SME
Pondelok, 25. október, 2021 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
ZA PRÍLIŠ RÝCHLOU JAZDOU NA MOTORKE MÔŽE BYŤ PODĽA PSYCHOLÓGA TÚŽBA PO EXTRÉMNYCH ZÁŽITKOCH

Nehody motorkárov v meste pribúdajú

V Bratislave a okolí sa za dva dni stali tri nehody motocyklistov, jedna z nich bola smrteľná. Riskantne po meste jazdia hlavne mladí, neskúsení motorkári. Je to pre nich čosi ako adrenalínový šport.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

V priebehu dvoch dní sa v Bratislave a okolí stali tri nehody, pri ktorých boli zranení motocyklisti.

Včerajšia nehoda sa odohrala doobeda neďaleko Račianskeho mýta. Vodič sa pri brzdení zošmykol z motocykla a skončil s ľahkým zranením.

Pondelkovú nehodu v Petržalke 22-ročný motocyklista, ktorému zrejme nedalo prednosť nákladné auto, neprežil. Ten istý deň sa stala nehoda ešte v Záhorskej Vsi, 15­-ročný chlapec na mopede sa ťažko zranil pri zrážke s ťahačom s vlečkou.

Čo hovorí psychológ

„Jazda na motorke je pre motorkárov niečo podobné ako adrenalínový šport, je to o vyhľadávaní nebezpečenstva a vzrušenia,“ hovorí psychológ Martin Miler.

Na otázku, prečo niektorí z nich jazdia neprimerane rýchlo a predvádzajú sa na cestách, odpovedá psychológ, že je to dané osobnostnou charakteristikou ľudí.

„Majú tendenciu vyhľadávať extrémne zážitky. Nebezpečná jazda na hranici ukončenia života ich môže napĺňať pocitom, že práve v tej chvíli žijú, nebezpečenstvo tomu dáva pre nich tú správnu príchuť.“

Nezodpovednou jazdou v meste motorkár akoby privolával nehodu. „Zraniť môže nielen seba, ale aj ostatných, a to je nefér,“ dodáva Miler.

Pohľad motorkára

„Riskujú hlavne mladí chalani na športových motorkách, ktorí majú potrebu niekoho ohúriť alebo sa príliš nechajú uniesť. Je to také isté, ako keď si sadnú do lepšieho auta. Vždy však rozhoduje človek, ktorý auto alebo motorku riadi,“ hovorí motorkár a redaktor internetového časopisu motoride. sk Tomáš Hajduch.


Nehody často zavinia aj šoféri áut, keď prehliadnu motorku pri vychádzaní na hlavnú cestu alebo v slepom bode v spätnom zrkadle. Pri rýchlej alebo neprimeranej jazde sa motorkár zrážke už často nevyhne. Taká nehoda preňho zväčša znamená ťažké zranenie alebo smrť.

Skúsenosti vodičov

„Pred pár rokmi som bol¶ svedkom dopravnej nehody pri dostihovej dráhe v Petržalke,“ hovorí 30-ročný Boris. „Šofér, ktorý vychádzal z vedľajšej cesty, sa zrazil s motorkárom, ktorý bol na hlavnej. Ten išiel veľmi rýchlo. Obiehal auto, ktoré išlo pomalšie, a asi aj preto si nevšimol druhé, ktoré mu medzitým už vošlo do cesty. Motorkár sa v strachu hodil na zem, ale doletel až k autu a vrazil do neho chrbtom, bolo to hrozné.“

Ďalšia vodička videla motorkára, ktorý si skracoval cestu cez chodník, ale aj trúbiacich motorkárov, ktorí pri odbočovaní na Suchom mýte vyšli až do protismeru a stiahli sa tesne pred prichádzajúcimi autami.

