SME

Prístavný most ostane rizikom

Prístavný most je nielen najrušnejšou komunikáciou na Slovensku, ale aj jednou z najproblémovejších. Jeho kapacitu však nemožno zvýšiť, lebo viac áut neunesie, hovorí diaľničná spoločnosť.

Každý deň prejde po Prístavnom moste vyše 120-tisíc áut. Už dnes je tento dopravný uzol využitý na maximum, áut na okolitých cestách však bude pribúdať.Každý deň prejde po Prístavnom moste vyše 120-tisíc áut. Už dnes je tento dopravný uzol využitý na maximum, áut na okolitých cestách však bude pribúdať. (Zdroj: SITA)

Prístavný most je nielen najrušnejšou komunikáciou na Slovensku, ale aj jednouz najproblémovejších. Jeho kapacitu však nemožno zvýšiť, lebo viac áut neunesie, hovorí diaľničná spoločnosť.

Zápchy z Prístavného mosta tak skoro nezmiznú. Pritom v nich skoro denne stoja autá Bratislavčanov i mimobratislavských, kamióny aj mestská hromadná doprava.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Námestník bratislavského primátora Milan Cílek, zodpovedný za dopravu, minulý týždeň povedal, že by pomohlo, keby sa most rozšíril na šesť jazdných pruhov.

SkryťVypnúť reklamu

Most je v správe Národnej diaľničnej spoločnosti. Jej hovorca Marcel Jánošík hovorí, že zvýšiť kapacitu mosta nie je možné. Ide o diaľnično-železničný most, a ten musí mať svoje parametre – napríklad odstavný pruh,“ povedal Jánošík.

Nosnosť nepustí

Aj keby sa však miesto pre tretí pruh v každom smere našlo a vodorovné značenie by sa premaľovalo, bol by problém s nosnosťou. „Most by toľko áut neuniesol, nehovoriac o tom, že najťažšia doprava, teda kamióny, by premávala v krajných pruhoch,“ hovorí Jánošík. To by bola na toľkokrát opravovaný most priveľká záťaž.

Prístavný most je už teraz najfrekventovanejšou komunikáciou na Slovensku. Denne tadiaľto prejde vyše 120-tisíc áut. Ide o dopravný uzol pre tranzitnú i mestskú dopravu. Každá nehoda na moste preto spôsobí zápchy. Dodnes je v pamäti havária kamióna v roku 2004, pre ktorú sa upchala celá Bratislava a pri ktorej zomrel vodič pádom z 30 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Most lievikom

Naopak, s rozšírením diaľničného úseku Bratislava – Senec na šesťpruhový sa podľa Jánošíka počíta do dvoch rokov. V smere od Trnavy však vznikne nový problém. Rozšírená diaľnica privedie na most viac áut, no tu ich bude čakať lievik.

„Riešením by bola diaľnica D4, ktorá by spojila diaľnice D2 a D1 a tranzitnú dopravu by tak odklonila,“ povedal Jánošík. Príprava novej diaľnice pokračuje, existuje už štúdia o vplyvoch na životné prostredie.

Proti tomu, aby sa D4 postavila čo najlacnejšia, sú však obyvatelia malokarpatských obcí, najmä Borinky. Diaľnica má totiž prejsť najkratšou trasou tunelom v blízkosti biokoridorov a ľudských obydlí.

Ako sa bude táto situácia riešiť, Jánošík nepovedal, s tým, že diaľničná spoločnosť o priori­tách nerozhoduje. Práve minulý týždeň o diaľniciach hovoril premiér Fico. Podľa neho je prioritou spojiť Bratislavu s Košicami do roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí odborníci pritom tvrdia, že ak štát rýchlo neurobí niečo s dopravou okolo Bratislavy, naša krajina môže prísť o štatút tranzitnej krajiny, teda aj o veľké peniaze.

Sitina sa ešte len ukáže

Pomôcť doprave v hlavnom meste mal aj tunel Sitina, ktorým sa odklonila tranzitná doprava z Patrónky. „Táto križovatka je dnes prakticky prázdna,“ povedala šéfka sekcie dopravy na magistráte Tatiana Kratochvílová.

Jánošík zároveň hovorí, že počty áut, ktoré denne prejdú cez Sitinu, prevyšujú všetky predpoklady. „Až v septembri sa skutočne ukáže, aký účinok malo otvorenie tunela na dopravu v meste,“ podotkol Cílek.

Väčšina kolízií vzniká podľa Jánošíka nedisciplinovanosťou vodičov. Niektorí napríklad omylom vojdú na privádzač k tunelu a potom cúvajú, aby sa dostali na Lamačskú. V meste však nemôžu byť dlhé diaľničné privádzače, odkiaľ by sa vodičom nenapadlo vracať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 421
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 109
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 171
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 774
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 445
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 148
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 895
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 209
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 050
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 030
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 088
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 048
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 586
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 233
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 855
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 494
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu