Prístavný most je nielen najrušnejšou komunikáciou na Slovensku, ale aj jednouz najproblémovejších. Jeho kapacitu však nemožno zvýšiť, lebo viac áut neunesie, hovorí diaľničná spoločnosť.
Zápchy z Prístavného mosta tak skoro nezmiznú. Pritom v nich skoro denne stoja autá Bratislavčanov i mimobratislavských, kamióny aj mestská hromadná doprava.
Námestník bratislavského primátora Milan Cílek, zodpovedný za dopravu, minulý týždeň povedal, že by pomohlo, keby sa most rozšíril na šesť jazdných pruhov.
Most je v správe Národnej diaľničnej spoločnosti. Jej hovorca Marcel Jánošík hovorí, že zvýšiť kapacitu mosta nie je možné. Ide o diaľnično-železničný most, a ten musí mať svoje parametre – napríklad odstavný pruh,“ povedal Jánošík.
Nosnosť nepustí
Aj keby sa však miesto pre tretí pruh v každom smere našlo a vodorovné značenie by sa premaľovalo, bol by problém s nosnosťou. „Most by toľko áut neuniesol, nehovoriac o tom, že najťažšia doprava, teda kamióny, by premávala v krajných pruhoch,“ hovorí Jánošík. To by bola na toľkokrát opravovaný most priveľká záťaž.
Prístavný most je už teraz najfrekventovanejšou komunikáciou na Slovensku. Denne tadiaľto prejde vyše 120-tisíc áut. Ide o dopravný uzol pre tranzitnú i mestskú dopravu. Každá nehoda na moste preto spôsobí zápchy. Dodnes je v pamäti havária kamióna v roku 2004, pre ktorú sa upchala celá Bratislava a pri ktorej zomrel vodič pádom z 30 metrov.
Most lievikom
Naopak, s rozšírením diaľničného úseku Bratislava – Senec na šesťpruhový sa podľa Jánošíka počíta do dvoch rokov. V smere od Trnavy však vznikne nový problém. Rozšírená diaľnica privedie na most viac áut, no tu ich bude čakať lievik.
„Riešením by bola diaľnica D4, ktorá by spojila diaľnice D2 a D1 a tranzitnú dopravu by tak odklonila,“ povedal Jánošík. Príprava novej diaľnice pokračuje, existuje už štúdia o vplyvoch na životné prostredie.
Proti tomu, aby sa D4 postavila čo najlacnejšia, sú však obyvatelia malokarpatských obcí, najmä Borinky. Diaľnica má totiž prejsť najkratšou trasou tunelom v blízkosti biokoridorov a ľudských obydlí.
Ako sa bude táto situácia riešiť, Jánošík nepovedal, s tým, že diaľničná spoločnosť o prioritách nerozhoduje. Práve minulý týždeň o diaľniciach hovoril premiér Fico. Podľa neho je prioritou spojiť Bratislavu s Košicami do roku 2010.
Niektorí odborníci pritom tvrdia, že ak štát rýchlo neurobí niečo s dopravou okolo Bratislavy, naša krajina môže prísť o štatút tranzitnej krajiny, teda aj o veľké peniaze.
Sitina sa ešte len ukáže
Pomôcť doprave v hlavnom meste mal aj tunel Sitina, ktorým sa odklonila tranzitná doprava z Patrónky. „Táto križovatka je dnes prakticky prázdna,“ povedala šéfka sekcie dopravy na magistráte Tatiana Kratochvílová.
Jánošík zároveň hovorí, že počty áut, ktoré denne prejdú cez Sitinu, prevyšujú všetky predpoklady. „Až v septembri sa skutočne ukáže, aký účinok malo otvorenie tunela na dopravu v meste,“ podotkol Cílek.
Väčšina kolízií vzniká podľa Jánošíka nedisciplinovanosťou vodičov. Niektorí napríklad omylom vojdú na privádzač k tunelu a potom cúvajú, aby sa dostali na Lamačskú. V meste však nemôžu byť dlhé diaľničné privádzače, odkiaľ by sa vodičom nenapadlo vracať.