SME
Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Dnes pôjdu nočné spoje aj s ostrahou

Dopravný podnik na začiatku júla spustil skúšobnú prevádzku posilnených nočných liniek.

Nástupište na Hlavnej stanici bolo o pol noci plné ľudí napriek tomu, že prvé nočné autobusy odtiaľ odchádzali pol hodinu predtým.Nástupište na Hlavnej stanici bolo o pol noci plné ľudí napriek tomu, že prvé nočné autobusy odtiaľ odchádzali pol hodinu predtým. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Od začiatku júla dopravný podnik skúšobne posilnil nočné spoje na 20 liniek. Premávajú v 60-­ a 30-minúto­vých interva­loch. Predtým chodili raz za hodinu, na niektorých trasách si cestujúci počkali aj dve hodiny.

Dopravný podnik na niektorých linkách avizoval zavedenie bezpečnostného dozoru. Prvé spoje s ostrahou pôjdu až od dnešnej noci.

Podnetom na zmenu bola kritika Bratislavčanov aj návštevníkov mesta. Najviac sa týkala riedkych intervalov spojov.

Neexistovalo nočné spojenie na letisko, ľudia kritizovali aj spojenie medzi centrom a Petržalkou, chýbalo spojenie medzi Dúbravkou a Devínskou Novou Vsou.

Slabá bola aj nadväznosť na príchody nočných rýchlikov z hlavnej stanice.

„Nemôžeme prispôsobiť celú nočnú dopravu odchodom vlakov, ale cestujúci by sa mali na hlavnú stanicu dos­tať v akceptovateľnom intervale, ktorý zodpovedá európskemu štandardu,“ povedal predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník.

Nočné spoje označuje písmeno N a číslo linky denného spoja, ktorého trasu čo najviac kopírujú. Z centrálneho prestupového uzla na hlavnej stanici autobusy odchádzajú o 23.30, vybrané linky aj o 00.00, ďalej o 00.30, 01.30, 02.30 a 03.30. Druhým prestupným uzlom ostáva Hodžovo námestie.

„Ostraha bude na vybra­ných linkách v noci z piatka na sobotu a zo soboty na nedeľu,“ vysvetlil Zahradník. V tom čase bývalo najviac problémov s vandalmi alebo neprispôsobivými cestujúcimi. Po prvom víkende urobí dopravný podnik vyhodnotenie, neskôr by sa mohol dozor rozšíriť aj na ostatné dni. (dagu, ena)

Noční cestujúci idú naslepo

Od nedeľnej noci premávajú posilnené nočné spoje. Veľa ľudí si dopredu nepozrelo ich trasy a cestou hádali, či dôjdu na správnu zastávku.

V noci z nedele na pondelok dopravný podnik spustil pilotný projekt zahustených nočných­ liniek. Prvé nočné autobusy vyrazili z Hlavnej stanice o 23.30, ale o polnoci sa nástupištia opäť zaplnili.

Cestovný poriadok nočákov na informačnej tabuli svieti zo žltých listov s obrázkom mesiaca, aby to bolo každému jasné. „Prosím vás, ide to naozaj každú hodinu?“ pýta sa krátkozraká dôchodkyňa.

Presne o polnoci pred oboma nástupišťami stojí rad autobusov. Dispečer v neónovej veste dáva posledné pokyny a velí odchod. Skupinka dopravákov kontroluje pohyb autobusov cez vysielačku.

O pol hodinu už vyrážajú ďalšie spoje. Autobus N93, ktorý smeruje do Petržalky, patrí k viac naplneným. Oproti spoju, ktorý chodil v riedkejšom intervale, sa to ale nedá porovnať. „Vždy sme si stávali takmer na chrbtoch. Raz mi niekto v tlačenici tak podkopol nohu, až mi zlomil opätok,“ opisuje zážitky z bývalej 506-ky 25-ročná Doris.

N93 patrí k linkám, v ktorých dopravný podnik avizoval bezpečnostný dozor. V autobuse ešte nikto taký nie je. Potrebu dozoru potvrdil agresívny muž, ktorý sa vyhrážal jednému zo spolucestujúcich. „Vyhodím ťa aj cez tú harmoniku, ak ešte niečo povieš,“ hovoril tichým nepriateľským hlasom. Väčšina cestujúcich si to nevšimla a okolosediaci sa pre istotu tvárili, že nič nepočuli. Muž ostal len pri vyhrážkach a vystúpil. „Už som mala nachystaný telefón, že volám políciu,“ hovorí mladá žena, ktorá sedí neďaleko. „Len som sa bála, ako na to zareaguje.“

Cesta ďalej prebieha bez konfliktov, autobus ide načas. Smerom ku konečnej je v ňom stále menej ľudí. Na poslednej zastávke čaká ďalší dispečer a autobus do Jaroviec, Rusoviec a Čunova. Odchod má o niekoľko minút neskôr.

Prvú noc bol mierny chaos

Pomaly sa trúsia noví cestujúci. Prechádzajú k zastávke smerom do mesta. „Neviete, či už dnes idú tie nové nočáky? A ako často?“ vysloví mladé dievča asi najčastejšie otázky cestujúcich z tejto noci. „Naozaj stoja na každej z vypísaných zastávok?“ ukazuje k informačnej tabuli. Cestujúci, ktorý si zmeny naštudoval, vysvetľuje, že všetky zastávky sú na znamenie.

V tom už ale na malý hlúčik čakajúcich volá z druhej strany cesty dispečer. „Ide niekto z vás do Jaroviec? Je to na tejto strane,“ upozorňuje. „A smer do mesta?“ ozýva sa zo zastávky. Dispečer odpovedá, že tam je aj nástup do centra. „To je ale zvláštne, nikdy by mi nenapadlo čakať tam,“ zaznieva medzi ľuďmi, čo prechádzajú k autobusom. Dispečer namosúrene vysvetľuje, že sa o tom hovorilo v televízii aj v novinách. „Starší ľudia to vedia, len mladí nie.“

„Radosti nočného cestovania,“ smeje sa mladík, ktorý práve prišiel z • arovského smeru. „Dúfal som, že N91 ma dovezie až na Dvory, no musím prestupovať.“ Na otázku, či posilnené spoje nie sú lepšie aspoň preto, že sú bez tlačenice, hovorí: „Z Jaroviec cestujem v noci často, cez týždeň aj cez víkend. Väčšinou v autobuse býva okolo päť ľudí.“

Pri príchode na ďalšiu zastávku vidno muža, ktorý k vodičovi spína ruky v prosebnom geste. „Pred ním išli tri autobusy a ani jeden nezastavil, vraj sa otáčajú,“ vysvetľuje prekvapeným spolucestujúcim. „A ide to vôbec na železničnú stanicu? Ale petržalskú,“ vyzvedá znepokojene. Ostatní ho uistia, že nasadol správne. Na každej zastávke pribudnú cestujúci, autobus je však stále poloprázdny.

O pol druhej ráno necestuje veľa ľudí ani smerom do Záhorskej Bystrice. V autobuse sa vezú piati. Pri Tescu Lamač pristúpia dvaja rybári. O pár zastávok ďalej vybehnú, lebo nevedia ďalšiu trasu. „Stojí aj pri OD Lamač,“ volá za nimi spolucestujúci, ale už je neskoro.

Autobus na letisko prázdny

Cesta od lamačského obchodného domu na letisko trvá 50 minút, presne podľa cestovného poriadku aj s prestupom na Hlavnej stanici. Linka N61, ktorú odtiaľ opäť odštartuje dispečer, vysadí celkový počet – troch pasažierov v úseku po Svätoplukovu. Ďalej ide až na jedného cestujúceho prázdna. Tento autobus na rozdiel od modernej­ších neukazuje zastávky, len čas. Človek, ktorý sa v okolí nevyzná, môže len dúfať, že sa mu podarí na šoféra zazvoniť včas, aby nezastal o tri zastávky ďalej.

Na letisku pribehne muž, ktorý chce vedieť, či autobus pokračuje na Hlavnú stanicu. Šofér prisvedčí, ale muž nemá lístok. „Ja nepredávam,“ povie mu šofér. Chvíľu čaká, ale muž odchádza opačným smerom, ako je automat pred budovou letiska. Autobus sa pohýňa ďalej. Cestujúci pristupujú opäť až bližšie k centru.

Najviac ľudí ide zo stanice

Pol štvrtej ráno. Nástupištia na Hlavnej stanici sú plné ľudí. „Práve sme prišli vlakom a hľadáme spoj do Ružinova,“ zháňa informácie otec dvoch dcér. V poslednej chvíli nasadajú do N61. Takmer plný sa zdá autobus N33 na Dlhé Diely aj N21 do Devínskej. Zdá sa, akoby na ces­tách boli len autobusy, ktoré sa v neustálom kolobehu rozbiehajú a vracajú na Hlavnú stanicu. V odbočení na Štefánikovu a Šancovú vytvárajú osamelý rad. Ak sa popri nich objaví auto, zväčša je to taxík.

Prázdno je aj pred Pentagonom, obkružujú ho len mačky a policajná hliadka. O chvíľu prichádza nezvyčajne plný spoj N70. V dobrej nálade sa tu dohadujú muži, ktorí spoločne cestujú do práce. Rukami naznačujú rôzne smery, ktorými sa podľa nich bude autobus uberať. Nakoniec urýchlene vystupujú na Astronomickej, zmýlili sa. „To sme si ale dali,“ vykrikujú. Autobus s niekoľkými cestujúcimi sa vracia na Hlavnú stanicu už za svetla. Z nástupíšť pomaly vychádzajú prvé ranné spoje.

Nočné spoje

Linka N21

bude premávať na okružnej trase Hlavná stanica, Pražská, Brnianska, Patrónka, Lamačská cesta, Alexyho, Saratovská, Agátová, Eisnerova, Istrijská, Mlynská, Jána Jonáša, Agátová, Saratovská, Alexyho, Lamačská cesta, Patrónka, Brnianska, Pražská, Hlavná stanica

Linka N29

trasa: Hlavná stanica, Pražská, Stromová, Limbová, Mlynská dolina, Botanická, Devínska cesta, Kremeľská, Hrad Devín

Linka N31

trasa: Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Staromestská, Nábr. arm. gen. L. Svobodu, Mlynská dolina, Cintorín Slávičie údolie

Linka N33

trasa: Hlavná stanica, Šancová, Račianske mýto, Legionárska, Karadžičova, Dostojevského rad, Vajanského nábr., Rázusovo nábr., Nábr. arm. gen. L. Svobodu, Botanická, Karloveská, Molecova, Hany Meličkovej, Majerníkova, Kuklovská

Linka N34

trasa: Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Staromestská, Nábr. arm. gen. L. Svobodu, Botanická, Karloveská, M. Sch. Trnavského, Saratovská, Repašského, Žatevná, Štepná, Pri kríži

Linka N37

trasa: Hlavná stanica, Pražská, Brnianska, Patrónka, Lamačská cesta, TESCO Lamač, Hodonínska, Vrančovičova, Podháj, cesta I/2, Bratislavská, Nám. Sv. Petra a Pavla, Čsl. tankistov, Záhorská Bystrica

Linka N44

trasa: Hodžovo nám., Nám. 1. mája, Námestie slobody, Žilinská, Karpatská, Podkolibská, Hlavná, Jeséniova, Koliba

Linka N47

trasa: Hodžovo nám., Palisády, Zámocká, Mudroňova, Búdková, Lovinského, Valašská

Linka N53

trasa: Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Kollárovo nám., Mickiewiczova, Krížna, Trnavské mýto, Vajnorská, Cesta na Senec, nadjazd Vajnory, Pri starom letisku, Roľnícka, Vajnory

Linka N55

trasa: Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Nám. 1. mája, Mýtna, > Vazovova, Račianske mýto, Račianska, Žitná, Púchovská, Rybničná, Na pántoch

Linka N56

trasa: Zlaté piesky, Cesta na Senec, nadjazd Vajnory, Pri starom letisku, Východná, Dopravná, Pri Šajbách,

Linka N61

trasa: Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Kollárovo nám., Ul. 29. augusta, Mlynské nivy, > Svätoplukova, Dulovo nám., Košická, Miletičova, Trenčianska, Bajkalská, Drieňová, Tomášikova, Rožňavská, Slovinská, Bulharská, Galvaniho, Ivanská cesta, Letisko M. R. Štefánika

Linka N72

trasa: Hodžovo nám., Kollárovo nám., Ul. 29. augusta, Mlynské nivy, Prievozská, Gagarinova, Popradská, Vrakunská, Uzbecká, Kazanská, Dvojkrížna, Čiližská

Linka N74

trasa: Hlavná stanica, Šancová, Trnavské mýto, Trnavská cesta, Vrakunská cesta, Ružinovská, Tomášikova, Mierová, Prievozská, Bajkalská, Vlčie hrdlo

Linka N80

trasa: Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Staromestská, Nový most, Einstei­nova, Rusovská cesta, Nám. hraničiarov, Osuského, Jiráskova, Bratská, Kopčianska, Údernícka, Kúpalisko Matador

Linka N91

trasa: Jasovská, Jarovce, Rusovce, Čunovo

Linka N93

trasa: Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Staromestská, Nový most, Panónska cesta, Bratská, Smolenická, Budatínska, Vyšehradská, Jantárová cesta, Betliarska, Dolnozemská cesta, Jasovská

Linka N95

trasa: Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Staromestská, Rázusovo nábr., Vajanského nábr., Šafárikovo nám., Starý most, Bosákova, Šustekova, Mamateyova, Ovsište, Mamateyova, Furdekova, Osuského, Romanova, Pajštúnska, Jantárová cesta, Betliarska, Vozovňa Petržalka

Linka N99

trasa: Vozovňa Petržalka, Betliarska, Jantárová cesta, Lietavská, Budatínska, Šintavská, Jantárová cesta, Pajštúnska, Jiráskova, Osuského, Nám. hraničiarov, Jantárová cesta, Bosákova, Šustekova, Mamateyova, Ovsište

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 7 954
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 720
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 3 134
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 235
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 862
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 537
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 351
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 299
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 475
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 364
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 101
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 998
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 320
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 769
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 712
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 467
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu