Bratislavskí cyklisti možno od septembra prídu o časť obľúbených trás na Kamzíku, Železnej či v Horskom parku. V súvislosti s novelou zákona o lesoch, ktorú minulý týždeň schválil parlament, by mali v lese jazdiť len po lesných cestách alebo vyznačených trasách. Inak im hrozí pokuta päťtisíc korún. Novelu ešte musí podpísať prezident, platiť by mala od septembra.
„Nesúhlasím s tým, že je to zakomponované do zákona. Bude to mať negatívny vplyv na celom Slovensku, zvlášť v Bratislave, kde sú obmedzené možnosti na cyklistiku,“ povedal poslanec parlamentu Martin Kuruc (SDKÚ), ktorý je zároveň aj mestským poslancom.
Upozornil tiež na fakt, že len málo ľudí sa orientuje v norme, ktorá definuje lesné cesty. Minister pôdohospodárstva Miroslav Jureňa (ĽS-HZDS) má iný názor. Pre televíziu TA3 povedal, že „každý na Slovensku vieme, čo je lesná cesta“. Dodal, že takých ciest je na Slovensku 40tisíc kilometrov a majú presnú definíciu.
Technická norma ich označuje ako odvozné lesné cesty vybavené vozovkou, odvozné lesné cesty bez vozovky s pomiestnym spevnením kamenivom, nespevnené zemné lesné cesty a trvalé približovacie nespevnené cesty.
Obyčajnému človeku nemusí byť rozdiel medzi lesnou cestou a chodníkom úplne jasný. Riaditeľ Mestských lesov Vladimír Kutka povedal, že turistické chodníky na určitých miestach pôsobia ako cesta, neskôr však môžu byť veľmi úzke. „Na našich mapách máme vyznačené turistické chodníky aj cyklotrasy.“
Niektoré asfaltky v lesoparku označili bielym nápisom ako lesné. Horšie je to s prašnými cestami. Tu platí, že ak sú dostatočne široké, s viditeľnými koľajami od prechádzajúcich áut, ide o lesné cesty.
„Cyklisti by mali jazdiť najmä po asfaltových cestách, lebo aj na tých širších prašných sa turisti na nich sťažujú,“ upozornil Kutka. Doteraz to vraj veľmi neriešili, nedochádzalo k väčším konfliktom. Úprav by sa bratislavské lesy mohli dočkať až potom, keď nový zákon začne platiť.
„Bude však problematické to postihovať. Nemáme kapacity na to, aby sme stíhali kontrolovať cyklistov v lese.“ Kutka dodáva, že podobné obmedzenie už bolo v starom zákone pred rokom 2005. „Veľmi sa nekontrolovalo, tak si to ľudia neuvedomovali.“
V lesoparku funguje oficiálna zjazdová dráha pre adrenalínových cyklistov. Prevádzkovatelia platia lesom prenájom a dráha je zabezpečená tak, aby cyklisti neohrozovali chodcov. Tým totiž najviac prekážajú práve cyklisti, ktorí sa náhle vynoria na úzkom chodníku alebo idú priamo cez lesný porast. „Je to nepríjemné, hlavne keď ste na prechádzke s dieťaťom. Nemáte sa kam vyhnúť,“ hovorí 36-ročná Marta. „Nesúhlasím s vyháňaním cyklistov z lesa, ale mali by myslieť aj na peších.“