SME
Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Parkovaniu chýba systém

V Bratislave je problémom státie pri nových business centrách, v Košiciach úplne chýbajú podzemné parkoviská.

Parkovaniu v Bratislave chýba koncepcia. V centre parkoviská nepostačujú, ale aj v iných mestských častiach, pri nových administratívnych centrách ľudia parkujú na zeleni, na provizórnych miestach.Parkovaniu v Bratislave chýba koncepcia. V centre parkoviská nepostačujú, ale aj v iných mestských častiach, pri nových administratívnych centrách ľudia parkujú na zeleni, na provizórnych miestach. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Autá sú veľkým problémom Bratislavy. Okrem zápch vodiči najviac nadávajú na parkovanie. V meste je evidovaných asi 240-tisíc áut, denne sem dochádza ďalších 180-tisíc. Mária Račková z magistrátu hovorí, že mesto nebude nahrádzať parkovacie plochy na povrchu ulíc a iných priestranstiev, ktoré sa zastavajú.

Zámerom je vytlačiť dopravu z historického jadra aj zdražením parkovania. Tu sa majú využívať podzemné garáže. „Uličné parkovanie by malo v budúcnosti slúžiť len na krátke intervaly. To možno dosiahnuť len ekonomickým tlakom,“ povedala Račková.

SkryťVypnúť reklamu

Centrá sa zapĺňajú

Zlé parkovanie v centre začína byť typické pre väčšinu slovenských miest. V centre Košíc napríklad chýbajú podzemné garáže. Ulice sú plné parkujú­cich áut, začínajú sa zahlcovať aj sídliská blízko centra, napríklad Kuzmányho, kde potom nemôžu zaparkovať obyvatelia.

„Za nákupmi sa už chodí do supermarketov mimo centra, kde sa dá pohodlne zaparkovať,“ povedala hovorkyňa košického magistrátu Jana Geročová.

V Bratislave je novým problémom parkovanie v okolí administratívnych kolosov. Napríklad na Plynárenskej ulici pri honosných business centrách stoja tisíce áut na bývalej zeleni, v prachu, blate, medzi odpadkami. Každý investor musí podľa Račkovej splniť normu na počet parkovacích miest, inak nedostane povolenie na výstavbu. Ani to však nestačí.

SkryťVypnúť reklamu

V čom je problém

Komunálny poslanec Ivan Bútora si myslí, že problém je jednak v slabej kontrole polície, ale najmä v mylnej predstave o práve na parkovanie zadarmo. „Každá parkovacia plocha nesie náklady na výstavbu aj na údržbu. Niekto predsa tieto peniaze musí zaplatiť,“ hovorí Bútora.

Navyše, majitelia súkrom­ných pozemkov nie sú povinní poskytovať zadarmo parkovanie. Známym je prípad garáží obchodného domu Polus, kde zvykli parkovať zamestnanci firiem z okolia. Dnes tu mimo víkendu platí trojhodinový limit, potom sa už za parkovanie platí.

„Niektorí vodiči chcú, aby sa celé mesto točilo okolo toho, ako môžu čo najlepšie a najlacnejšie zaparkovať bez ohľadu na zeleň, chodníky a zákony,“ myslí si Bútora.

Model kvalitnej verejnej dop­ravy a záchytných parkovísk sa v Bratislave zatiaľ nepodarilo dosiahnuť. Námestník primátora Milan Cílek po voľbách povedal, že cieľom bude verejnú dopravu zatraktívniť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  4. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  2. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  3. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  4. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  5. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  6. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  7. Zmeny v systéme revíznych postupov
  8. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 14 770
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 919
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 436
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 5 135
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 062
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 347
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 097
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 063
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 227 633
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 888
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 154
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 947
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 164
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 050
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 044
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 892
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu