SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
DEVÍNSKEJ NOVEJ VSI CHÝBA RÝCHLE SPOJENIE S MESTOM, ABY SA MOHLA ROZVÍJAŤ. TO BY MOHOL VYRIEŠIŤ PROJEKT PENTY

Devínska potrebuje napojenie na mesto

Devínska Nová Ves bude potrebovať lepšiu MHD do mesta a diaľničnú križovatku na Stupavu.Na oboch sa už pracuje.

Devínska Nová Ves sa po pričlenení k Bratislave v roku 1972 rozšírila o sídlisko a podniky najmä automobilového priemyslu.Devínska Nová Ves sa po pričlenení k Bratislave v roku 1972 rozšírila o sídlisko a podniky najmä automobilového priemyslu. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Lepšie cesty, doprava, siete, služby a prilákanie investorov.

Také sú hlavné priority Devínskej Novej Vsi do budúcnosti. Kým donedávna bola táto časť Bratislavy ako odtrhnutá od mesta, v najbližších rokoch sa to má zmeniť. Aj tu sa chystá výstavba, dokonca časť novej mestskej štvrte Lamačská brána bude ležať aj na území Devínskej. A v rámci miliardovej investície bude investor rozširovať aj električkovú trať, ktorá by mala prechádzať bulvárom obytnej zóny v Lamači – možno sa potiahne až do Devínskej.

Križovatka

Ako ďalšia podmienka rozvoja obce a areálu Volkswagen je stavba diaľničnej križovatky Stupava-juh, ktorá by mohla byť v budúcnosti súčasťou nultého okruhu. „Križovatka na diaľnici D2 je už vyprojektovaná aj s komunikáciou po Volkswagen,“ hovorí architekt mestskej časti Milan Beláček. Na trasu predĺženia do Marcheggu práve prebieha posudzovanie vplyvov zámeru na životné prostredie. Investorom je Národná diaľničná spoločnosť.

Mestská časť by však chcela riešiť aj lepšie železničné spojenie s mestom v rámci integrovanej dopravy.

Chystá sa aj rozširovanie ciest pre peších a cyklistov. Existujú už projekty na znovuvybudovanie mosta cez Moravu, ktorý by viedol do rakúskeho Slosshofu. Ľahký oceľový most by mohol napomôcť aj rozvíjajúcemu sa cestovnému ruchu. Pôsobí tu už rok Turistická informačná kancelária, ktorá usporadúva vychádzky, dala napríklad ohradiť Sandberg, unikátny pieskovcový vrch,­ aby ho neničili vandali.

Predaj pozemkov

Predaj pozemkov v Devínskej sa spája aj s korupčnou kauzou. Miestny poslanec Jozef M. podľa Úradu boja proti korupcii prijal úplatok 2,3 milióna korún za to, že ovplyvní zastupiteľstvo. To malo odsúhlasiť zmenu kvalifikácie pozemku pri Volkswagene na stavebný a jeho predaj. To poslanci schválili ešte v minulom volebnom období, zmluva je dnes neplatná, investor nezložil zálohu.

Úplatok mal poslanec žiadať ešte začiatkom roka 2006 od predstaviteľa zahraničnej spoločnosti.

Ekologické dedičstvo

Devínska Nová Ves zrejme ako jedna z prvých mestských častí bude mať svoj plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja, predpoklad na čerpanie európskych peňazí. „Po prerokovaní v miestnej rade a pripomienkovaní občanmi ho v septembri dostane zastupiteľstvo,“ povedal architekt.

Veľkým problémom mestskej časti, ktorá je známa krásnou prírodou, je paradoxne aj ekologické dedičstvo komunizmu – skládky odpadov. Devínska je tiež ohrozená povodňami. To by sa však čoskoro mohlo zmeniť, do roku 2010 plánuje mesto dokončiť protipovodňovú hrádzu Bratislavy v najviac ohrozených zónach.

Devínskou viedla aj Jantárová cesta

Devínska Nová Ves sa pýši mimoriadnou históriou už od obdobia neolitu. Pôvodné osídlenie, ale aj to, že obcou neskôr viedla historická Jantárová cesta, ovplyvnili jej vývoj.

Pôvodný názov obce bol iba Nová Ves. Aj napriek očakávaniu, že bude historicky zdokumentovaná veľmi zavčasu, prvá písomná správa o obci je až z 10. októbra 1451. Do Novej Vsi sa v 30. rokoch 16. storočia presťahovali Chorváti, ktorí počtom dokonca prevýšili pôvodné obyvateľstvo, a tak sa roku 1552 začala nazývať Chorvátskou Novou Vsou. Ako Devínska Nová Ves je zatiaľ doložená až od 18. storočia.

Obec bola pôvodne poddanskou osadou hradu Devín. Patrila aj viacerým šľachtickým rodom. Keď sa po vpáde Turkov do Uhorska vnútropolitický život krajiny začal sústreďovať do Bratislavy a Slovensko sa stalo hospodárskym a kultúrnym centrom Uhorska, stúpol aj význam obce, ktorá ležala na najkratšej ceste medzi Viedňou a Bratislavou.

Hospodársky a strategický význam mal pre obec most cez rieku Morava, v súčasnosti sa uvažuje o jeho obnove, no iba pre peších a cyklistov. Rieka tvorila colnú hranicu medzi Rakúskom a Uhorskom, colnica tu stála od začiatku 18. storočia. Železničná trať Gänserndorf - Devínska Nová Ves - Bratislava, otvorená roku 1848, bola prvou parnou železnicou v Uhorsku. Vďaka železničnému spojeniu sa začal v obci rozvíjať aj priemysel, v roku 1870 otvorili kameňolom. Po pričlenení obce k Bratislave v roku 1972 sa táto mestská časť rozšírila o sídlisko a podniky najmä automobilového priemyslu.

Kostol Ducha svätého je najvýznamnejšou sakrálnou stavbou v mestskej časti. Literatúra uvádza postavenie kostola okolo roku 1580, pochádza teda už z renesancie. Stavba je z kameňa.
FOTO – WWW. DEVINSKANOVAVES.SK
Ako sa rozrastala Bratislava

Dnešné územie mesta sa tvorilo postupne spájaním osád a pričleňovaním priľahlých obcí.

Do roku 1945 tvorilo Bratislavu iba dnešné Staré Mesto, Nové Mesto a časti Ružinova (Nivy a Trnávka). Karlovu Ves však pričlenili už v roku 1943.

Od 1. apríla 1946 patrí k Bratislave ďalších sedem obcí - Devín, Dúbravka, Lamač, Petržalka, Prievoz, Rača a Vajnory.

Ako hlavné mesto Slovenskej socialistickej republiky sa Bratislava v roku 1971 rozšírila o ďalších sedem obcí, boli to Podunajské Biskupice, Vrakuňa, Záhorská Bystrica, Devínska Nová Ves, Jarovce, Rusovce a Čunovo.

V súčasnosti má Bratislava sedemnásť mestských častí.

Pozostatky komunizmu v Devínskej Novej Vsi – strážnice pri hranici s Rakúskom.
WWW. DEVINSKANOVAVES.SK
Mestská časť Devínska Nová Ves

Počet obyvateľov............................................................... 15 432

Starosta ............................................................ Vladimír Mráz

Počet poslancov.................................................................... 24

Kedysi samostatné obce sa postupne stávali súčasťou Bratislavy. Ich súčasnému rozvoju a histórii sa budeme každý týždeň venovať v piatkovej prílohe Bratislava.

O týždeň Rača
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 073
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 964
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 121
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 13 396
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 675
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 942
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 472
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 455
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 678
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 413
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu