Horúčavy spôsobujú v meste problémy. Hasiči riešia v týchto dňoch najmä požiare trávy. Porast horel v uplynulých hodinách na Černyševského ulici v Petržalke, na Černockého v Rači, hasilo sa aj na Betliarskej pri Chorvátskom ramene, kde vzbĺklo drevo. Operačný dôstojník hasičského zboru však povedal, že nie je isté, či tieto požiare vznikli samovznietením z tepla, alebo sa o ne pričinil ľudský faktor.
Žiadne ďalšie mimoriadne udalosti spojené s horúčavami hasiči podľa dôstojníka zatiaľ neriešili. Ani samovznietenie smetísk, ktoré je však v horúčavách bežné. Vlani boli v meste viaceré takéto prípady.
Koľaje sú staré
Ani na dispečingu dopravného podniku neinformovali o mimoriadnych situáciách v súvislosti s teplom. Kolapsy cestujúcich v prostriedkoch MHD v posledných hodinách dispečeri nezaznamenali.
Premávka električiek v Dúbravke, kde sa v utorok poobede vyduli koľaje, sa obnovila ešte v ten istý deň. Doprava bola zastavená od 16.10 do 18.20, v tom čase prepravovali ľudí náhradné autobusy. „Tento prípad súvisel s horúčavami, na ktoré materiál reaguje a naťahuje sa. Teplo sa znásobuje tým, že sa po koľajniciach jazdí,“ vysvetlil dispečer.
Vyduté koľaje sa zatiaľ inde v meste nezopakovali, no ochladzovanie koľajníc v celom meste by bolo pridrahé. Navyše, podľa predsedu predstavenstva dopravného podniku Branislava Zahradníka by to bolo neúčinné. „Našou povinnosťou je operatívne zareagovať, ak takáto situácia vznikne, dispečeri a vodiči majú inštrukcie akékoľvek problémy okamžite hlásiť,“ povedal Zahradník.
Problémom je únava materiálu na starých, nezrekonštruovaných úsekoch. Okrem dúbravského je podľa Zahradníka rizikovým okolie tunela na nábreží. Systémovým riešením je rekonštrukcia starých tratí, lebo na nových úsekoch sú koľaje uložené tak, aby sa prispôsobili teplotným zmenám.
Problém s koľajnicami majú aj železnice, vlaky musia na niektorých úsekoch spomaľovať na 40-kilometrovú rýchlosť.
Na polievanie ulíc peniaze nie sú
Ani polievanie ciest, ktoré sa robilo v meste v minulosti, sa neplánuje. „Na to, aby sme efektívne ochladili komunikácie, by sme potrebovali hektolitre vody,“ povedala hovorkyňa magistrátu Mária Račková.
Mesto spravuje takmer 400 kilometrov ciest. Bežne sa polieva na ploche 3,3 milióna metrov štvorcových dvakrát týždenne. Nie je to na ochladenie, ale na čistenie komunikácií. Splachovaním sa odstránia drobné prachové častice z povrchu vozovky a väčšie nečistoty sa prenesú k obrubníku, aby ich odstránil zametací stroj.
Mestské časti na polievanie peniaze takisto nemajú, napríklad ani jedna z najprosperujúcejších častí Nové Mesto, ktorá má v správe aj ulice na prehriatych svahoch. Hovorkyňa miestneho úradu Valéria Reháčková povedala, že okrem nedostatku peňazí je problémom vyťaženosť cisterien, ktoré sa používajú na dovoz pitnej vody v lokalite Ahoj.