Mesto využíva letné mesiace na opravu zastávok MHD. Problémom sú okrem vyjazdených koľají na vozovke aj staré socialistické prístrešky, ktoré ostali dopravnému podniku z čias socializmu. Dve z nich dali dopraváci rozobrať, ostali z nich len skelety.
Čiastočné uzávery a odstavené zastávky sú v týchto dňoch na viacerých miestach v meste. Rekonštruuje sa povrch vozoviek na Štefánikovej pri Slovenskej akadémii vied, na Karadžičovej, na Ružinovskej, Hradskej, na Hlavnej v Novom Meste, pripraviť sa treba aj na práce na uliciach J. Alexyho a Sch. Trnavského.
Betón je odolný
Zastávky sa budú frézovať a povrch sa upraví betónovou vrstvou. Ten je podľa Evy Chudinovej z magistrátu výhodný, lebo je nenáročný na údržbu a opravu a má päťkrát dlhšiu životnosť. Cementobetón je napríklad aj v tuneli Sitina.
Mesto má s týmto povrchom 12-ročné skúsenosti, pričom okrem betónu sa používa aj dlažba. Betón vylučuje tvorbu koľají, ktoré teplom a časom vyjazdia preplnené vozidlá do asfaltu. Nový povrch je odolný aj proti mrazu.
Nevýhodou podľa Chudinovej je, že na prácu s betónom musí byť vhodné počasie, a takisto fakt, že po položení betónu treba čakať, kým ho možno zaťažiť. Preto napríklad na Ružinovskej ulici, kde už je hotový nový povrch, bola aj včera zastávka mimo prevádzky.
„Celkové náklady na vybudovanie, opravy a údržbu cementobetónového krytu dosahujú 35 až 60 percent z nákladov vynaložených na asfaltový kryt,“ povedala Chudinová.
Pod skeletom
Na frekventovaných miestach, najmä v centre, si už Bratislavčania zvykli na moderné prístrešky firmy JC Decaux. Na mnohých, odľahlejších miestach sú zastávky bez prístreškov, často vidno ešte aj oblé červené prístrešky z čias socializmu. Tie, na rozdiel od moderných, má v správe dopravný podnik.
„Sú dlho po životnosti,“ povedal predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník. Špina a popraskané plasty sú bežné, lebo prístrešky sú v rovnakom stave už vyše dvadsať rokov. Z dvoch z nich, na Prievozskej a Krásnej ulici v Ružinove, ostali v uplynulých týždňoch skelety. Nešlo však o požiar, ale o plánovanú rekonštrukciu. Podľa Zahradníka sa práce začnú v krátkom čase. Zatiaľ musia ľudia na zastávkach využívať tieň stromov.
Firma JC Decaux má podľa Zahradníka s mestom exkluzívnu zmluvu. Prevádzkuje moderné prístrešky z tržieb za reklamu na presvietených pútačoch, ktoré sú súčasťou zastávok, takže mesto na ne nedáva peniaze.
Spoločnosť s hlavným sídlom vo Francúzsku takto funguje v mnohých mestách sveta. Vlani dostal magistrát od Protimonopolného úradu za zmluvu pokutu, lebo dal firme JC Decaux výhodu: v okolí 50 metrov nemohli byť pútače inej firmy.
Nové povrchy zastávok robia v týchto dňoch na viacerých miestach, napríklad na Ružinovskej. FOTO SME – MILAN DAVID |