Výsledky policajnej akcie

Počas dopravno-bezpečnostnej akcie v polovici júla sa policajti zamerali na motocyklistov v Bratislavskom kraji. Zistili, že motorkári zabúdajú na to, že motocykel musí svietiť stále aj pri nezníženej viditeľnosti. Viacerí vodiči a ich spolujazdci nemali ochranné prilby.

Zástupkyňa bratislavskej policajnej hovorkyne Dáša Kollárová povedala, že v Bratislavskom kraji sa za minulý rok stalo 91 dopravných nehôd, ktoré zavinili motocyklisti. O život prišli dvaja ľudia a 45 sa zranilo.

„Len za dva mesiace júl a august 2006 motocyklisti zavinili 23 nehôd, pri ktorých sa zranilo 11 ľudí. Príčinami bola najmä neprimeraná rýchlosť a nesprávny spôsob jazdy.“

Pri jazde riskujú

Tomáš Hajduch, motorkár a redaktor časopisu motoride.sk, hovorí, že na jednej strane veľa nehôd motocyklistov spôsobujú šoféri áut a mladí motorkári, ktorí zbytočne riskujú a predvádzajú sa.

Na strane druhej však na slovenských cestách vládne veľká agresivita. Podobné je to v Česku.

Ku krajinám, kde sa motorkár môže cítiť bezpečnejšie, Hajduch zaraďuje Nemecko alebo Taliansko.

„Obrovský rozdiel je v tom, že v mestách tam jazdí plno malých aj veľkých motoriek a vodičmi sú ľudia od 15 do 70 rokov. Šoféri sú na nich zvyknutí, je tam väčšia tolerancia z ich strany.“

Napríklad pred semaformi autá nechajú viac priestoru pre motocykle, ktoré sa dostanú aj cez zápchu a rýchlejšie potom prejdú na zelenú. „Kto zvolí auto, má klímu a rádio, kto motorku, je rýchlejší a obratnejší,“ opisuje Hajduch skúsenosti zo zahraničných ciest. „Pri vzájomnej väčšej ohľaduplnosti sa zvyšuje aj bezpečnosť.“

Zuzana, ktorá 30 rokov jazdí autom v Ríme, má na správanie motocyklistov iný názor. „Nehody sú tu časté. Motocyklisti sa snažia prešmyknúť pomedzi autá, stále musíte dávať pozor, aby vám nespadli do cesty alebo aby ste ich nezachytili. Všetko, čo chcem, je rýchlo ich mať za sebou.“

(dagu)
Ako prežiť na ceste

Motorkári: mať špeciálne oblečenie aj obuv, naučiť sa brzdiť, klopiť, pri jazde v skupine sa riadiť svojimi schopnosťami udržať motorku na ceste. Motorkár by mal jazdiť tak, ako keby nikdy nemal prednosť, nespoliehať sa, že mu ju auto z vedľajšej cesty dá, pozor na prílišnú sebaistotu, nepredvádzať sa, pri jazde so spolujazdcom sa neponáhľať, vysvetliť mu, ako sa má správať – nevrtieť sa a v zákrute sa nenakláňať na opačnú stranu. Vinu za nehodu nepripisovať iným, rozmýšlať, čo sa dalo urobiť inak a nehode tak predísť.

Vodiči áut: pozor pri výjazde na hlavnú cestu, pri predbiehaní motorky dodržať odstup zozadu aj zboku, pozor na mŕtvy uhol v spätnom zrkadle – hlavne pri výjazde z kolóny a otváraní dvier, nechať motorke dostatočný priestor, potrebuje rovnaký ako auto.

podľa www. motoride.sk
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  4. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  5. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  6. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  7. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  8. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  9. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  10. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  1. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  2. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  3. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  4. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  6. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  9. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  10. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 15 006
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 095
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 326
  4. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 4 433
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 635
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 623
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 276
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 799
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 551
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 413
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 632
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 520
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 11 735
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 878
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 350
  6. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 6 061
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 047
  8. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora) 4 828
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu