SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Mesto nevie spájať rôznorodých

Keď som minulý rok na volebnom diskusnom fóre položila kandidátom na primátora otázku, aká je ich vízia Bratislavy, vypočula som si veľmi rôznorodé odpovede. Jeden z nich plánoval chodiť každý deň medzi ľudí, druhý pomenoval ako svoju víziu každodenné rie

šenie problémov občanov. Tretia kandidátka – možno so skúsenosťou z európskeho parlamentu – vysvetlila, čo by mala podľa nej Bratislava v určitom čase v konkrétnych oblastiach dosiahnuť. To bolo nadlho posledný raz, čo som počula hovoriť o takom čomsi, ako je vízia rozvoja Bratislavy. Preto dnes budem písať o plánoch, koncepciách a stratégiách, ktoré Bratislave chýbajú.

1. Nemá kvalitný územný plán.

Plán, ktorý prijali poslanci, je už teraz neaktuálny, nie je v súlade s vlastnými východiskami a nerieši viaceré systémové veci. Navrhuje masívnu zástavbu (napr. Lamačská brána, juh Petržalky), teda zvýšiť dopravné a funkčné zaťaženie ešte predtým, než je vyriešený dopravný systém. Umožňuje tiež zastavanie a obstavanie území, ktoré sa dnes vnímajú ako kľúčové zelené priestory (Železná studienka, Chorvátske rameno, Sad Janka Kráľa) a zahusťovanie. Plánuje však aj technologické parky, záber viníc, rozsiahlu urbanizáciu – to všetko bez jasného pomenovania limitov rastu.

SkryťVypnúť reklamu

2. Nemá strategický plán (program hospodárskeho a sociálneho rozvoja) a to napriek tomu, že podľa zákona ho musí mať každá obec nad 5000 obyvateľov. Ak nemá takýto plán, nemá zmapované východiská rozvoja. Stratégia rozvoja z roku 1999 je neaktuálna, reaguje na trendy spred 8 – 10 rokov a je v hlbokom rozpore s tým, čo v súčasnosti mesto robí.

3. Nemá dopravný generel, koncepciu rozvoja verejnej a cyklistickej dopravy, dopravy pre peších ani koncepciu bezbariérového pohybu. Nemá dopravný systém, ktorý by systémovo riešil dopravu.

Pomer individuálnej a hromadnej dopravy sa každoročne mení k horšiemu a nové stavby zvyšujú dopravnú záťaž a zakladajú problémy pre ďalšie generácie. Dôsledkom takéhoto plánovania je nič neriešiaca Severná tangenta, ktorá sa zatiaľ nebude stavať len pre chýbajúce peniaze; štvorprúdovka naplánovaná pri Chorvátskom ramene či nultý okruh s tunelom ústiacim v rekreačnom území medzi Mariankou a Borinkou.

SkryťVypnúť reklamu

4. Nemá koncepciu rozvoja zelene. Neexistuje zoznam intaktných (nezastavateľných) plôch či evidencia plôch vhodných na náhradnú výsadbu či dokument starostlivosti o dreviny; mesto dokonca nevie, koľko stromov a zelene vlastne má. Má však fenomén „putovnej zelene“ – náhradná výsadba sa viackrát presádza.

5. Bratislava nemá záväznú výškovú koncepciu, ktorá by zadefinovala, kde sa môžu stavať aké výškové budovy. Vypracovanie a prijatie koncepcie bolo a je plne v rukách magistrátu a poslancov.

6. Dodnes nemá cenovú mapu, ktorá by pomohla investorom orientovať sa v cenách pozemkov a stransparentnila rozhodovanie o predajoch. Bratislava nemá a neuskutočňuje verejné súťaže skoro na nič. Minimálne od septembra 2000 nepredalo mesto verejnou súťažou ani jediný pozemok; ostatná verejná súťaž bola zmarená. Mesto nemá koncepciu nakladania s prebytočným majetkom.

SkryťVypnúť reklamu

7. Bratislava nemá koncepciu práce s verejnosťou. Má PR aktivity ako sú Dni Bratislavy a vysoko hodnotenú web stránku. Na druhej strane primátor neodpovedá na listy ani petície občanov a iniciatív, neposlanci majú minimálnu možnosť participovať na práci komisií zastupiteľstva a poslanci hlasujú proti vystúpeniam občanov na zastupiteľstve. Chýba aktívna cesta za občanom. Mesto nevyužíva rôznorodé nástroje občianskej participácie.

8. Bratislava si neosvojila etický kódex volených predstaviteľov ani program boja proti korupcii. Volení predstavitelia nemajú jasné hranice vnímania toho, čo vlastne znamená konflikt záujmov, takže im nič nebráni využívať benefity od podnikateľov, vo vzťahu ku ktorým by mali byť neutrálni.

9. Bratislava nemá developerov, ktorí by dokázali vidieť svoj profit v kontexte rozvoja celého mesta. Tí, ktorí výrazne ovplyvňujú urbanistický vývoj a tvár mesta, vidia len po hranice svojho pozemku, prípadne po hranice svojej sebaprezentácie, a tak napriek snahe byť veľkí ostávajú svojím prístupom malí a provinční.

10. Okrem toho všetkého Bratislava nemá koncepciu umiestňovania reklám, rozvoja verejných priestorov alebo det­­s­kých ihrísk a športovísk, plán rozvoja sociálnych služieb a ani temer žiaden reálny príklad odstránenia čiernej stavby. Bratislava navyše nemá samosprávu, ktorá by dokázala pripravovať systémové riešenia, spájať rôznorodé skupiny či jednotlivcov a využívať ich energiu v prospech rozvoja mesta. Otázka je, či má obyvateľov, ktorým to aspoň trochu vadí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 6 583
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 867
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 262
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 2 807
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 909
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 673
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 630
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 441
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 29 991
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 283
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 207
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 240
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 610
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 149
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 787
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 508
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu