SME

Parkovaniu chýba systém

V Bratislave je problémom státie pri nových business centrách, v Košiciach úplne chýbajú podzemné parkoviská.

Parkovaniu v Bratislave chýba koncepcia. V centre parkoviská nepostačujú, ale aj v iných mestských častiach, pri nových administratívnych centrách ľudia parkujú na zeleni, na provizórnych miestach.Parkovaniu v Bratislave chýba koncepcia. V centre parkoviská nepostačujú, ale aj v iných mestských častiach, pri nových administratívnych centrách ľudia parkujú na zeleni, na provizórnych miestach. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Autá sú veľkým problémom Bratislavy. Okrem zápch vodiči najviac nadávajú na parkovanie. V meste je evidovaných asi 240-tisíc áut, denne sem dochádza ďalších 180-tisíc. Mária Račková z magistrátu hovorí, že mesto nebude nahrádzať parkovacie plochy na povrchu ulíc a iných priestranstiev, ktoré sa zastavajú.

Zámerom je vytlačiť dopravu z historického jadra aj zdražením parkovania. Tu sa majú využívať podzemné garáže. „Uličné parkovanie by malo v budúcnosti slúžiť len na krátke intervaly. To možno dosiahnuť len ekonomickým tlakom,“ povedala Račková.

SkryťVypnúť reklamu

Centrá sa zapĺňajú

Zlé parkovanie v centre začína byť typické pre väčšinu slovenských miest. V centre Košíc napríklad chýbajú podzemné garáže. Ulice sú plné parkujú­cich áut, začínajú sa zahlcovať aj sídliská blízko centra, napríklad Kuzmányho, kde potom nemôžu zaparkovať obyvatelia.

„Za nákupmi sa už chodí do supermarketov mimo centra, kde sa dá pohodlne zaparkovať,“ povedala hovorkyňa košického magistrátu Jana Geročová.

V Bratislave je novým problémom parkovanie v okolí administratívnych kolosov. Napríklad na Plynárenskej ulici pri honosných business centrách stoja tisíce áut na bývalej zeleni, v prachu, blate, medzi odpadkami. Každý investor musí podľa Račkovej splniť normu na počet parkovacích miest, inak nedostane povolenie na výstavbu. Ani to však nestačí.

SkryťVypnúť reklamu

V čom je problém

Komunálny poslanec Ivan Bútora si myslí, že problém je jednak v slabej kontrole polície, ale najmä v mylnej predstave o práve na parkovanie zadarmo. „Každá parkovacia plocha nesie náklady na výstavbu aj na údržbu. Niekto predsa tieto peniaze musí zaplatiť,“ hovorí Bútora.

Navyše, majitelia súkrom­ných pozemkov nie sú povinní poskytovať zadarmo parkovanie. Známym je prípad garáží obchodného domu Polus, kde zvykli parkovať zamestnanci firiem z okolia. Dnes tu mimo víkendu platí trojhodinový limit, potom sa už za parkovanie platí.

„Niektorí vodiči chcú, aby sa celé mesto točilo okolo toho, ako môžu čo najlepšie a najlacnejšie zaparkovať bez ohľadu na zeleň, chodníky a zákony,“ myslí si Bútora.

Model kvalitnej verejnej dop­ravy a záchytných parkovísk sa v Bratislave zatiaľ nepodarilo dosiahnuť. Námestník primátora Milan Cílek po voľbách povedal, že cieľom bude verejnú dopravu zatraktívniť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 22 239
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 371
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 328
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 899
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 613
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 195
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 284
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 375
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 313
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu