Autá sú veľkým problémom Bratislavy. Okrem zápch vodiči najviac nadávajú na parkovanie. V meste je evidovaných asi 240-tisíc áut, denne sem dochádza ďalších 180-tisíc. Mária Račková z magistrátu hovorí, že mesto nebude nahrádzať parkovacie plochy na povrchu ulíc a iných priestranstiev, ktoré sa zastavajú.
Zámerom je vytlačiť dopravu z historického jadra aj zdražením parkovania. Tu sa majú využívať podzemné garáže. „Uličné parkovanie by malo v budúcnosti slúžiť len na krátke intervaly. To možno dosiahnuť len ekonomickým tlakom,“ povedala Račková.
Centrá sa zapĺňajú
Zlé parkovanie v centre začína byť typické pre väčšinu slovenských miest. V centre Košíc napríklad chýbajú podzemné garáže. Ulice sú plné parkujúcich áut, začínajú sa zahlcovať aj sídliská blízko centra, napríklad Kuzmányho, kde potom nemôžu zaparkovať obyvatelia.
„Za nákupmi sa už chodí do supermarketov mimo centra, kde sa dá pohodlne zaparkovať,“ povedala hovorkyňa košického magistrátu Jana Geročová.
V Bratislave je novým problémom parkovanie v okolí administratívnych kolosov. Napríklad na Plynárenskej ulici pri honosných business centrách stoja tisíce áut na bývalej zeleni, v prachu, blate, medzi odpadkami. Každý investor musí podľa Račkovej splniť normu na počet parkovacích miest, inak nedostane povolenie na výstavbu. Ani to však nestačí.
V čom je problém
Komunálny poslanec Ivan Bútora si myslí, že problém je jednak v slabej kontrole polície, ale najmä v mylnej predstave o práve na parkovanie zadarmo. „Každá parkovacia plocha nesie náklady na výstavbu aj na údržbu. Niekto predsa tieto peniaze musí zaplatiť,“ hovorí Bútora.
Navyše, majitelia súkromných pozemkov nie sú povinní poskytovať zadarmo parkovanie. Známym je prípad garáží obchodného domu Polus, kde zvykli parkovať zamestnanci firiem z okolia. Dnes tu mimo víkendu platí trojhodinový limit, potom sa už za parkovanie platí.
„Niektorí vodiči chcú, aby sa celé mesto točilo okolo toho, ako môžu čo najlepšie a najlacnejšie zaparkovať bez ohľadu na zeleň, chodníky a zákony,“ myslí si Bútora.
Model kvalitnej verejnej dopravy a záchytných parkovísk sa v Bratislave zatiaľ nepodarilo dosiahnuť. Námestník primátora Milan Cílek po voľbách povedal, že cieľom bude verejnú dopravu zatraktívniť.