SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Lamač žiada protihlukovú stenu pri diaľnici

Obyvatelia Lamača už tri roky čakajú na protihlukovú stenu pri diaľnici. Národná diaľničná spoločnosť hovorí, že stavať sa bude, ale nevedno kedy.

Plánovaná protihluková stena by mala viesť aj cez križovatku Lamačská cesta – Harmincova.Plánovaná protihluková stena by mala viesť aj cez križovatku Lamačská cesta – Harmincova. (Zdroj: FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Lamačania, ktorí bývajú pri diaľnici D2, sa sťažujú na veľký hluk. Spísali petíciu, žiadajú, aby sa pri rušnej križovatke na Lamačskej začala stavať proti­hluková stena a to čo najrýchlejšie.

„Tak skoro to ešte nebude,“ povedal Ľubomír Plai, prednosta miestneho úradu Lamač. Stena je totiž ešte len v úrovni štúdie.

To potvrdila aj Národná diaľničná spoločnosť. „Stavať sa bude, ale ťažko povedať kedy,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca. Podľa neho je okolo projektu viacero problémov, nutné je najprv spraviť merania.

SkryťVypnúť reklamu

Projekty by podľa posledných vyjadrení mali byť hotové do septembra, Jánošík to však vylúčil. „Momentálne to nie je reálny termín.“

O stene sa teda zatiaľ nevie, aká bude dlhá ani odkiaľ kam presne povedie. Isté je len to, že bude prechádzať križovatkou Lamačská – Harmincova a osadia ju tak, aby v budúcnosti bolo možné rozširovať diaľnicu. Predpoklad spoločnosti hovorí o termíne začatia stavby až o dva roky.

Diaľničná spoločnosť už v Bratislave postavila viacero takýchto stien, jednou z nich je napríklad petržalská pozdĺž diaľnice D1.

„Tu sme tiež vymieňali obyvateľom okná za plastové,“ povedal Jánošík. Podľa meraní tu totiž hluk prekračoval normy, hovorca však tvrdí, že k tomu neprispela len diaľnica, ale aj mestská cesta a blízka železnica.

SkryťVypnúť reklamu

V mnohých prípadoch sa však obyvatelia sťažujú na hluk, aj keď steny už existujú. „Sú projektované na 80-kilometrovú rýchlosť, toľko, koľko je maximum v obci. No to sa často nedodržiava,“ hovorí Jánošík.

O tom, kde budú steny stáť, sa rozhoduje už počas stavania diaľnice alebo po jej dokončení, diaľničná to rieši operatívne - keď obec pocíti, že hluk prekračuje normy.

Ak je miera hluku vysoká, môže sa dokonca budovať špeciálny drenážny povrch – tak je to na Einsteinovej v Petržalke. V asfalte sú špeciálne kanáliky, ktoré odvádzajú vlhkosť, preto cesta vlastne nebýva mokrá. „Je to veľmi drahé, v prípade Petržalky si to však vyžiadala únia,“ povedal Jánošík.

Najnovšia protihluková stena v meste je zatiaľ na úseku diaľnice Prístavný most – Mierová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 317
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 783
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 924
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 194
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 884
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 544
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 307
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 244
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 484
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 171
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 113
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 256
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 484
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu