BRATISLAVA 26. júna (SITA) - Všetky dotknuté strany už podpísali Dohodu o spolupráci v rámci Bratislavskej integrovanej dopravy (BID). Účastníkmi bol na jednej strane koordinátor prípravy BID - spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava, ktorá zastupovala záujmy svojich zakladateľov Bratislavského samosprávneho kraja a Hlavného mesta SR Bratislava. Na druhej strane to boli rozhodujúci dopravcovia na území regiónu, ktorí budú vykonávať verejnú dopravu v bratislavskom regióne a na území mesta. Ide o Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines, Železničnú spoločnosť Slovensko a Železnice Slovenskej republiky. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa Magistrátu Bratislavy Eva Chudinová, zmluva vytvára základné predpoklady pre spoluprácu všetkých subjektov pri realizácii Bratislavskej integrovanej dopravy, ktorej prvá etapa by sa mala začať v marci 2008.
Základným cieľom BID je snaha vytvoriť taký systém, ktorý zatraktívni verejnú hromadnú dopravu v konkurencii s individuálnou automobilovou dopravou, trvalo ho rozvíjať a skvalitňovať so snahou zvyšovať podiel verejnej hromadnej dopravy osôb. Realizáciou integrovanej dopravy prepravcovia získajú ucelený dopravný priestor, ktorý umožňuje systémové dopravné riešenie s dlhodobým výhľadom. Objednávatelia dopravy tak budú hospodárnejšie vynakladať verejné finančné prostriedky pri zabezpečovaní dopravy na území mesta a kraja, skvalitňovať dopravnú obslužnosť územia, ochraňovať životné prostredie a zároveň tlmiť nároky na rozširovanie dopravnej siete.
Základným princípom BID je účelná integrácia dopravných systémov jednotlivých dopravcov a vytvorenie spoločnej dopravnej ponuky pre cestujúcich na území regiónu, uplatnenie výhod jednotnej tarify, prepravných podmienok a spoločného cestovného dokladu. Zámerom je formou integrovanej dopravy uspokojiť maximum prepravných potrieb cestujúcich v regióne pri efektívnom vynakladaní finančných prostriedkov celého systému BID, ale aj zavedenie, prevádzka, riadenie, správa a rozvoj.
Systém integrovanej dopravy sa začal v Bratislave uskutočňovať experimentálne v roku 2000 na overenie integrácie osobnej dopravy medzi mestskou hromadnou dopravou a železničnou dopravou. Počas experimentu mohli cestujúci s celosieťovým predplatným cestovným lístkom na mestskú hromadnú dopravu doplneným o kupón na integrovanú dopravu cestovať na území mesta vo všetkých osobných a zrýchlených vlakoch Železníc Slovenskej republiky a Železničnej spoločnosti Slovensko. Experiment ukázal, že integrácia dopravy je vhodný spôsob, ako zlepšiť prepravnú ponuku vo veľkých mestách a priľahlých regiónoch. Preukázal záujem a schopnosť dopravcov podieľať sa na integrácii dopravy a investovať do nej s cieľom zvýšiť počet cestujúcich a tým aj tržieb. Zároveň experiment ukázal, že cestujúci si postupne nájdu taký spôsob prepravy, ktorý im najlepšie vyhovuje a sú ochotní integrovanú dopravu využívať.
Výsledky experimentu presvedčili jednotlivé subjekty integrovanej dopravy, aby experiment neukončili, ale aby prešiel do trvalej prevádzky s rozšírenou ponukou pre cestujúcich. Ďalší rozvoj integrovanej dopravy, vzhľadom na jej využívanie predovšetkým nebratislavským obyvateľstvom, bolo možné zabezpečovať len v spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom a jednotlivými dopravcami. Koncepciu Bratislavskej integrovanej dopravy v apríli schválili zastupiteľstvá BSK a Hlavného mesta SR Bratislavy.