SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
ZA PRÍLIŠ RÝCHLOU JAZDOU NA MOTORKE MÔŽE BYŤ PODĽA PSYCHOLÓGA TÚŽBA PO EXTRÉMNYCH ZÁŽITKOCH

Nehody motorkárov v meste pribúdajú

V Bratislave a okolí sa za dva dni stali tri nehody motocyklistov, jedna z nich bola smrteľná. Riskantne po meste jazdia hlavne mladí, neskúsení motorkári. Je to pre nich čosi ako adrenalínový šport.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

V priebehu dvoch dní sa v Bratislave a okolí stali tri nehody, pri ktorých boli zranení motocyklisti.

Včerajšia nehoda sa odohrala doobeda neďaleko Račianskeho mýta. Vodič sa pri brzdení zošmykol z motocykla a skončil s ľahkým zranením.

Pondelkovú nehodu v Petržalke 22-ročný motocyklista, ktorému zrejme nedalo prednosť nákladné auto, neprežil. Ten istý deň sa stala nehoda ešte v Záhorskej Vsi, 15­-ročný chlapec na mopede sa ťažko zranil pri zrážke s ťahačom s vlečkou.

Čo hovorí psychológ

„Jazda na motorke je pre motorkárov niečo podobné ako adrenalínový šport, je to o vyhľadávaní nebezpečenstva a vzrušenia,“ hovorí psychológ Martin Miler.

Na otázku, prečo niektorí z nich jazdia neprimerane rýchlo a predvádzajú sa na cestách, odpovedá psychológ, že je to dané osobnostnou charakteristikou ľudí.

„Majú tendenciu vyhľadávať extrémne zážitky. Nebezpečná jazda na hranici ukončenia života ich môže napĺňať pocitom, že práve v tej chvíli žijú, nebezpečenstvo tomu dáva pre nich tú správnu príchuť.“

Nezodpovednou jazdou v meste motorkár akoby privolával nehodu. „Zraniť môže nielen seba, ale aj ostatných, a to je nefér,“ dodáva Miler.

Pohľad motorkára

„Riskujú hlavne mladí chalani na športových motorkách, ktorí majú potrebu niekoho ohúriť alebo sa príliš nechajú uniesť. Je to také isté, ako keď si sadnú do lepšieho auta. Vždy však rozhoduje človek, ktorý auto alebo motorku riadi,“ hovorí motorkár a redaktor internetového časopisu motoride. sk Tomáš Hajduch.


Nehody často zavinia aj šoféri áut, keď prehliadnu motorku pri vychádzaní na hlavnú cestu alebo v slepom bode v spätnom zrkadle. Pri rýchlej alebo neprimeranej jazde sa motorkár zrážke už často nevyhne. Taká nehoda preňho zväčša znamená ťažké zranenie alebo smrť.

Skúsenosti vodičov

„Pred pár rokmi som bol¶ svedkom dopravnej nehody pri dostihovej dráhe v Petržalke,“ hovorí 30-ročný Boris. „Šofér, ktorý vychádzal z vedľajšej cesty, sa zrazil s motorkárom, ktorý bol na hlavnej. Ten išiel veľmi rýchlo. Obiehal auto, ktoré išlo pomalšie, a asi aj preto si nevšimol druhé, ktoré mu medzitým už vošlo do cesty. Motorkár sa v strachu hodil na zem, ale doletel až k autu a vrazil do neho chrbtom, bolo to hrozné.“

Ďalšia vodička videla motorkára, ktorý si skracoval cestu cez chodník, ale aj trúbiacich motorkárov, ktorí pri odbočovaní na Suchom mýte vyšli až do protismeru a stiahli sa tesne pred prichádzajúcimi autami.

Výsledky policajnej akcie

Počas dopravno-bezpečnostnej akcie v polovici júla sa policajti zamerali na motocyklistov v Bratislavskom kraji. Zistili, že motorkári zabúdajú na to, že motocykel musí svietiť stále aj pri nezníženej viditeľnosti. Viacerí vodiči a ich spolujazdci nemali ochranné prilby.

Zástupkyňa bratislavskej policajnej hovorkyne Dáša Kollárová povedala, že v Bratislavskom kraji sa za minulý rok stalo 91 dopravných nehôd, ktoré zavinili motocyklisti. O život prišli dvaja ľudia a 45 sa zranilo.

„Len za dva mesiace júl a august 2006 motocyklisti zavinili 23 nehôd, pri ktorých sa zranilo 11 ľudí. Príčinami bola najmä neprimeraná rýchlosť a nesprávny spôsob jazdy.“

Pri jazde riskujú

Tomáš Hajduch, motorkár a redaktor časopisu motoride.sk, hovorí, že na jednej strane veľa nehôd motocyklistov spôsobujú šoféri áut a mladí motorkári, ktorí zbytočne riskujú a predvádzajú sa.

Na strane druhej však na slovenských cestách vládne veľká agresivita. Podobné je to v Česku.

Ku krajinám, kde sa motorkár môže cítiť bezpečnejšie, Hajduch zaraďuje Nemecko alebo Taliansko.

„Obrovský rozdiel je v tom, že v mestách tam jazdí plno malých aj veľkých motoriek a vodičmi sú ľudia od 15 do 70 rokov. Šoféri sú na nich zvyknutí, je tam väčšia tolerancia z ich strany.“

Napríklad pred semaformi autá nechajú viac priestoru pre motocykle, ktoré sa dostanú aj cez zápchu a rýchlejšie potom prejdú na zelenú. „Kto zvolí auto, má klímu a rádio, kto motorku, je rýchlejší a obratnejší,“ opisuje Hajduch skúsenosti zo zahraničných ciest. „Pri vzájomnej väčšej ohľaduplnosti sa zvyšuje aj bezpečnosť.“

Zuzana, ktorá 30 rokov jazdí autom v Ríme, má na správanie motocyklistov iný názor. „Nehody sú tu časté. Motocyklisti sa snažia prešmyknúť pomedzi autá, stále musíte dávať pozor, aby vám nespadli do cesty alebo aby ste ich nezachytili. Všetko, čo chcem, je rýchlo ich mať za sebou.“

(dagu)
Ako prežiť na ceste

Motorkári: mať špeciálne oblečenie aj obuv, naučiť sa brzdiť, klopiť, pri jazde v skupine sa riadiť svojimi schopnosťami udržať motorku na ceste. Motorkár by mal jazdiť tak, ako keby nikdy nemal prednosť, nespoliehať sa, že mu ju auto z vedľajšej cesty dá, pozor na prílišnú sebaistotu, nepredvádzať sa, pri jazde so spolujazdcom sa neponáhľať, vysvetliť mu, ako sa má správať – nevrtieť sa a v zákrute sa nenakláňať na opačnú stranu. Vinu za nehodu nepripisovať iným, rozmýšlať, čo sa dalo urobiť inak a nehode tak predísť.

Vodiči áut: pozor pri výjazde na hlavnú cestu, pri predbiehaní motorky dodržať odstup zozadu aj zboku, pozor na mŕtvy uhol v spätnom zrkadle – hlavne pri výjazde z kolóny a otváraní dvier, nechať motorke dostatočný priestor, potrebuje rovnaký ako auto.

podľa www. motoride.sk
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 636
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 605
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 666
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 258
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 808
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 733
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 542
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 453
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 432
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 298
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu