SME

Parkovaniu chýba systém

V Bratislave je problémom státie pri nových business centrách, v Košiciach úplne chýbajú podzemné parkoviská.

Parkovaniu v Bratislave chýba koncepcia. V centre parkoviská nepostačujú, ale aj v iných mestských častiach, pri nových administratívnych centrách ľudia parkujú na zeleni, na provizórnych miestach.Parkovaniu v Bratislave chýba koncepcia. V centre parkoviská nepostačujú, ale aj v iných mestských častiach, pri nových administratívnych centrách ľudia parkujú na zeleni, na provizórnych miestach. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Autá sú veľkým problémom Bratislavy. Okrem zápch vodiči najviac nadávajú na parkovanie. V meste je evidovaných asi 240-tisíc áut, denne sem dochádza ďalších 180-tisíc. Mária Račková z magistrátu hovorí, že mesto nebude nahrádzať parkovacie plochy na povrchu ulíc a iných priestranstiev, ktoré sa zastavajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zámerom je vytlačiť dopravu z historického jadra aj zdražením parkovania. Tu sa majú využívať podzemné garáže. „Uličné parkovanie by malo v budúcnosti slúžiť len na krátke intervaly. To možno dosiahnuť len ekonomickým tlakom,“ povedala Račková.

SkryťVypnúť reklamu

Centrá sa zapĺňajú

Zlé parkovanie v centre začína byť typické pre väčšinu slovenských miest. V centre Košíc napríklad chýbajú podzemné garáže. Ulice sú plné parkujú­cich áut, začínajú sa zahlcovať aj sídliská blízko centra, napríklad Kuzmányho, kde potom nemôžu zaparkovať obyvatelia.

„Za nákupmi sa už chodí do supermarketov mimo centra, kde sa dá pohodlne zaparkovať,“ povedala hovorkyňa košického magistrátu Jana Geročová.

V Bratislave je novým problémom parkovanie v okolí administratívnych kolosov. Napríklad na Plynárenskej ulici pri honosných business centrách stoja tisíce áut na bývalej zeleni, v prachu, blate, medzi odpadkami. Každý investor musí podľa Račkovej splniť normu na počet parkovacích miest, inak nedostane povolenie na výstavbu. Ani to však nestačí.

SkryťVypnúť reklamu

V čom je problém

Komunálny poslanec Ivan Bútora si myslí, že problém je jednak v slabej kontrole polície, ale najmä v mylnej predstave o práve na parkovanie zadarmo. „Každá parkovacia plocha nesie náklady na výstavbu aj na údržbu. Niekto predsa tieto peniaze musí zaplatiť,“ hovorí Bútora.

Navyše, majitelia súkrom­ných pozemkov nie sú povinní poskytovať zadarmo parkovanie. Známym je prípad garáží obchodného domu Polus, kde zvykli parkovať zamestnanci firiem z okolia. Dnes tu mimo víkendu platí trojhodinový limit, potom sa už za parkovanie platí.

„Niektorí vodiči chcú, aby sa celé mesto točilo okolo toho, ako môžu čo najlepšie a najlacnejšie zaparkovať bez ohľadu na zeleň, chodníky a zákony,“ myslí si Bútora.

Model kvalitnej verejnej dop­ravy a záchytných parkovísk sa v Bratislave zatiaľ nepodarilo dosiahnuť. Námestník primátora Milan Cílek po voľbách povedal, že cieľom bude verejnú dopravu zatraktívniť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 408
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 094
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 171
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 743
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 427
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 138
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 872
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 239
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 034
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 024
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 068
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 026
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 564
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 231
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 845
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 600
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu