SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
DEVÍNSKEJ NOVEJ VSI CHÝBA RÝCHLE SPOJENIE S MESTOM, ABY SA MOHLA ROZVÍJAŤ. TO BY MOHOL VYRIEŠIŤ PROJEKT PENTY

Devínska potrebuje napojenie na mesto

Devínska Nová Ves bude potrebovať lepšiu MHD do mesta a diaľničnú križovatku na Stupavu.Na oboch sa už pracuje.

Devínska Nová Ves sa po pričlenení k Bratislave v roku 1972 rozšírila o sídlisko a podniky najmä automobilového priemyslu.Devínska Nová Ves sa po pričlenení k Bratislave v roku 1972 rozšírila o sídlisko a podniky najmä automobilového priemyslu. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Lepšie cesty, doprava, siete, služby a prilákanie investorov.

Také sú hlavné priority Devínskej Novej Vsi do budúcnosti. Kým donedávna bola táto časť Bratislavy ako odtrhnutá od mesta, v najbližších rokoch sa to má zmeniť. Aj tu sa chystá výstavba, dokonca časť novej mestskej štvrte Lamačská brána bude ležať aj na území Devínskej. A v rámci miliardovej investície bude investor rozširovať aj električkovú trať, ktorá by mala prechádzať bulvárom obytnej zóny v Lamači – možno sa potiahne až do Devínskej.

Križovatka

Ako ďalšia podmienka rozvoja obce a areálu Volkswagen je stavba diaľničnej križovatky Stupava-juh, ktorá by mohla byť v budúcnosti súčasťou nultého okruhu. „Križovatka na diaľnici D2 je už vyprojektovaná aj s komunikáciou po Volkswagen,“ hovorí architekt mestskej časti Milan Beláček. Na trasu predĺženia do Marcheggu práve prebieha posudzovanie vplyvov zámeru na životné prostredie. Investorom je Národná diaľničná spoločnosť.

Mestská časť by však chcela riešiť aj lepšie železničné spojenie s mestom v rámci integrovanej dopravy.

Chystá sa aj rozširovanie ciest pre peších a cyklistov. Existujú už projekty na znovuvybudovanie mosta cez Moravu, ktorý by viedol do rakúskeho Slosshofu. Ľahký oceľový most by mohol napomôcť aj rozvíjajúcemu sa cestovnému ruchu. Pôsobí tu už rok Turistická informačná kancelária, ktorá usporadúva vychádzky, dala napríklad ohradiť Sandberg, unikátny pieskovcový vrch,­ aby ho neničili vandali.

Predaj pozemkov

Predaj pozemkov v Devínskej sa spája aj s korupčnou kauzou. Miestny poslanec Jozef M. podľa Úradu boja proti korupcii prijal úplatok 2,3 milióna korún za to, že ovplyvní zastupiteľstvo. To malo odsúhlasiť zmenu kvalifikácie pozemku pri Volkswagene na stavebný a jeho predaj. To poslanci schválili ešte v minulom volebnom období, zmluva je dnes neplatná, investor nezložil zálohu.

Úplatok mal poslanec žiadať ešte začiatkom roka 2006 od predstaviteľa zahraničnej spoločnosti.

Ekologické dedičstvo

Devínska Nová Ves zrejme ako jedna z prvých mestských častí bude mať svoj plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja, predpoklad na čerpanie európskych peňazí. „Po prerokovaní v miestnej rade a pripomienkovaní občanmi ho v septembri dostane zastupiteľstvo,“ povedal architekt.

Veľkým problémom mestskej časti, ktorá je známa krásnou prírodou, je paradoxne aj ekologické dedičstvo komunizmu – skládky odpadov. Devínska je tiež ohrozená povodňami. To by sa však čoskoro mohlo zmeniť, do roku 2010 plánuje mesto dokončiť protipovodňovú hrádzu Bratislavy v najviac ohrozených zónach.

Devínskou viedla aj Jantárová cesta

Devínska Nová Ves sa pýši mimoriadnou históriou už od obdobia neolitu. Pôvodné osídlenie, ale aj to, že obcou neskôr viedla historická Jantárová cesta, ovplyvnili jej vývoj.

Pôvodný názov obce bol iba Nová Ves. Aj napriek očakávaniu, že bude historicky zdokumentovaná veľmi zavčasu, prvá písomná správa o obci je až z 10. októbra 1451. Do Novej Vsi sa v 30. rokoch 16. storočia presťahovali Chorváti, ktorí počtom dokonca prevýšili pôvodné obyvateľstvo, a tak sa roku 1552 začala nazývať Chorvátskou Novou Vsou. Ako Devínska Nová Ves je zatiaľ doložená až od 18. storočia.

Obec bola pôvodne poddanskou osadou hradu Devín. Patrila aj viacerým šľachtickým rodom. Keď sa po vpáde Turkov do Uhorska vnútropolitický život krajiny začal sústreďovať do Bratislavy a Slovensko sa stalo hospodárskym a kultúrnym centrom Uhorska, stúpol aj význam obce, ktorá ležala na najkratšej ceste medzi Viedňou a Bratislavou.

Hospodársky a strategický význam mal pre obec most cez rieku Morava, v súčasnosti sa uvažuje o jeho obnove, no iba pre peších a cyklistov. Rieka tvorila colnú hranicu medzi Rakúskom a Uhorskom, colnica tu stála od začiatku 18. storočia. Železničná trať Gänserndorf - Devínska Nová Ves - Bratislava, otvorená roku 1848, bola prvou parnou železnicou v Uhorsku. Vďaka železničnému spojeniu sa začal v obci rozvíjať aj priemysel, v roku 1870 otvorili kameňolom. Po pričlenení obce k Bratislave v roku 1972 sa táto mestská časť rozšírila o sídlisko a podniky najmä automobilového priemyslu.

Kostol Ducha svätého je najvýznamnejšou sakrálnou stavbou v mestskej časti. Literatúra uvádza postavenie kostola okolo roku 1580, pochádza teda už z renesancie. Stavba je z kameňa.
FOTO – WWW. DEVINSKANOVAVES.SK
Ako sa rozrastala Bratislava

Dnešné územie mesta sa tvorilo postupne spájaním osád a pričleňovaním priľahlých obcí.

Do roku 1945 tvorilo Bratislavu iba dnešné Staré Mesto, Nové Mesto a časti Ružinova (Nivy a Trnávka). Karlovu Ves však pričlenili už v roku 1943.

Od 1. apríla 1946 patrí k Bratislave ďalších sedem obcí - Devín, Dúbravka, Lamač, Petržalka, Prievoz, Rača a Vajnory.

Ako hlavné mesto Slovenskej socialistickej republiky sa Bratislava v roku 1971 rozšírila o ďalších sedem obcí, boli to Podunajské Biskupice, Vrakuňa, Záhorská Bystrica, Devínska Nová Ves, Jarovce, Rusovce a Čunovo.

V súčasnosti má Bratislava sedemnásť mestských častí.

Pozostatky komunizmu v Devínskej Novej Vsi – strážnice pri hranici s Rakúskom.
WWW. DEVINSKANOVAVES.SK
Mestská časť Devínska Nová Ves

Počet obyvateľov............................................................... 15 432

Starosta ............................................................ Vladimír Mráz

Počet poslancov.................................................................... 24

Kedysi samostatné obce sa postupne stávali súčasťou Bratislavy. Ich súčasnému rozvoju a histórii sa budeme každý týždeň venovať v piatkovej prílohe Bratislava.

O týždeň Rača
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  2. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  3. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  4. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  5. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  6. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  7. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  1. Zmeniť kuchynský odpad na substrát do kvetináča už dokáže každý
  2. Plasty sú čoraz viac out. Pri pive od Prazdroja čoskoro zmiznú
  3. METLIFE SLOVENSKO získala certifikát Zodpovedná organizácia
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  7. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  8. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  9. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  10. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 11 253
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 619
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 087
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 7 091
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 314
  6. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 4 196
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 713
  8. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 698
  9. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 684
  10. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus 2 257
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 11 814
  2. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 965
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 6 788
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 539
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 932
  6. Stanislav Martinčko: Poľovačka na zajace a 50 000 Eur v zlate !! 4 682
  7. Pavel Dvořák: Platby mobilom v Číne 4 174
  8. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 097
  1. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
  2. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  7. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  8. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
Skryť Zatvoriť reklamu