravu. To všetko podľa kraja stavbu predraží.

Nevýhodou kratšieho variantu sú podľa kraja úseky pod plánovanou treťou vzletovou dráhou letiska, úsek pri Ivanke pri Bratislave a pri Šúrskom kanáli.

Otázna pre kraj je aj deväťkilometrová dĺžka tunela pod Malými Karpatmi a trasovanie pri obci Marianka. Tieto zámery odmietajú aj obyvatelia a samosprávy týchto obcí vrátane Marianky.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom je najmä situácia v obciach ako Ivanka či na druhej strane Borinka, v ktorých v posledných rokoch pribudli nové domovy prisťahovalcov z Bratislavy. Tí sem prišli za pokojným bývaním a novej ceste pri svojich domoch sa bránia. Argumentujú aj ochranou prírody.

Cílek: Hlavne, aby to bolo

Námestník Cílek tvrdí, že nová diskusia o trasovaní okruhu len predĺži prípravu stavby, ktorá je pre Bratislavu veľmi dôležitá. On aj Agárdi sa zhodli, že ak sa diaľnica D4 rýchlo nepostaví, mestu hrozí kolaps. „Pre nás je dôležité, aby diaľnica vôbec bola,“ povedal Cílek.

Podľa neho je výber trasy vecou ministerstva dopravy, mesto môže prípadnú novú trasu len premietnuť do územného plánu. „Takáto zmena by znamenala zdržanie niekoľkých mesiacov či rokov.“ Pred rokom 2010 však ministerstvo s novou diaľnicou aj tak neráta.(lin)

SkryťVypnúť reklamu



SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Trhu s ojazdenými autami sa darí
  2. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  3. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  6. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  7. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  8. Na bezpečnom internete záleží
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 255
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 060
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 804
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 1 746
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 751
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 715
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 605
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 257
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 130
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 995
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 780
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 464
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 616
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 542
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín. 2 580
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 571
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu