SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
DVA POHĽADY

Mesto nevie spájať rôznorodých

Keď som minulý rok na volebnom diskusnom fóre položila kandidátom na primátora otázku, aká je ich vízia Bratislavy, vypočula som si veľmi rôznorodé odpovede. Jeden z nich plánoval chodiť každý deň medzi ľudí, druhý pomenoval ako svoju víziu každodenné rie

šenie problémov občanov. Tretia kandidátka – možno so skúsenosťou z európskeho parlamentu – vysvetlila, čo by mala podľa nej Bratislava v určitom čase v konkrétnych oblastiach dosiahnuť. To bolo nadlho posledný raz, čo som počula hovoriť o takom čomsi, ako je vízia rozvoja Bratislavy. Preto dnes budem písať o plánoch, koncepciách a stratégiách, ktoré Bratislave chýbajú.

1. Nemá kvalitný územný plán.

Plán, ktorý prijali poslanci, je už teraz neaktuálny, nie je v súlade s vlastnými východiskami a nerieši viaceré systémové veci. Navrhuje masívnu zástavbu (napr. Lamačská brána, juh Petržalky), teda zvýšiť dopravné a funkčné zaťaženie ešte predtým, než je vyriešený dopravný systém. Umožňuje tiež zastavanie a obstavanie území, ktoré sa dnes vnímajú ako kľúčové zelené priestory (Železná studienka, Chorvátske rameno, Sad Janka Kráľa) a zahusťovanie. Plánuje však aj technologické parky, záber viníc, rozsiahlu urbanizáciu – to všetko bez jasného pomenovania limitov rastu.

Skryť Vypnúť reklamu

2. Nemá strategický plán (program hospodárskeho a sociálneho rozvoja) a to napriek tomu, že podľa zákona ho musí mať každá obec nad 5000 obyvateľov. Ak nemá takýto plán, nemá zmapované východiská rozvoja. Stratégia rozvoja z roku 1999 je neaktuálna, reaguje na trendy spred 8 – 10 rokov a je v hlbokom rozpore s tým, čo v súčasnosti mesto robí.

3. Nemá dopravný generel, koncepciu rozvoja verejnej a cyklistickej dopravy, dopravy pre peších ani koncepciu bezbariérového pohybu. Nemá dopravný systém, ktorý by systémovo riešil dopravu.

Pomer individuálnej a hromadnej dopravy sa každoročne mení k horšiemu a nové stavby zvyšujú dopravnú záťaž a zakladajú problémy pre ďalšie generácie. Dôsledkom takéhoto plánovania je nič neriešiaca Severná tangenta, ktorá sa zatiaľ nebude stavať len pre chýbajúce peniaze; štvorprúdovka naplánovaná pri Chorvátskom ramene či nultý okruh s tunelom ústiacim v rekreačnom území medzi Mariankou a Borinkou.

Skryť Vypnúť reklamu

4. Nemá koncepciu rozvoja zelene. Neexistuje zoznam intaktných (nezastavateľných) plôch či evidencia plôch vhodných na náhradnú výsadbu či dokument starostlivosti o dreviny; mesto dokonca nevie, koľko stromov a zelene vlastne má. Má však fenomén „putovnej zelene“ – náhradná výsadba sa viackrát presádza.

5. Bratislava nemá záväznú výškovú koncepciu, ktorá by zadefinovala, kde sa môžu stavať aké výškové budovy. Vypracovanie a prijatie koncepcie bolo a je plne v rukách magistrátu a poslancov.

6. Dodnes nemá cenovú mapu, ktorá by pomohla investorom orientovať sa v cenách pozemkov a stransparentnila rozhodovanie o predajoch. Bratislava nemá a neuskutočňuje verejné súťaže skoro na nič. Minimálne od septembra 2000 nepredalo mesto verejnou súťažou ani jediný pozemok; ostatná verejná súťaž bola zmarená. Mesto nemá koncepciu nakladania s prebytočným majetkom.

Skryť Vypnúť reklamu

7. Bratislava nemá koncepciu práce s verejnosťou. Má PR aktivity ako sú Dni Bratislavy a vysoko hodnotenú web stránku. Na druhej strane primátor neodpovedá na listy ani petície občanov a iniciatív, neposlanci majú minimálnu možnosť participovať na práci komisií zastupiteľstva a poslanci hlasujú proti vystúpeniam občanov na zastupiteľstve. Chýba aktívna cesta za občanom. Mesto nevyužíva rôznorodé nástroje občianskej participácie.

8. Bratislava si neosvojila etický kódex volených predstaviteľov ani program boja proti korupcii. Volení predstavitelia nemajú jasné hranice vnímania toho, čo vlastne znamená konflikt záujmov, takže im nič nebráni využívať benefity od podnikateľov, vo vzťahu ku ktorým by mali byť neutrálni.

9. Bratislava nemá developerov, ktorí by dokázali vidieť svoj profit v kontexte rozvoja celého mesta. Tí, ktorí výrazne ovplyvňujú urbanistický vývoj a tvár mesta, vidia len po hranice svojho pozemku, prípadne po hranice svojej sebaprezentácie, a tak napriek snahe byť veľkí ostávajú svojím prístupom malí a provinční.

10. Okrem toho všetkého Bratislava nemá koncepciu umiestňovania reklám, rozvoja verejných priestorov alebo det­­s­kých ihrísk a športovísk, plán rozvoja sociálnych služieb a ani temer žiaden reálny príklad odstránenia čiernej stavby. Bratislava navyše nemá samosprávu, ktorá by dokázala pripravovať systémové riešenia, spájať rôznorodé skupiny či jednotlivcov a využívať ich energiu v prospech rozvoja mesta. Otázka je, či má obyvateľov, ktorým to aspoň trochu vadí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 326
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 546
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 199
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 181
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 172
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 855
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 381
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 824
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 400
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 337
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu