Tunel Sitina, najväčšiu dopravnú stavbu v Bratislave, otvorili tento víkend po štyroch rokoch výstavby. Na slávnostné otvorenie prišli v sobotu davy ľudí z celého Slovenska, niektorí až z Košíc.
Včera už vodiči netrpezlivo čakali, aby sa mohli tunelom previezť. Najprv sa hovorilo, že premávka sa spustí na poludnie, nakoniec prvé osobné autá prešli v smere od Brna krátko po 14.00. Druhý smer sprejazdnili o hodinu neskôr. Dnes nadránom už prešli tunelom prvé kamióny. Oddelila sa tak mestská doprava od tranzitnej, ktorá robila problémy na Patrónke.
Pred Coulthardom si ľudia zapchávali uši
Hlavnou sobotňajšou atrakciou, na ktorú sa prišli pozrieť desaťtisíce ľudí, bola jazda monopostu Davida Coultharda po diaľnici. Prejazd 20-kilometrovou trasou Sitina – Most Lafranconi – Prístavný most – Gagarinova a späť mal byť pôvodne krátko po poludní, organizátori ho nakoniec presunuli na desiatu ráno.
Tesne pre štartom lemovali diaľnice D2 aj D1 dobrovoľníci a bezpečnostná služba s vysielačkami. Pri tuneli aj na Gagarinovej sa tlačili diváci, pripravení fotografovať a nahrávať.
Organizátori si dali do uší oranžové zátky, malým deťom na pokyn moderátora zakryli uši rodičia. Takmer rovnaký úspech ako sledovanie monopostu malo u divákov následné oznámenie, že Coulthard išiel takmer trojstovkou.
Nazad choďte cez kopec
Tisíce zvedavcov sa potom vybrali pešo cez tunel. Otvorená bola len rúra vedúca od Brna. Ľudia obdivovali vrúbkovanú cementobetónovú vozovku, pozerali si SOS zálivy s telefónom, vypytovali sa organizátorov, na čo je ktorá páka. Na oboch stranách tunela boli pripravení zdravotníci, dopoludnia ošetrili len vyvrtnutý členok.
Ľudia, ktorí sa na lamačskej strane vynadívali na nové cesty a na odstavený monopost, sa chceli vrátiť jedenapolkilometrovým tunelom späť do Mlynskej doliny. Zistili však, že tunel bude hodinu uzavretý. Na druhej strane sa totiž čakalo sa príjazd vládnej delegácie. Kým mali premiér a ďalší hostia pri zoo príhovory, prestrihávali pásku a obzerali si tunel, na druhom konci stáli na poludňajšom slnku stovky ľudí, medzi nimi veľa rodín s deťmi v kočíkoch.
Mnoho návštevníkov, ktorí uviazli na lamačskej strane, pritom malo autá v Mlynskej doline, v okolí zoo a priamo na diaľnici, kde organizátori vyhradili parkovisko.
Pri obidvoch portáloch sa síce rozdávala zadarmo minerálka, ale nebol tam tieň. „Ak sa chcete dostať naspäť, choďte vrchom,“ radil ochrankár stojaci pri zábrane.
Prekvapení a nahnevaní ľudia sa vybrali cez prach a blato do kopca, ďalší sa s kočíkmi pustili pešo po Lamačskej na Patrónku. V Mlynskej doline však bol problém dostať sa na novú diaľnicu, ktorá je už v týchto miestach ohradená.
V programe slávnosti, ktorý zverejnili organizátori, sa síce hovorilo, že tunel bude tesne po poludní uzavretý, ale vtedy to ešte bolo aj v súvislosti s prejazdom formuly, ktorý napokon v tom čase vôbec nebol.
Na diaľnici bol aj požiar
Včerajšie spojazdnenie tunela, na ktorý vodiči čakali, o niekoľko hodín oddialili kontroly dopravného značenia. Navyše, tesne pred plánovaným spustením premávky začala na diaľnici pri Inchebe horieť Avia.
Podľa zasahujúcich hasičov sa udalosť stala v smere na Prístavný most a doprava bola presmerovaná na Einsteinovu ulicu. „Požiar nám hlásili o 13.55, premávku sme obnovili asi o hodinu neskôr,“ povedala policajná hovorkyňa Tatiana Kurucová. V čase našej uzávierky ešte nebola známa príčina požiaru ani zranenia či odhadované škody.
Fakty o tuneli
dvojrúrový mestský diaľničný tunel má jeden a pol kilometra, je súčasťou 3,5-kilometrového úseku Lamačská cesta – Staré grunty, ktorý bol poslednou chýbajúcou časťou diaľnice D2 začali ho raziť na jeseň 2003, obidve rúry boli prerazené v máji 2005, pôvodné náklady sa odhadovali na 3,8 miliardy, nakoniec práce stáli 4,5 miliardy, a ešte nie sú dokončené stavbu sprevádzali protesty ochranárov a obyvateľov Patrónky, ale aj zdržania pre geologické poruchy v kopci Sitina a nález vysokej spodnej vody každá rúra má dva jazdné pruhy vedúce tým istým smerom, tunel má metrové chodníky, päť spojovacích chodieb, z toho jednu so semaforom, ktorá je prejazdná autom, ďalej SOS výklenky s telefónom, hasiacim prístrojom a lekárničkou a núdzové zálivy na odstavenie auta pri nehode v tuneli je množstvo kamier, moderná ventilácia a systém protipožiarnej ochrany, funguje tu premenlivé dopravné značenie počas prejazdu tunelom sa dá v autorádiu naladiť frekvencia 96,6 FM, cez ktorú sa môže ozvať dispečing, je tam mobilný signál povolená rýchlosť v tuneli tak ako na celej diaľnici na území mesta je 80 kilometrov za hodinu v tuneli platia aj zvláštne dopravné predpisy – treba rozsvietiť svetlá, nesmie sa tam otáčať, cúvať ani zastavovať, predbiehať sa smie, len ak sú obidva jazdné pruhy prejazdné ak je v tuneli kolóna, treba dbať na bezpečnú vzdialenosť, ak sa kolóna zastaví, treba vypnúť motor a zapnúť výstražné svetlá ak je v tuneli požiar, treba okamžite opustiť auto (lin, r)
Kliknite - obrázok zväčšíte.